av Carola

Idag ska vi ge lite idéer på eget julgranspynt som man kan göra med diverse material.

Först ut är figurer i cernitlera. Cernitlera kostar ungefär en tjugolapp för en förpackning och säljs i de flesta pysselaffärer. Fimolera som säljs på panduro fungerar lika bra.

Jag hade några färger hemma, som var långt ifrån juliga eller mörka, men som tur är så går det perfekt att blanda till egna färger. Mycket knådande och rullande blir det. Men resultaten blir så bra.

Leran skall härdas i ugn och sedan svalna för att bli hårda. Tid och temperatur står på förpackningen.

Ett viktigt tips: Gör hål i leran för upphängning innan ugnsturen.


"Här har jag snurrat ihop 2 långa "maskar" av rött o ljusgul som jag böjt till polkagriskäppar. Jag skar ut en gran som sedan dekorerades med lite bling och en stor stjärna. Pepparkakshjärtat har också fått bling och pearl touch 3D färg från panduro. Till sist har jag trätt upp dem på band och guldsnöre."
Julpynt av Carola

En annan rolig och jätteenkel dekoration är dessa trådstjärnor:


Jag hittade 2 st metallstjärnor i mina gömmor. Om man inte hittar några kan man böja till egna figurer av tjockare ståltråd eller varför inte av björkris. Sedan behöver du tunn wire/vajer, i valfri färg och längd, och ev pärlor.

Snurra fast ena änden nära ögglan på stjärnan, och linda sedan dit wire/vajer kors och tvärs.Trä på pärlor lite då och då för en snygg effekt.

Avsluta med att böja fast tråden hårt i själva figuren.

Julpynt av Carola

1 kommentarer:

Eleonor sa...

Jag hade tänkt göra polkagriskäppar också, men jag är verkligen värdelös på att jobba i lera så vi får se om jag vågar... Stjärnorna var riktigt läckra!