av maxell

Under hösten bjuder naturen på en färgkavalkad utan dess like. Det är som en "grand finale" när allt förbereds för vinterns dvala. Färgerna går i varma naturnära toner av grönt, rött, orange, gult, brunt/beige och grått/svart. Var och en av dessa färger väcker känslor hos oss alla genom att de tex kan associeras till olika sinnesstämningar. Färger kan alltid användas i vårt skapande för att förstärka det intryck vi vill förmedla.

Vi är många som är ute och fotograferar höstmånadernas färgprakt. Naturens färgskiftningar tilltalar ögat och vi fotograferar för att se och minnas. Många av oss skapar också något av och med dessa fotografier. Vi bevarar våra minnen, våra seder, våra traditioner, våra upplevelser, våra tankar och våra intryck för framtiden. Parallellt med layouter som innehåller fotografier skapas också många kort och vi altrar saker. Hösten är kanske den optimala årstiden för att skapa. Vi kan med gott samvete sitta inomhus och skapa. Förhoppningsvis känner vi också en skaparglädje som lyser upp vår vardag.


Tjuvkik på alster skapade av Henrietta, LenaS, Sam, Carola, Saawan och Scräpemma


Jag kommer under ett antal dagar framöver att presentera inspiration baserad på höstens färger. Det handlar om skapande där höstens färger har en central roll i det vi skapar. Vi använder höstens färger för att skapa en helhet för våra minnen och tankar. Det handlar temamässigt främst om händelser relaterade till hösten, men det går utmärkt att använda samma resonemang oavsett årstid. Artiklarna fokuserar på hur vi kan använda färger för att förstärka budskapet i det vi skapar.

Höstens alla färger
Först ut är alster där höstens alla färger får ta plats. Hösten kan för någon ses som en trist och nedstämd period. En tid när vi vet att snart kommer mörkret och kylan för att greppa tag i oss alla. Samtidigt är hösten en varm period med alla dessa underbara färger som omger oss. Vi utnyttjar de sista varma höstdagarna till att vara utomhus nära en färgsprakande natur. Höstens färger går överlag i en varm färgskala och därför förknippas de med glädje. Det handlar om positiva och varma känslor av lycka och kärlek - till livet.

LenaS har skapat en layout där höstens alla färger är representerade. Fotot är centralt på denna layout. Det får ta plats på sidan samtidigt som det ramas in av varma höstfärger. De sotade kanterna ger ett bra djup till layouten och de balanseras av såväl den svarta rubriken som berättelsen (eng. journalingen). Några starka färgklickar här och där matchar leendet och buset i blicken. För visst känner väl alla den värme och lycka som fångats i denna layout? Den värme och glädje som kommer av att prassla omkring på marken bland nedfallna löv.


Hösten är för mig en varm, vacker tid. Det gäller i alla fall så här mitt i, när träden är så vackra. Dessa färger har jag utgått från när jag gjorde denna layout. Jag valde att låta dekorationer få gå i dessa färger och när jag sedan hittade dessa underbara höstpapprena var denna layout enkel och snabb att göra. Layouten är gjord med syftet att jag vill att barnen ska minnas våra underbara avkopplande höstpicnicar som vi gärna drar iväg på så fort vädret är fint.
- Lena/LenaS


Evelina har valt att altra ett nyckelskåp i varma höstfärger med några inslag i form av rejäla färgklickar. Vem skulle inte vilja mötas av denna värme och färgprakt när vi kliver in i hallen?


"Detta nyckelskåp gjorde jag till min kära mamma och jag försökte använda färger som matchar in med hennes inredning i hallen, där skåpet hänger. Hennes golv är brunbeige och hennes väggar är ljusljusbeiga. Men min mamma är ingen beige människa så jag ville tillföra lite färg!

Jag började med att stämpla på alla ytor som skulle synas. Det blev inte jättebra varför jag gick på med sandpapper. Resultatet är en sliten känsla. Jag valde sedan ett papper med botanisk känsla och skar till det. Innan jag limmade fast det chalkade jag kanterna. Jag rev en bit från ett matchande papper, chalkade och limmade fast på sidan och lirkade in två smala chalkade fjärilsbårder.

Färgstarka blommor och blad limmades och tejpades ner (de var bökiga att fästa..). Knappar fästes som blomcentran. Texten är klistermärken som jag först gick på med sandpapper. För att få en mörkare nyans målade jag med ProMarkers i ruby och sen cinnamon. Jag avslutade genom att dra röd stickles längs kanten för att dölja ojämnheter!"

- Evelina/Alien Bling


Henrietta har skapat ett härligt färgglatt kort som påminner oss om alla dessa glada regniga höstdagar. Höstdagar där vi drar på oss gummistövlarna för att bege oss ut i skog och mark i jakt på mumsiga svampar. Visst känner vi den fuktiga mossan och lukten av blöt skog?


"Ett kort där jag har försökt få fram känslan av murrig regnig höstdag "
- Henrietta/Henrietta


Den ljusa bakgrunden på den här sidan förmedlar den positiva känslan som kommer av alla de lövkrigslekar som Ronja vill minnas. Lekar som bara kan utföras på hösten då löven faller av träden. Fotots perspektiv förstärks av de mönstrade pappren och de utspridda dekorationerna som alla går i höstens färger. Blommorna och bladen påminner om de löv och den glädje som yr omkring. Nästa gång vi blickar upp i en kal trädkrona kanske vi ser det ljus och bus samt den kärlek och glädje som Ronja fångat i sin layout.


"Som rubriken säger tycker jag om hösten ("Löv"=Love). Det beror på alla jätteroliga lövkrig som vi har. Vi har i princip ett lövkrig varje dag i skolan och det kan säkert se lite lustigt ut när åtta gymnasielever springer omkring och kastar löv på varandra. Denna LO beskriver alltså hösten från mitt tonårsperpektiv. Jag ser upp på ett träd som faller dessa jätteroliga och vackra löv som jag kommer att få kasta på någon. Ja hösten är jättemysig. Tänk bara på alla jättemysiga höstkvällar att sitta och titta på en jättebra film med alla vänner. Jag älskar det!"
- Ronja/RonjaS


Tillåt dig inspireras av denna artikelserie och skapa i höstens färger. Ladda sedan upp ditt alster i Skrotbokens galleri.

Skrotbokens länkar
Vi berättar om hösten
Höstens färger - Del 1: Höstens alla färger av maxell
Höstens färger - Del 2: Grön av maxell
Höstens färger - Del 3: Röd av maxell
Höstens färger - Del 4: Orange av maxell
Höstens färger - Del 5: Gul av maxell
Höstens färger - Del 6: Beige av maxell
Höstens färger - Del 7: Brun av maxell
Höstens färger - Del 8: Grå och Svart av maxell

1 kommentarer:

Anonym sa...

Ljuvliga ATC-kort ni gjort på tema höst! Och hela Skrotboken är en superbra idé! /Minerva