Kattens plats i våra liv

on 30 november 2008

av Tiggy

Idag är Kattens dag och vad passar då bättre än att vi ägnar en bra stund av dagen till att tänka på våra älskade fyrfotingar som huserar i våra hem. Vi kommer visa flera alster där det i varje alster kommer finnas med band i någon variant.

Alla alster som visas i detta inlägg har gemensamt att de visar på hur mycket kärlek som katten betyder för var och en. Kort sagt, en hyllning till våra små älskade fyrfotingar som sakta har tassat sig in i våra hjärtan.

Ulrikas minialbum
Först ut är ulrika_m som har gjort ett läckert minialbum åt sin katt Kittys ära. Man kan knappt se sig mätt på det tycker jag, så bra färgmatchningar och vilken härlig beskrivning ulrika_m har gjort både på albumet och på vackra Kitty.


Katten Kitty är familjens ögonsten. Hon är tjock, lat och asocial och en självklar del i vårat liv. En del katter är svårfotograferade eftersom de far omkring hela tiden, men Kitty erbjuder fantastiska fotosessioner när hon lägger sig på rygg, blottar magen och kisar in i kameran. Ingen lekfull jägarkatt här inte!
Albumet är en hyllning till denna goa kattfröken.

Framsidans hjärta har jag gjort med hjälp av en egenritad mall och skurit ut med skalpell.

Minialbum av ulrika_m


Stommen är gjord av cardstock som jag dekorerat med ljuvliga papper och massor av band. Jag har valt en jordnära färgskala som passar fint till Kittys färger.

Band i alla färger och former är det enda i pysselrummet som Kitty har riktigt svårt att låta bli, så de får finnas med i albumet som en påminnelse om hennes absoluta favoritleksak.

Jag hittade ett ark gammeldags glittriga bokmärken med katter på som jag monterade på
mörkbrun cardstock och klippte ut, så att de blev som chipboarddekorationer.

Foto av ulrika_m


På ett uppslag utnyttjade jag de tomma ytorna på fotona och skrev texten direkt på fotona, med svart och vit penna. Lite stickles här och där ger det lilla extra "blinget".

Med en Bind-it-all är det lätt att göra ett härligt minialbum.

Foto av ulrika_m



Foto av ulrika_m

Alien Blings alster
Alien Bling bidrar med två läckra alster, först ut är ett kort med läckra små detaljer som bollsnöret & det tjusiga 'Hello Kitty'-pappret.


Det här kortet var rätt enkelt att göra men jag tycker om det med den härliga röda färgen på pappret och den lekfulla bollfransen.
Kort av Alien Bling

Alien Blings Layout
Alltid lika duktig på att göra Layouts, speciellt med sina vackra katter. Här poserar Sassa för alstret och hon får en härlig färgkombo där hennes fina gröna ögonnyans tas upp av det gröna på alstret.


Den här innebar väldigt mycket slita bort och börja om då jag inte fick till det, ibland måste man testa och börja om från början... Sassa är vår äldsta katt med sina 11 år och hon är verkligen goskatten i huset. Hon slänger sig på sidan och spinner så fort hon ser mig eller sambon och hon låter som en traktor.
Layout av Alien Bling


Carolas Layout
En härlig kombo med diverse snören. Och så en krona med till kungen såklart! Den rosa tonen smälter fint in bland det gröna & blå som kan upplevas lite kallare.


Tycker det är underbart att kissarna har en egen dag. Och självklart ska jag gosa lite extra med min kung denna dag.
På bilden tronar Ozzy ståtligt som en kung på en skrivare hemma hos mina föräldrar. Han ska alltid vara vid datorn när jag surfar =). En riktig mammagris!

Layout av Carola


Visst är alla duktiga? Men det finns säkert många av er läsare som känner att ni också vill skapa efter samma tema. Varför inte göra så och sedan e-posta [ skrotboken(snabel-a)gmail.com ] era alster till oss så vi kan visa upp dem sedan här på bloggen? Ni kan även lägga upp alster i Skrotbokens Flickr-galleri om ni hellre känner för det.

Må väl därute nu och ta hand om era samt era katter!
/Tiggy

2 kommentarer:

Anonym sa...

Underbara alster! :D

Ulrika - ditt minialbum är helt underbart, snacka om att jag blir inspirerad att göra ett (jag har ju redan gjort ett men det skadar inte med flera. ;) )

Carola - din LO är underbar, vilka härliga färger till den ståtliga kungen. ;D

Emma sa...

Mjau, vilka alster!! Me lajk!!