av LenaS

Hemma hos oss är december mysmånaden nummer ett. Vi gör saker tillsammans och kopplar av på ett sätt som vi inte gör resten av året, vet inte varför det blivit så antar att ljusen och förväntansfullheten gör det.

Bakar är en sak vi gärna gör och här har vi bakat lussekatter och pepparkakor.
Jag har inga ärvda goda recept att dela med mig av utan mina lussebullar är samma recept som jag använder när jag gör vanliga kanelbullar men istället för kanel tar jag i saffran i degen.


Foto av LenaS

Vid årets första julbak valde Moa att vara med och hjälpa mig och det gör absolut inget att alla bullar inte ser ut som "riktiga" lussekatter det är ju smaken som är den viktiga.


Foto av LenaS

Pepparkaksbak med mersmak
Pepparkakor vill jag inte köpa degen till utan letar reda på nåt passande via nätet varje år och tänker varje år att jag får inte glömma att spara receptet men det gör jag ju så klart. Så i år har jag använt mig att detta recept som gav en jättesmidig deg att använda.


Foto av LenaS

Vill man så kan man ju göra fina pepparkakor med kristyr på och ge bort eller hänga upp i fönstren. Varje år gör vi också pepparkakshus men till det är vi tråkiga och köper färdiga delar men vill man göra eget funkar denna deg även till det.


Foto av LenaS

En som till skillnad från mig sparar sitt recept från år till år är Sam, så här berättar hon...

När jag gick på dagis bakade vi världens godaste pepparkakor och om jag minns rätt var dom de snyggaste också.
Mamma såg till att få deras recept och det har vi alltid använt sen. Det funkar bra till pepparkakshus också. Det mamma tycker är bäst är att degen inte behöver göras i förväg utan man kan börja göra kakorna direkt och så är degen lätt att kavla och arbeta med. Den går bra att äta direkt också om du nu inte hinner vänta på att få kakorna in och ut ur ugnen, det brukar jag göra. Så här är receptet:


Drottning Astrids Pepparkakor 100-300 st

Ta:
3 dl ljus eller mörk sirap
285 gram (ca 3 1/2 dl) socker
1 msk kanel
1 msk ingefära (mald)
1 msk nejlikor (mald)
1 msk malda pomeransskal

blanda allt detta i en djup kastrull och sjud upp.

1 1/2 msk bikarbonat
285 gram smör eller margarin
2 ägg
ca. 1 1/4 kg mjöl

Rör ner bikarbonatet när blandningen ovan kokar. OBS!!! När du häller i bikarbonatet så pyser hela smeten upp så var lite försiktig.
Häll blandningen i en skål och tillsätt smör/margarin och låt det smälta. Blanda ner ägg och mjöl, ta lite mjöl i taget så du känner hur mycket du behöver ta i.
Arbeta degen smidig och baka ut den medan den fortfarande är ljum.
Kavla ut och baka på!

Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i ca 8-10 minuter beroende på hur tjocka eller tunna dina pepparkakor är. Om de blir olika så försök att ha tunna på en plåt och lite tjockare på en annan så blir de bättre gräddade.

Prova nu vet ja, den här är suverän att baka med. Tack till mina snälla fröknar Ingrid, Astrid och Anna-Kerstin som tog sig tid att baka med oss! =0)
Prova gärna att göra dina egna figurer också. Jag brukar rita på papper och ha som mall. Det går enkelt att skära ut kakorna med en vanlig bordskniv. /Sam


Vare sig du använder dig av ett favoritrecept varje år eller hittar nya var gång så belönas du av underbart goda kakor att förgylla den mysiga fikastunden med.

Hittar du på en specialkaka eller bygger du ett hus så får du gärna ta kort på den/det och lägga upp bilden i Skrotbokens galleri. Har du du problem med att ladda upp, skicka e-post till skrotboken(snabel-a)gmail.com

2 kommentarer:

Anonym sa...

muuums! *dregglar lite*

Recept scones bakning cheesecakes cupcakes choklad bröd bakrecept sa...

Låter inte som ett dumt recept det, får jag pröva på här i hemmet nån dag.
Fin blogg du har förresten, Kram!
Lussebullar lussekatter recept