Harry Potter - en magisk historia

on 22 november 2008

av Ronja S

Den 21/11, en känd dag för många som älskar Harry Potter, varje år sen 2001 har filmerna rullat ut just denna dag och i år förväntades den sjätte filmen (Harry Potter och halvblodsprinsen) att släppas, men på grund av regissörstrejken i våras så skjuts den upp till Maj nästa år.

Vi på skrotboken väljer att skapa efter temat magi och vi använder stjärnor och murriga färger.


Den 21/11 var det ett år sen som ”Harry Potter och Dödsrelikerna” (7:e o sista boken) kom ut på svenska, en stor händelse då många köade i flera dagar utanför bokhandlarna för att bli först om att få veta vad som skulle hända - givetvis kunde man köpa den engelska versionen på engelska i juli 2007 men det är ju både bättre och lättare för mindre barn som inte lärt sig så mycket engelska.

Vi kan ju ta det från början, Författaren heter J.K Rowling som från början levde på socialbidrag och försökte försörja sin dotter. Idén med Harry Potter började på olika kaféer i Edinburgh, där hon skrev på allt, bland annat servetter eftersom hon inte hade någon skrivmaskin.

Efter att ha försökt få resultatet publicerat på många olika förlag gick det till slut igenom hos Bloomsbury, där man bara tryckte upp 1000 kopior, varav 500 gick till bibliotek. Idag säljs upplagan för 16000-25000 brittiska pund och böckerna har sålts i 400 miljoner exemplar. J.K Rowling’s förmögenhet ligger på 545 miljoner (brittiska pund) och hon är den 136:e rikaste människan i hela världen och den 13:e rikaste i Storbritannien.

Vad handlar böckerna om då?
Om en pojke, Harry Potter, vars föräldrar blev mördade av den onde Lord Voldemort (eller han-som-inte-får-nämnas) så han tvingas bo med sin elaka morbror, moster och kusin. Tills en dag då han får ett brev från ”Hogwarths” (en skola för trollkarlar och häxor) och hans liv förändras helt, inte nog med att han är en trollkarl utan han är berömd i trollkarsvärlden också, som ”pojken som överlevde” (han är den enda som överlevt ett möte med Lord Voldemort) och detta ses på hans panna där ett blixtformat ärr sitter.

I de sju böckerna får man följa med Harry och hans nya vänner Ron Weasley och Hermione Granger på deras äventyr, om hur Voldemort är fast besluten att döda Harry.

Boken är även känd eftersom den har fått många ungdomar att läsa.


Jag har då gjort en LO om denne kände trollkarl, jag använde mycket papper för att klippa ut olika saker som är kända för Harry Potter, som t.ex ugglan med brevet och kitteln. Jag tycker själv om att läsa böckerna, jag har läst sjuan på engelska två gånger och på svenska en gång *rodnar*
LO av Ronja S


Jag stämplade upp älvmotivet och färglade med ProMarkers i ett murrigt färgschema (med färgglada inslag...). Jag förstärkte linjerna med svart penna för att få älvan aningens mer "gotisk" och mörk. Pappret tyckte jag passade då det både är murrigt och har ett stjärnliknande mönster.

Texten kommer från Bröderna Herreys låt om "gyllene skor" som jag haft på hjärnan ända sen jag fick veta att temat skulle vara magi... Sen att det är fel text får man leva med. ;)

Kort av Evelina/Alien Bling


Visst är det något magiskt med böcker? De griper tag i oss och låter oss förloras i en helt annan värld. Jag har inte läst någon av Rowlings böcker om Harry Potter, men jag äger en. Kanske jag kommer att börja läsa den nu när jag gjort ett bokmärke som passar till denna bok...

Harry Potters font kommer i några olika gratisvarianter. Här har jag använt en av dem för att skriva ett mycket sant citat om böcker. För lite extra magi använde jag mig av ett glittligt papper, en glittligt stämplad virvel och glansigt garn. Självklart är det en stjärnöljett som sitter där i toppen.

Jag hoppas att detta bokmärke kan inspirera dig att göra ett bokmärke som matchar boken som du ger bort i present. Det är trots allt snart tid för den magiska högtiden som kallas julen...

Bokmärke av maxell

1 kommentarer:

Eleonor sa...

Jag gillar Harry Potter. Jag var lite motig till en början, men "tvingades" läsa den första boken som kurslitteratur och sen var jag fast. Men det är faktiskt en slump att båda mina barn har namn som finns i böckerna! ;-)