av Birgitta/Bi

Det är klart att vi måste hänga upp en julstrumpa till tomten på lillejulafton! Hur ska vi annars kunna få något paket?

I min familj har det alltid varit tradition att hänga upp en julstrumpa någonstans i närheten av sängen just på lillejulafton så tomten ska kunna lägga några gåvor när han kommer förbi under nattens timmar. Hitintills har det inte inträffat att strumpan är tom så det är helt klart att det fungerar!

Hos oss brukar tomten alltid lämna lite godis; både onyttigt och nyttigt som frukt, en jultidning eller bok och så förstås en leksak till barnen. Det brukar vara den där saken som man kan hålla sig sysselsatt med under dagen tills det är dags för familjens julklappsutdelning på eftermiddagen/kvällen. Har ni det likadant hos er?
Om inte så är det kanske just på grund av att ni inte har hängt upp en strumpa av lagom storlek. Dagens tips blir alltså hur du syr din egen julstrumpa.

Själva formen är ju inte så besvärlig men det gäller att tänka på att den ska vara bred nog, så att det får plats lite av varje i strumpan. Jag har använt mig av måtten höjd 35 cm, bredd 20 cm + tåspets till strumpan i säckväv.

Den röda är betydligt större h: 55 cm, b: 28 cm och därmed barnens favorit. Tänk på att göra strumpan lite smalare vid fotleden. Alla mått är med 1 cm sömnsmån inkluderad.


Det är för tidigt att hänga upp dem vid sängen, det fick bli ute på klädsträcket istället. Lämpligt nog passade vinterns första snöflingor på att falla strax före fotograferingen.

Jag sydde ett par olika varianter. En traditionell i juteväv som har fått bli scrap-inspirerad och en som är sydd av en gammal t-shirt.

Julstrumpa av Birgitta


Julstrumpan skapas
Min beskrivning skildrar grundprincipen men kom ihåg att det är ditt fria skapande som avgör hur den skall bli utformad.
Bandet som strumpan ska hängas i kan ju tex. vara en förlänging av ett kantband som sys runt hela öppningen i ovandelen osv.

1. Lägg ut din mall (eller rita direkt) på dubbelt tyg. Märk, nåla och klipp ut delarna ur tyget.
OBS! Tänk redan nu igenom hur du skall dekorera din julstrumpa. Många saker kan vara lättare att sy; eller på annat vis sätta fast, innan du syr ihop de båda delarna.

2. Lägg ihop de båda delarna med varandra och vänd då säckväven, tyget eller vad du nu väljer att arbeta i för material så att avigsidorna är vända utåt.
3. Sy en raksöm ca. 1 cm in på tyget. Sy uppifrån ena kanten och ner runt och upp på andra sida "benet". Sicksacka också om tyget behöver det.
4. Sicksacka runt om ovankanten (i enkelt tyg).
5. Vänd sockan ut och in så att rätan kommer utåt.
6. Vik ner fållen i ovankant, eventuellt behöver den strykas så den blir helt slät.
7. Sy en raksöm runt öppningen alt. sy fast ett kantband.
8. Fäst det band som sockan skall hänga i.

Om du inte har dekorerat strumpan innan så är det bara att leka loss nu.

En variant; om du inte har något bra tyg hemma, kan vara att använda en gammal T-shirt eller varför inte använda en uttjänt tröja eller skjorta som mest sparas för att den råkar ha ett favoritmotiv/-mönster. Se bilden nedan hur jag har klippt ut strumpan. Denna modell blev rätt stor men samtidigt väldigt uppskattad just pga det.


Här syns hur jag har klippt ut den röda julstrumpan. Jag ville låta knäppningen vara med som en detalj både för lyst och som en praktisk detalj om nu julklappen råkar vara stor!
Julstrumpa av Birgitta


Båda mina julstrumpor är tämligen sparsamt dekorerade men här finns verkligen alla möjligheter att leka både med former, materiel och stilar för den som vill. Med lite pyssel kan alla i familjen få sin högst personliga julstrumpa.
Ett par detaljbilder.


Den röda julstrumpan fick en liten spetskrage och några snökristaller som dekoration.
Julstrumpa av Birgitta



Den i säckväv fick lite mer scrappiga blommor. Öljetter gjorde att jag kunde fästa en snörning som på en känga. Jag använde mig av vanligt snöre för att bevara karaktären.
Julstrumpa av Birgitta

1 kommentarer:

Eleonor sa...

Vilka tjusiga julstrumpor! Nu blev jag inspirerad att göra egna...