Alternativ Fars dagstårta

on 4 november 2008

av Birgitta/Bi

Klart att Far i huset skall få en tårta på brickan till Fars dag, men ärligt talat hur många gillar egentligen att äta tårta till frukost.

Hemma hos oss är svaret kort och koncist – ingen!

Men tradition är tradition, en tårta skall det vara men inte nödvändigtvis en med grädde på.

Min alternativa Fars dag tårta får helt enkel bli en frukostsmörgås dito. Nu kan man ju variera ingredienserna i all oändlighet men jag har valt att hålla mig till det som kanske står på frukostbordet även i vanliga fall.


Frukost för Far på hans dag
Foto av Bi


Ingredienser
Landgångsbröd och eller kavring (skuren på längden)

Lager ett
Leverpastej (ev. uppblandad med lite grädde eller dylikt för mer bredbar konsistens)
Hackad gurka
Salladsblad gärna strimlad isbergssallad


Lager två
Strimlad rökt skinka
Fruktcoktail som fått rinna av ordentligt och blandas med
Creme fraiche smaksatt med lite majonäs och senap


Lager tre
Färskost eller likande ost med smak du tycker passar(pepparrot, örter osv)
Hackad persilja
Hackad paprika


När du lagt ihop tårtan får den gärna vila kallt till nästa dag. Sen är det dags för ”stylingen”.

Pappa bör få en slips, därför skär jag tårtan enl. bilden nedan och lägger ihop bitarna tills de har fått en slipsform.

Ovansida och sidor täcks med ett tunt lager av majonäs -creme fraichen/ostkräm eller dylikt så att övriga dekorationer fäster lite bättre.

Garnera med skinka, ost, frukt och grönsaker efter tycke och smak.


Här visar jag hur man kan skära för att forma till något som skall likna en slips, utan att det blir för krångligt.
Foto av Bi


Lycka till med era skapelser och vem vet, kanske era smörgåstårtor blir lite mindre lika en raket än vad min blev.

Skrotbokens länkar
Vi firar far på hans egen dag av Bi
Blinga farsan av maxell
Fristajlad farsdag - att hitta scrapskatter i vardagen av Scräpemma

0 kommentarer: