av maxell

Ibland antar vi saker och ting. Ibland blir det helt fel när vi antar... Ibland är det dock positivt att anta saker. Antag själv att du var ekonomiskt oberoende. Vad skulle du då göra? Det är det antagande som vi på Skrotboken har skapat kring dagen till ära. På alla alster finns inslag av pengar i någon form.

Den 10e november 1871 yttrades följande odödliga ord vid Tanganyakasjön: "Dr Livingsstone, I presume?". Det var då som journalisten Henry Stanley träffade på missionären David Livingstone. Uttalandet får mig att tänka på vad vi benämner som ett antagande.

Ett antagande är ett påstående som någon bestämmer sig för att det ska vara sant oavsett om det är det eller inte. Antaganden används vanligen i diskussioner för att komma fram till en slutsats eller en hypotes.

Ett enkelt exempel på ett antagande är när vi antar att vi har obegränsad tillgång till pengar, dvs att vi är ekonomiskt oberoende. Vad skulle vi då göra? I det här sammanhanget spelar det ingen roll om vi har eller inte har obegränsad tillgång till pengar. Vi kan ändå besvara frågan, dvs vad vi skulle göra.

I det här blogginlägget presenterar vi ett antal alster på temat ekonomiskt oberoende. Självklart innehåller alla alster pengar i någon form.

Det kostar "inget" att drömma
Jag gillar de skrynkliga sedlarna tillsammans med fotot på Lenas layout. Det är något drömskt över det hela... och kanske finns där någon underton om att pengarna inte kastas i sjön? :)


Hur många av oss drömmer inte om den där stora lottovinsten så att man slipper att alltid behöva tänka två gånger innan man ska köpa nåt osv.

Jag, precis som så många andra, drömmer om detta och jag har skrivit ner några av de saker jag skulle uppfylla om den drömmen slog in.

Layout av LenaS

En glamorös tillvaro?

Glitter och glamour hör väl till när vi har djupa fickor i spenderbrallorna? Carola valde att göra en färgstark och drömsk tolkning som det gnistrar om.


Att scrappa sina drömmar om man var ekonomiskt oberoende, eller i mitt fall miljardär ;-), var riktigt skoj. Jag lekte loss med starka färger, glitter och bling. Mitt stackars spel Finans blev plundrat på pengar, kort och ett litet svart hus.

Använde mig av MM's små stickersbokstäver för att spalta upp vad jag hade spenderat pengarna på. Om jag hade haft obegränsat med pengar så skulle jag verkligen spendera. Leva i lyx men ändå bry mig om medmänniskor, familj och lilla spargrisen.

Älvan och det svartvita fotot på mig speglar drömmar.

Layout av Carola

Resor och återigen resor
Hur många är vi inte som önskar att vi kunde packa en väska och resa iväg? Det är sånt vi kan göra om vi har mycket pengar. Resor till fjärran länder - för att till exempel uppleva sol och bad - i all ära, men Anna har ett annat drömresmål. Det är ett resmål som speglar ett av alla hennes intressen som hon har här i livet.


I över 20 år har jag drömt om att resa till Moskva, det skulle vara mitt självklara resmål om jag vann en stor summa pengar.

Eftersom jag inte varit där så har jag inte heller några bilder att scrappa med, men det här papperet från Paperlove design , passade helt perfekt.
Jag har också använt stickers och den röda stjärnan är en paljett. Monopolpengar som är fyndade på loppis blev användbara på den här sidan.

Dessutom har jag skrivit "Jag älskar Moskva" med ryska bokstäver, för att få till det lilla extra.

Layout av Samara

En tolkning i grönt
Redan i somras skapade jag själv en variant på temat ekonomiskt oberoende. Jag har scrappat svaret som en annan person gav på frågan vad han skulle göra om han hade många (för många?) dollar. Självklart är det en tolkning i grönt eftersom det handlar om dollar. Layouten och alla de små mer eller mindre tvetydiga detaljerna finns att hitta i min blogg i blogginlägget som heter Imagine you had 1 million $s.


Smakprov från en layout skapad av maxell
Foto av maxell

En jordnära tolkning
Evelina valde ett strikt upplägg för sin layout. Hon skriver själv att det inte är en layout som speglar hennes drömmar utan det är snarare en påminnelse om alla de saker som hon inte kan göra för att hon inte har råd...


Till den här layouten letade jag först rätt på foton och dekorationer. Jag hade glömt att vi hade ett foto av just - pengar. Jag konturklippte och valde också ut tre foton på vårt hus, vår trädgård och vägen som leder till vårt hus. Min första tanke var att skriva ut ett foto på ett slott eller sandstränder men nej - vore jag rik hade jag i första hand lagt pengarna på mitt hem, min familj och mina vänner.

Jag skrev ut journalingtext och rubrik på albumblad och klippte remsor som jag stack bakom fotot av pengarna. Jag gjorde allt väldigt rakt och strukturerat med endast en dekoration - dollarsedeln (som är en riktig sedel). Jag använde orange cardstock som fotomatta men förutom det använde jag inte andra papper förutom baspappret och de vita remsorna.

Temat pengar påminde mig om min och sambons brist på detsamma så denna layout gör mig ledsen. Omedvetet blev det säkert så rakt och kantigt just på grund av det - det är inte en layout som speglar mina drömmar och fantasier på vad jag skulle göra med alla pengar, utan det är snarare en påminnelse om alla saker jag inte kan göra för att jag inte har råd med det.

Layout av Evelina

Visst är det så att pengar har inverkan på det liv vi lever, men pengar är inte allt. Vi kan vara rika på så många andra sätt...

Men ändå... drömmen om ett ekonomiskt oberoende... den är ständig. Du har säkerligen drömt du med. Kanske är det så att du lever i en sann dröm? Kanske är det så att du är väl medveten om vad du inte har råd med att göra men som du väldigt gärna skulle vilja kunna göra? Du behöver inte ange hur just du har det... det intressanta är trots allt vad du skulle göra om du hade så mycket pengar att du var fri att välja vad du skulle göra. Skapa bokstavligen med pengar och ladda upp det du skapar i Skrotbokens galleri.

0 kommentarer: