av maxell

Visst är det mörkt ute nu för tiden? Grått och svart uppfattas av många som dystert eller rent ut sagt trist och tråkigt. Samtidigt är det vanliga färger som vi ständigt omges av - de hör till vår vardag som förhoppningsvis är allt annat än dyster och trist. Här skapar vi i grått och svart.

Grått och svart är sobra färger som utstrålar stilrenhet och elegans. Tänk bara på på hur ofta som grått och svart förekommer inom klädmodet. För mig känns det därför närmare till att gilla, uppskatta och bli glad av grått och svart jämfört med att förknippa dem med sorg, död och dysterhet. För hur ofta har inte den lilla svarta fungerat när det är dags för partaj? En frack är ofta svart. Likaså en kostym.

I reklamsammanhang är svart en vanlig färg. Det är en färg som kan användas i många sammanhang och den fungerar lika bra oavsett årstid. Det påstås att vi bör undvika svart i hemmet, men samtidigt kommer svart och grått mer och mer i inredningsdetaljer för våra hem. Numera finns det till och med svarta julgranar och julgranskulor.

I vissa delar av världen anses svart vara den vackraste färgen av alla. I Sverige var det en gång i tiden vanligt att svart klänning bars vid bröllop. Många yrkesgrupper bär svart. Se bara på till exempel sotare, präster och serveringspersonal. Svart förekommer i många sammanhang i vår vardag. Film noir - svartkonst - svartjobb - svarta börsen - svarta måndagar - svartrockare. Alla dessa begrepp har ett inslag av vemod blandat med hemlighetsfullhet och därför blir det intressant. Svart är egentligen inte en färg, det är istället alla färger som blandas tillsammans. Det är säkerligen därför som svart och även grått kontrasterar bra mot i princip alla övriga färger.


Pappersdekorationerna är gjorda av samma papper som kortstommen, bara för att knyta ihop kortet. Blommorna hålls ihop med svart pärlfloss".
Kort av Henrietta



Jag skapar ofta med svart bakgrund till mina alster för jag gillar konstrasten som uppkommer oavsett vilken färg jag väljer som komplement. För mig lyfts de övriga färgerna helt enkelt fram mot en mörka bakgrunden. Samtidigt är svart en färg en färg som jag dagligen klär mig i och som gammal rocker upplever jag svart som en positiv färg. Men vad skulle jag då välja att skapa nu när jag skulle skapa med svart och grått? Jag ville såklart utmana mig själv att göra något annat. Jag kom att tänka på det här fotot som jag tog när vi besöka Junibacken. Jag gillar texten. Den ger perspektiv på tillvaron. För mig säger den att jag ska uppskatta det enkla i vardagen.

Visst har vi många vackra barnböcker fullproppade med färgbilder idag, men samtidigt har vi en hel del underbara klassiker. Här valde jag att illustrera detta med bilder och utdrag från klassikern Alice i underlandet. Det fina med sådana här gamla rariteter är att vi som skapar är fria att använda bilder och texter eftersom upphovsrätten upphört. Tänk sedan va mycket klokheter som dessa böcker innehåller. Det ger verkligen perspektiv på tillvaron.

Layout av maxell



Slitna närbilder av maxell



Jag gillar klara, starka färger så när jag tänker mig höst i färg, tänker jag rött, gult, orange och i viss mån även grönt. Och svart. Nätterna blir så svarta, mot de ljusa sommarnätterna som passerat. Alla mina töser fyller år på hösten/förvintern - i september, oktober och november - så vad passar bättre än en födelsedagsLO i höstens färger? Ischokladformarna har de perfekta färgerna, och dessutom samma form som prickarna i ramen på tårtan (ja, jag gillar att dekorera tårtor oxå :-D)

Den lilla ödlan hamnade där, bara för skojs skull :-) Dessutom knyter den ihop så mycket i LOn; det rosa i tösens tröja, det glittriga i folien - och den stooora ödlan/draken på tårtan. Fast den ser ganska sur ut. På nära håll, alltså *s*

Layout av Scräpemma


Färgglada närbilder av Scräpemma



Här har jag scrappat om min älskade basker!!! Jag köpte den i Edinburgh i april 1992, och jag använder den fortfarande varje vår/höst/vinter (då det inte är för kallt). Detta trots att den alltså har 16,5 år på nacken (eller på huvudet, då;-)) och har tappat den lilla röda boll som satt mitt på den.

Jag älskar denna basker, dess färger, tartanmönstret, ja allt. Den är också varmare än vad man kan tro, då den är gjord av ull från skotska får. Detta är verkligen jag. Under alla år som jag haft den, har jag själv bara sett en enda person i en likadan, och henne såg jag genom bussfönstret när jag åkte hem till min studentlya i Umeå. Om jag hade träffat henne på gatan, hade jag kommenterat baskern - tro mig :-)

Jag ville hålla layouten ganske ren, eftersom det är baskern som ska synas.

Layout av Scräpemma

Skrotbokens länkar
Vi berättar om hösten
Höstens färger - Del 1: Höstens alla färger av maxell
Höstens färger - Del 2: Grön av maxell
Höstens färger - Del 3: Röd av maxell
Höstens färger - Del 4: Orange av maxell
Höstens färger - Del 5: Gul av maxell
Höstens färger - Del 6: Beige av maxell
Höstens färger - Del 7: Brun av maxell

0 kommentarer: