Höstens färger - Del 6: Beige

on 4 november 2008

av maxell

Att något är beige kan betyda att det är trist. Men är det verkligen trist med en färg som är mycket ljust gulbrun?

Beige kommer ursprungligen från termen beige tyg, dvs ulltyg som är obehandlat. Under 1950-talet utökades beige till att omfatta fler ljusa gulbruna nyanser. Beige förkommer runt omkring oss i ett antal olika sammanhang. Hudfärgen för kaukasiskt folk beskrivs ibland som beige. Kläder som för tankarna till strand- och/eller tropikkänsla är beige. Beige var också länge vanlig som färg för datorer och kringutrustning. Nya Zeelands landslag för Cricket använde beige som sin färg mellan 1984 och 1989.

Det finns ett antal relaterade färger till beige där nog khaki är den mest kända. Khaki kommer från det Hindus tolkning av det persiska ordet khak som betyder damm. Khaki betyder alltså dammig, dammtäckt eller jordfärgad. Khaki används ofta i militära uniformer runt om i världen. Khaki förknippas ofta med öknens sand.

maxell valde att göra en sida med en beige bakgrund som kompletteras med några ljusa och skarpa inslag som går i varma hösttoner.
maxell (LO)


Löven och speciellt lönnens löv skiftar verkligen i höstens alla färger och där ingår beige som en ingrediens. Jag valde att använda ett gammalt lövmönstrat papper till denna serie av foton. Jag provade med några olika gula och gröna nyanser som bakgrundsstommen men alla gjorde att fotona "försvann". En ljust beige bakgrund vart det bästa valet eftersom den gör att fotonas skarpare och klarare färger framträder.

Det krispiga bandet och filtbandet har jag haft ett tag nu. Här kom de till användning. Jag har länge tänkt på att jag borde fästa något som kommer direkt från naturen på en layout. Jag har tidigare använt tex träinslag, men här är det första smygande helt naturliga inslaget på en layout- ett björklöv. :)

Layout av maxell


Naturnära närbilder
Foton av maxell


Finns det något svenskare än kanelbullar? Alla bullmonster kan glädjas i början av oktober då kanelbullens dag firas. Skberg74 har scrappat sitt recept på kanelbullar så att hennes egna lilla bullmonster kan få det någon gång i framtiden. Det är kärlek.


Lite bakgrundsfakta är att den 4e oktober uppmärksammas sedan 1999 som kanelbullens dag i Sverige. I år är det alltså det tionde året som dagen firas.

För mig som älskar allt som går att fira är det självklart att ta en kanelbulle med den jag tillbringar dagen med. Jag bakar mina bullar själv och jag använder alltid detta recept. Jag får alltid mycket beröm för mina bullar - kanske mest från mitt eget lilla bullmonster.

Tanken att scrappa receptet har jag haft länge om inte annat för att bullmonstret ska få receptet en dag.

Layout av Skberg74


Bi och Sam reser varje år till sydliga breddgrader för att hämta energi. De är långtifrån ensamma om att resa till strand, hav och sol när mörkret kryper på. I år valde de att skapa en sidan om detta höstlov medan de var utomlands. Här handlar det om att ta vad du har och hittar. Se och njut. Blir vi inte inspirerade och/eller sugna på att åka bort en stund?


Jag har använt vanliga A4 papper som vi fick tag på här på Teneriffa. Solen och buskarna kommer från en brödpåse, likaså molnen. Vattnet är kortsidan av ett Basettpaket. Båten är en glasspinne. Fiskenätet är bark ifrån en palm. Snäckor har vi naturligtvis hämtat på stranden. Reklamskylten är en etikett ifrån en bikini som Sam köpte här nere.Texten skriven med "snäckor" är fisktänder eller vad det nu är. Fjärilen är det enda som är något sånär scrapbetonat. Det är klistermärken som vi hittade i en pappershandel här nere.

Vi har inte kunnat limma sidan för vi har inte hittat något lim. Det hela är därmed så kallad dagskonst!

Layout av Bi och Sam


Strandnära närbilder
Foton av Bi


Sitter du där och har det trist och beige? Låt beige inspirera dig. Ladda sedan upp ditt alster i Skrotbokens galleri.

Skrotbokens länkar
Vi berättar om hösten
Höstens färger - Del 1: Höstens alla färger av maxell
Höstens färger - Del 2: Grön av maxell
Höstens färger - Del 3: Röd av maxell
Höstens färger - Del 4: Orange av maxell
Höstens färger - Del 5: Gul av maxell
Höstens färger - Del 6: Beige av maxell
Höstens färger - Del 7: Brun av maxell
Höstens färger - Del 8: Grå och Svart av maxell

3 kommentarer:

Miapuh sa...

så underbar Bis o Sams "strandLo" är jättefin och rolig.

Anonym sa...

maxell - din Lo är så fridfull samtidigt som den är lekfull. Pappret och filtbården är så passande för denna årstid, speciellt nu när färgerna börjar mattas av.

skberg74 - gud så sugen jag blev på bullar nu då...;)kanelstängerna är verkligen pricken över i:t!
*dregglar lite*

Bi's LO får mig att längta efter värme, sand och hav!! Så roligt att verkligen använda det som finns! Att använda boksidor som hav blev jättebra! :D

Emma sa...

WOW, Sam och Bi!!! Det där höstlovet skulle jag definitivt kunna tänka mig ;)
Fantastiska detaljer, en sådan kreativitet!!