av Tiggy

Julen står för dörren och vad är då bättre än att pryda din dörr med en egengjord dörrkrans. Man kan variera den hur man vill och bara fantasin sätter gränser för vad man kan pryda den med.

Visste du att kransen är en uråldrig symbol för evigheten och livet?



Dörrkrans av Tiggy

Stomme till kransen finns att köpa hos Panduro eller så kan du linda en själv med halm & spoltråd.

Såvidare inte stommen är genomblöt så går det fint att efter vinter plocka bort allting och spara till nästa år.


Foto av Tiggy

Knyt fast snöret/tråden i stommen och lägg den med baksidan ner. Repet ska snöras utifrån och in. Lägg på så det täcker hela framsidan och linda ett varv. Linda rätt hårt då mossan kommer krympa lite när den torkar. Fortsätt tills hela framsidan av kransen är täckt och avsluta med att vira ett par varv där du vill ha öglan att hänga i.


Foto av Tiggy

Tänk på att fästa öglan ordenligt då kransen kanske kommer sitta på en välanvänd ytterdörr och bör tåla lite skakningar.

Jag brukar sen låta kransen få torka inomhus så att mossan blir fast & får sin rätta gröna slutfärg. Mycket lättare att få limmet att fästa också på torr mossa.


Foto av Tiggy

Sedan fäster jag det mesta med hjälp av min kära limpistol. Man kan även linda vissa saker med dekorationstråd/snöre eller ibland sticka ståltrådar som man sedan trycker in i kransen om man vill försäkra sig om att allt sitter ordentligt fast.
Dock har jag inte än lyckats skaka sönder en limmad krans men det kan vara bra att veta ändå.

Här har jag använt sånt som jag hittat under året. Naturen är en härlig källa till inspiration. Löv, kottar, mossa, grenar, frökapslar. Tja bara fantasin och faunan sätter stopp egentligen.

Det är även snyggt att vira olika band runt, använda lökar såsom hyacint eller rödlök.


Foto av Tiggy

I mitten av kransen har jag gjort ett hjärta av tre flätade ståltrådar som jag sedan har snurrat kopparfärgad metalltråd runt. Hade jag hittat några pärlor så hade jag snurrat upp dem på den färgade ståltråden men gudarna vet vart i gömmorna dem finns.

2 kommentarer:

Eleonor sa...

Jätteläckert! Och tack för inspirationen! Jag har själv köpt en halmstomme och lite pynt och tänkte bygga mig en krans inom kort. :-)

Anonym sa...

Oh vad roligt! Hoppas vi får se resultatet. :)