av Sofia/skberg74

Det är få saker som är så lätta att göra med barn i alla åldrar som magneter. Man kan använda olika material och här kommer några exempel

Något som jag ofta gör med min dottern och även tillsammans med andra barn är gipsfigurer och gipsmagneter i synnerhet. Jag har sparat gamla chokladkalendrars plasthölje (där chokladen ligger) och använder dom som form. Det är perfekt storlek till små magneter.


Blanda till gips. Följ instruktionerna på förpackningen.
Foto av Sofia/skberg74


Gipsfigurerna gjuter jag i gamla chokladkalendrar.
Foto av Sofia/skberg74

Färglägga sina gipsfigurer kan man göra på olika sätt, med flytande färg, akrylfärg eller som dottern och jag gjort dom senaste åren med tuschpennor.


Torka, måla och klistra fast magneter.
Foto av Sofia/skberg74

När allt är färdig målat så klistrar man fast en magnet på baksidan.

Andra sätt att tillverka kylskåpsmagneter visar Sam och Birgitta prov på.


Vi har gjort kylskåpsmagneter minst en gång/år sedan Sam var liten. Några av gips finns uppe till vänster på bilden. De har gjutits i formar från chokladkalendrar. I år valde vi att göra våra julmagneter i Fimolera. Fast det är klart en och annan figur som inte har med julen att göra måste naturligtvis också få plats.
Foto av Birgitta/Bi

Låt barnen måla magneter och ge bort i julklapp till mor- och farföräldrar. Eller varför inte använda dem för att fästa julkorten på kylskåpet?

0 kommentarer: