av Birgitta/Bi

För de flesta innebär säkert december månad en stressig tid med många förberdelser. Samtidigt är det en tid då man kan få många tillfällen att träffas och mysa i goda vänners lag.

Oavsett om det är en enkel och mysig glöggkväll eller en elegant Nobelmiddag så vill man gärna ha med sig något till värden/värdinnan. Dagens jultips är ett chokladflaskkort. En lätt och bra present som faktiskt inte är så svår att göra men som ser trevlig ut och kan förgylla tillvaron för de flesta mottagare. Flaskor finns i många varianter och det behöver ju inte nödvändigtvis vara alkohol i dem. En utsökt olivolja brukar t ex vara uppskattad gåva till den som gillar mat och matlagning. Choklad av god kvalitet är också den svår att motstå och kommer den dessutom personligt och vackert förpackad - ja, då är det nog omöjligt. En trevlig allt i ett lösning alltså.


Foto av Birgitta/Bi

Hur går man då tillväga?
Jag brukar mest använda mig av cardstock eller mönstrat papper av lite kraftigare kvalitet så kortet orkar med tyngden av chokladen.

Utgå från den mall jag tagit fram. Rita upp och klipp ut "kortet" enligt denna mall.


Dags att mäta, biga (dvs. förpreparera inför vikningen genom att följa tex en linjal med ett falsben, smörkniv eller dylikt) och vika. Följ skissen. När de lodräta vikningarna är gjorda brukar jag vika bottenkanten.
Foto av Birgitta/Bi


Klipp bort en vinkel på flikarna så som markerats på skissen och hack på de ställen som skall ha rak kant se skiss och foto.
Foto av Birgitta/Bi


Därefter brukar jag provvika kortet för att se att måtten stämmer. Den sida som har den dubbla vikningen skall ligga under den andra. På detta vis stärks kortet och den fula skarven hamnar på gavelns baksida.

När jag har kontrollerat och sett att det fungerar så är det dags att ta av i kortets ovankant. Jag brukar lägga in chokladen så att jag ser hur mycket som skall tas bort i framkant. Tänk på att lämna en liten bit av chokladen synlig, det underlättar vid i och urtagandet förutom att det ser trevligt ut.

Foto av Birgitta/Bi


Skär och klipp enl. mall och foto. Tänk på att kolla flaskans höjd innan. Det är snyggare om kortet hänger fritt men det är inte tvunget om flaskan nu råkar vara låg.
Foto av Birgitta/Bi

Nu är det dags att tänka på hur det färdiga kortet skall se ut. Kaske provlägga dekorationer och fundera över om det ska stämplas, göras hål för band eller tryckas dit öljetter osv. Gör allt sådant du behöver för att kommer åt med redskap av något slag. När kortet väl är monterat kan det vara svårt att nå. När det gäller brads osv brukar jag sätta fast dem i det material jag skall dekorera med i övrigt och sen limma eller "glue dotta" dit efter montering. Detta för att slippa vassa kanter på insidan som kan skada både mottagaren av kortet och chokladen.


Om det mönstrade pappret inte har mönstrad eller färgad baksida kan du klistra fast den del som ska klippas bort från framsidan för att göra en snygg front till bakstyckets framsida.
Foto av Birgitta/Bi

När alla delar som kräver förbearbetning är klara är det dags att limma. Jag använder mig av permanent limremsa på rulle (glue tape). Det finns många olika fabrikat. Jag tycker det är bekvämt att använda dessa och dessutom har de flesta ungefär samma mått som kanterna som skall limmas. Tänk på vilken flik som skall ligga innerst och vilken som skall limmas mot vilken innan du rollar. Låt helst chokladen ligga i kortet medan du monterar så det finns något att trycka de sammanfogade sidorna emot.

Dekorera vidare efter tycke och smak. Till det ljusblå kortet med tagen, se nedan, har jag använt den del som skars bort från framsidans ovandel till att klistra utanpå nederdelen så att det blir en ficka där man, som i detta fall, kan sätta en tag eller varför inte en lott, biobiljett, dikt eller något annat passande i.


Av spillbitarna som blir över brukar jag göra tags eller etiketter till själva kortet.

När man har gjort ett par kort så tar det inte så lång tid att framställa själva kortet. Då kan dekorerandet ta betydligt längre tid. Här visar jag exempel på några lätta varianter som visar på lite olika tekniker.

Foto av Birgitta/Bi

Hoppas nu att du har blivit inspirerad till att försöka detta själv. Ovan visas exempel på några enkla och snabbtillverade kort men för den som är mästare på att arbeta med chalk, swirls och blommor går det att trolla fram underbara mästerverk. Lycka till med korten och ha en riktigt skön decembermånad med många gå-bort tillfällen.

Fortsätt titta in för fler tips, det kommer nya var dag. Du hittar alla Jultips via bloggarkivet, till höger.

Skrotbokens länkar
Mall till chokladflaskkort av Bi

1 kommentarer:

Anonym sa...

Här ska göras julklappar minsann - perfekt ju!