av maxell

Just nu (i natt svensk tid) sker ett mer eller mindre historiskt presidentval i USA. Vi på Skrotboken har valt att uppmärksamma detta genom att skapa med temat val i livet och samtidigt använda oss av pilar för det vi skapar.

Val är filosofiskt sett ett möjligt beslut. För att ett val ska kunna äga rum kräv det minst två alternativ att välja mellan. Valet har en central position inom den moderna filosofiska riktningen som benämns existentialismen. Enligt denna filosofiska ståndpunkt definierar människan sig själv genom sina val och det kan ibland ge upphov till ångest.

Det finns ett antal andra betydelser av val. Val är ett vattenlevande däggdjur och blåvalen är världens största däggdjur. Val är dessutom en gammal svensk mängdenhet för strömming. Ett kast motsvarar 4 strömmingar och en val motsvarar 20 kast, dvs 80 strömningar. Val är dessutom ett romanskt ord för "dal" som används bland annat i namnet på den franska skidorden Val d'Isère.

För den som behöver hjälp med valen

Några av oss minns säkert trätärningarna som vi kunde kasta för att få reda på vad vi skulle göra. Jag minns att jag aldrig uppskattade de gångerna som "diska" kom upp. Sidan med "krama" var att föredra. Evelina visar här på en egen variant av denna tärning i form av en valburk. I burken ligger ett antal små lappar med positiva saker att göra för att glädja såväl dig själv som andra.


Ur den här burken kan man dra en lapp om dagen, på varje lapp står det något man ska göra. Några exempel är krama någon, pyssla och unna dig nått gott.

Jag började med att stämpla mitt baspapper och sen använde jag dubbelhäftande tejp för att fästa det till min burk. Därefter rev jag och limmade fast spillpapper i matchande färger. I alla skarvar ritade jag små kryss som ska likna stygn.

Därefter tog jag fram filt och klippte en remsa som jag fäste i botten på burken (jag använde dubbelhäftande tejp då flytande lim funkar dåligt med filt), sen klippte jag till pilar och fäste.

Texten skrev jag för hand på spillbitar vars kanter jag rev.

Valburk av Alien Bling

Stora som små beslut

Lenas layout handlar om livets val där såväl stora som små beslut ingår. Livets väg är ibland spikrak (som på fotot), ibland leder den till något okänt (långt borta där i dimman på fotot) och ibland är det krokigt att nå fram (pilarna vid sidan om fotot). Men fram kommer vi alltid.


Hela livet består av val, små val son vilken tandkräm vi ska köpa till större val som utbildningar och husköp.

Mina största och bästa val har varit att sätta mina älskade barn till världen. Andra val har varit både svåra som enkla men vägen att nå dem har varit lång.

Ibland stannar jag på vägen och funderar på om jag ska orka hålla fast vid mina val men livet har lärt mig att följa hjärtats röst.

Layout av LenaS

Nyckeln till framtiden

Att byta adress är ett av de val vi gör i livet. En del gör det oftare än andra. Överlag är det ett stort val och steg att flytta hemifrån för första gången. Henriettta har gjort ett varmt och ombonat kort som fokuserar på just detta val som en nyckel till framtiden.


Ett mysigt kort till den som flyttar.

Mörkbrun kortbas, mönstrat papper och text med dymo. Nyckeln och pilarna är målad grungeboard.

Jag avslutade med knappar i hörnen.

Kort av Henrietta

Ibland har vi inget val

För att ett beslut ska kunna fattas krävs valmöjligheter. Men ibland har vi inga valmöjligheter. Det finns bara en väg att gå. Det är utgångspunkten för maxells layout.


Svart på vitt? Eller finns det gråzoner? Ibland känns det som att det finns ingen valmöjlighet. Det finns bara ett beslut att ta. När det väl är fattat finns det sedan ingen återvändo.

Jag har gjort många val i livet. En del har varit mindre eller enklare att fatta och genomföra. Andra har varit större och betydligt svårare att såväl ta som att genomföra. Jag lever med alla dessa beslut och jag vet en sak. Det är långtifrån slut på besluten som måste tas.

Denna sida är självklart skapad på en vit bas med svarta detaljer. Alla mönstrade papper är chalkade med grått för att markera den där gråzonen som troligen finns - någonstans.

Layout av maxell

(Val)frihet?

Emma gör ett inlägg i den allmänna debatten genom att skapa en sida där hon ifrågasätter individens ansvar att välja själv. Alla har inte samma förutsättningar här i livet. Med den utgångspunkten sätter Emma den retoriska valfriheten i perspektiv. Hur mycket frihet ligger det egentligen i valfrihet?


Tanken bakom denna layout?

Ja... Personligen tycker jag det håller på att blir alldeles för många val för den enskilda individen. Jag är heller inte för ett system som håller på att bli som i USA, där man försäkrar sig mot ALLA och allting genom privata försäkringar. Det är många som varken har tid, intresse, kunskap eller energi att lägga ned på att sätta sig in i alla olika försäkringsbolag, fondsparande, pensionssparande, bästa och billigaste elleverantör och telefonoperatör, osv - en lista som kan göras hur lång som helst...

Och många val har stor betydelse, både för livet, men framför allt för ekonomin. Det är så lätt hänt att de som har det sämst ställt hamnar än längre efter.

Layout av Scräpemma

Här nedan under Skrotbokens länkar hittar du länk till ytterligare en layout på temat val där pilar ingår. Denna sida utgår från frågan om vi måste välja? Kan vi inte ha/få/göra/tycka allt?

I skrivande stund vet vi inte hur utgången i det pågående valet blir. Vi vet dock att vi alla har gjort och kommer att göra flera val i våra liv. Vilka val har du gjort? Vilka val borde du inte ha gjort? Vilka val är extra bra? Vilka val har påverkat eller påverkar dig? Ladda upp ditt alster i Skrotbokens galleri.

Länkar
Wikipedia om Existentialism


Skrotbokens länkar
En annan layout på temat val och med pilar av maxell

0 kommentarer: