Höstens färger - Del 7: Brun

on 5 november 2008

av maxell

Brunt är jordens färg. En färg som visar på mognad. Några associerar brunt med trist och tråkig medan andra tänker på jordnära och värme.

Brunt är ingen egen färg utan en kombination av många färger. Alla bruna färger befinner sig mellan gult och rött på färgspekrumet. Bruna färger har ofta en mörk valör och låg mättnadsgrad.

Förr i tiden kallades röda och violetta färger för bruna. De lever idag kvar för tex blomman brunkulla. Brunebrand är ett äldre namn för svärd och i detta fall syftar brunt till blodets färg. I Japan och Kina är brunt hatets färg.

Namnet brun kommer från indoeuropeiskas bheros, dvs mörkt djur. bheros kan sedan jämföras med det engelska ordet för björn, dvs bear. Det svenska ordet björn betyder brun och är ett sk noa-ord, dvs en accepterad benämning för något som anses farligt eller tabu att benämna vid dess rätt namn. Världens största björn - kodiakbjörnen är en underart till det som heter brunbjörn. Brun är även en av fyra standardfärger som en häst kan ha och brun är den vanligaste hästfärgen.

Brunt är en av höstens basfärger
Mia har gjort ett kort i varma bruna toner. Det handlar om höstens löv som faller av träden och stora matiga bruna svampar som finns att hitta i skog och mark.


När jag skulle sätta ihop detta höstiga kort funderade jag en stund över vad hösten symboliserar för mig. Färgskiftningarna på höstlöven var det första jag tänke på, men också på hur löven faller av träden och sedan dök även svamp upp i mina tankebanor.

Jag gillar utstansade dekorationer och att sätta utstansade höstlöv på kortet fick ersätta mönsterpapper, samtidigt blir det en liten tredimensionell effekt. Passande nog hade jag också en stämpel med en svamp och den fick vara i fokus på detta höstkort.

Kort av MiaS

Höstens soliga dagar erbjuder fototillfällen utöver det vanliga. Saawans layout innehåller ett härligt höstfoto och hela layouten utstrålar värme och lycka med sina olika bruna nyanser.


"Lövexpedition grande" är en höstlayout på temat vilka underbara bilder man kan ta på hösten. Vår son körde runt och samlade löv och jag knäppte massor av härliga foton i det fina ljuset med alla löv och färger. Älskar hösten!
Layout av Saawan

Brunt med varma inslag
Henriettas bruna nyanser går åt den röda sidan av färgspektrumet. Det är kärlek!


Jag ville göra ett kort som plockade upp den bruna skalan av höstfärgerna. För att färstärka det hela sprayade jag perfect pearl copper på bladen!
Kort av Henrietta

Brunt med kalla inslag
Brunt kommer i många olika nyanser och ibland är det lättare att kombinera brunt med någon annan färg istället för att matcha olika bruna nyanserna med varandra. Lena visar på hur vi kan använda blått för att bryta av och införa kyla. I det här fallet passar det utmärkt - de kala träden fryser nog när de står där helt nakna.


Min bruna layout fick en del inslag av blått. :)

Jag ville hålla den rätt så naken för att förstärka att hösten ändå är nakenhetens tid känns det som i alla fall så här när de närmar sig slutet, när de stora vackra träden står där helt kala....

Layout av LenaS

Brunt som förgyller
Evelinas layout värmer samtidigt som den visar på hur vi kan sätta guldkant på tillvaron. När kylan och mörkret kryper inpå oss kan vi själva kura upp oss under en filt. I händerna placerar vi en bok. Vi läser, känner värmen och ljuset. Vi mår bra.


Jag valde formatet lettersize till den här LO'n och ville ha den vita cardstocken som en slags ram. Det mönstrade pappret fick lägga ton för färgerna.

Blomman är egentligen en sticker men jag mjölade lite på baksidan för att få bort klistret, sen stämplade jag och böjde bladen lite. Fågeln är täckt med bladmetall och jag duttade på bladmetall som detalj på vissa andra ställe. Epoxystickern i blommans mitt tyckte jag passade bra med myset i soffan. Rubriken är stämplad med foamstamps och vit akrylfärg. I kuveret kan jag gömma journaling

Layout av Alien Bling


Skimrande ljusa närbilder
Foton av Alien Bling

Jag vet vad min son skulle säga om han såg något brunt, men det är långt ifrån vad vi kan säga om den inspiration vi nyss tagit del av. :) Låt nu brunt inspirera dig. Ladda sedan upp ditt alster i Skrotbokens galleri.

Skrotbokens länkar
Vi berättar om hösten
Höstens färger - Del 1: Höstens alla färger av maxell
Höstens färger - Del 2: Grön av maxell
Höstens färger - Del 3: Röd av maxell
Höstens färger - Del 4: Orange av maxell
Höstens färger - Del 5: Gul av maxell
Höstens färger - Del 6: Beige av maxell
Höstens färger - Del 7: Brun av maxell
Höstens färger - Del 8: Grå och Svart av maxell

1 kommentarer:

Emma sa...

Åh, sådana vackra alster!! Att blått går så bra ihop med brunt...!! Och jag måste definitivt skaffa bladmetall...om jag inte sätter mig och myser med en bok i soffan, vill säga...för då ids jag nog inte stiga upp igen :)