av Tiggy

Första tipset i våran julklappsstuga är två stycken saker som hör ihop. Jag kommer berätta hur man enkelt gör eget badsalt & en enkel flasketikett. För vad är väl mysigare i julstressen än att få sjunka ner i ett varmt bad med en mjuk doft? Salt är dessutom bra för kroppen då den agerar mjukgörande för huden & är milt rengörande.
Jag samlar på flaskor och särskilt dem med riktiga korkar för jag tycker det ser så snyggt ut. Tänk på att inte använda för stora flaskor då det blir rätt tungt med saltet i. Men visst kan man ge bort en rejäl flarra!



Flaska av Tiggy


Detta behöver du för att göra ditt eget badsalt:
*Jodfritt grovt salt - finns i de flesta mataffärer
*Färgämne - karamellfärg eller så har Panduro färgämnen som inte ska färga av på badkar. Jag har inte själv upplevt att det gör det med karamellfärg men om man har sliten emalj i badkaret så satsa på Panduros.
*Doftsättning tex parfym eller tvåldoft från hobbyaffär.
*Plastpåsar.
*Tratt.

Flaska av Tiggy


Häll badsalt i en plastpåse, droppa några droppar färg i samt doftämne. Knyt ihop påsen och skaka tills färgen fördelat sig jämnt. Vill du ha mer färg så droppa i lite mer. Skulle det bli för intensiv färg så häll i lite mer salt och skaka påsen igen.
Jag valde att göra flera färglager i flaskan. Det gör man enkelt genom att ha flera plastpåsar med en färg i varje. Dock valde jag att ha saltet vitt så då uteslöt jag bara färgämnet och tog i doftämne i den andra vita påsen.

Fyll upp med hjälp av en tratt så pass mycket som du vill ha av ett lager. Byt sen färg. Du bör banka flaskan lite i bordet så det blir väl packat för varje lager.
Fyll flaskan hela vägen upp och kolla hur långt ner korken räcker. Banka ett par gånger och fyll på igen tills det är tätt packat.

Flaska av Tiggy

Svårare är det inte! Jag tycker det är så roligt att ge bort en sådan här present och det brukar vara uppskattat. Att man sen gjort en flasketikett till höjer också lite känslan av att man lagt ner tid och tanke på gåvan. Här passar det utmärkt med spillpapper och mindre bandrester som man ofta får över.

Till etiketten har jag använt en julstämpel som jag har clearembossat och klippt ut. Matchande mönsterpapper som bakgrund och beige cardstock. Då man inte får plats med jättemycket deko på så valde jag att ta till en rolig korsettsnörning. Jag älskar att leka med öljetter och här kommer dem till nytta som snygga öppningar.
Sen är det bara att trä i bandet, här ett cremefärgat band som jag hade över i gömmorna. Trä på flaskan, snöra och så är det färdigt. Man kan ha en liten etikett på flaskhalsen om man vill där man skriver innehållet och vad det doftar men jag tyckte att i det här fallet hade det blivit för mycket då etiketten är så pass dekorativ i sig. Jag valde istället att skriva det på baksidan av etiketten.

Flaska av Tiggy

1 kommentarer:

Anonym sa...

Det blir helt klart någon som får badsalt i julklapp! Ska komma på vem bara...;D