av maxell

Vad tänker du på när du hör ordet arkiv? Pappersmappar som samlar damm? Oändliga mängder information? Jag tänkte direkt på häng- och gummibandsmappar. Numera ingår sådana i en del scrapkit. Vi på Skrotboken valde att uppmärksamma Arkivens dag genom att skapa med en gummibandsmapp och typiska tillhörande arkiv-/kontorstillbehör som tex gem, pappersklämmor och häftklamrar.

Det hela startade i Sverige 1988. Numera är alla de nordiska länderna med. Varje år i november anordnas (den nordiska) Arkivens dag. I år gick denna dag av stapeln i lördags, dvs den 8e november. Målet med dagen är att förmedla värdet av arkiv och deras roll som kulturinstitutioner samt att sätta fokus på arkiv som en demokratisk resurs. Många arkiv höll öppet hus i lördags. I hela Sverige anordnades utställningar, visningar, föreläsningar och andra aktiviteter. Årets tema var nöjen.

Carola ägnar sig åt något som heter geocaching. Det är en form av skattletarjakt med hjälp av gps och karta. Med andra ord ett rent nöje. :) Hon valde att skapa en alldeles egen personlig mapp för geocachingen. Den talar väl för sig själv? Notera speciellt hennes finurliga lösningar för tex pennförvaring.


Här har jag altrat en vanlig, men ful, snoddmapp. Jag tänkte ha den till att arkivera kartor och fynd av geocaching platser.
Framsidan har jag målat med MM's akrylfärger Shopping bag och Funky vintage - Sweet potato. För att få den glimmrande ytan sprayade jag på med Glimmer Mist - Bronze, från Tattered Angels. Chalkade kanterna och stämplade med en textstämpel från 7 gypsies. Top secret rutan är ditritad.

Jag valde så platta dekorationer som möjligt för att mappen skall vara lätt att ta med ut i skog och mark utan att riskera att gå sönder. På insidan ville jag ha en förvaringsficka. Jag hittade en plastficka till ett 6"s album som jag sydde fast
med symaskin. Det resulterade i 3 fack som man kan lägga ner små anteckningar, foton och dylikt i.

Pennor är alltid bra att ha med, så jag sydde fast ett litet band också för 2 pennor. Övriga mappen är klädd med papper på sidorna och målad innuti. Själva snodden var grön, men det passade inte in alls. Jag målade den istället med en svart ProMarkerpenna.

Mapp skapad av Carola


Insidan av geocahingmapp
Foton av Carola


På Birgittas jobb finns ett enormt pappersbaserat journalarkiv. Hennes dotter fotograferade det i somras och här har Birgitta skapat ett arkivkort.


Sam var med mig på jobbet en vecka i somras och fotograferade då allting bland annat detta journalarkiv.

Det fotot har fått bli utgångspunkt för mitt arkivkort. Gem och häftklamrar känns självklara och journal-/dokumentbindaren fick agera fotoankare.

Jag tänker mig att kortet kan ges till en kollega som fått slita under ens egen semester eller till den goda grannen som har tagit hand om posten medan man varit bortrest osv. Kortet fick ett index vid sidan med texten TACK just för den skull. Tagen kan få lämplig text och i fickan kan även ett presentkort/blomstercheck eller annat stoppas in. Namnet på mottagaren sätts på plats och så är det klart för överlämnande.

Arkivkort skapat av Bi
Foto av Sam (journalarkiv)



Visst är det väl för härligt ändå att det så kallade papperslösa samhället som vi lever i aldrig riktigt kan bli papperslöst? För vad skulle vi då använda för att skapa våra alster?

Vi ger alla den utmaning vi gav oss själva, dvs att skapa med en gummmibandsmapp eller motsvarande och ta hjälp av vanliga arkiv-/kontorstillbehör som gem, häftklamrar, pappersklämmor osv. Varför inte passa på att skapa en mapp som du kan ta med när du dyker ner i arkiven för att släktforska? Kanske en mapp för alla de där pappren som du aldrig hittar igen när du behöver dem? Ladda sedan upp ditt alster i Skrotbokens galleri.

Länkar
Geocahing i Sverige
Arkivens dag (på svenska)
Information om arkivens dag (på norska)
Statens arkiv - riksarkivet och landsarkiven
SVAR - Svensk arkivinformation - din länk till historien

0 kommentarer: