av Henrietta

Jag såg en tändstickskalender på nätet och tyckte det kunde vara en rolig sak att göra till sambon! För man måste ju inte ha barn för att göra en kalender. Har man ingen att ge den till kan man göra en till sig själv och lägga ner små tänkvärda citat i lådorna eller lappar som säger "idag ska du mysa med glögg och pepparkakor". Helt enkelt göra kalendern till din egen egotripp


1. Köp 24 små askar med tändstickor. Många tändstickor blir det!
2. Färglägg alla askarnas kortsidor, jag har använt en liten svamp tillklippt från en större när jag färglade sidorna. Det är lättare att få det jämt då. Om man vill kan man färglägga hela asken och även klä botten med papper.
3. Limma ihop askarna så att du får en kub.


4. Klä kuben med papper så att du döljer tändsticksplånen och har ytor att dekorera.


5. Jag gjorde hål i framsidan på asken och stoppade in en brads som handtag, så att asken går att öppna. Här kan man använda pärlor m.m. Låt fantasin flöda!
6. För att kalendern ska stå stadigt behöver man en bottenplatta och för enhetlighetens skull gör jag en platta att ha uppepå kuben också. Jag klädde en kartongbit med ett fint papper.


Sedan återstår det roligaste att dekorera! Jag valde vit botten och har använt mig av min lilla svamp för att inka hörnen så att det inte blir för vitt.
Julkalender av Henrietta

Även Sofia visar sin fina tändstickskalender.


Så fort jag såg tändsticksaskskalendern ville jag prova på så jag knallade till affären och köpte tändsticksaskar och satte igång, lite lagom pilligt var det men samtidigt himla skoj. Lådorna har jag stämplat med swirlstämplar och sen satt siffror av foam på, handtagen är glitterbrads. Jag har stansat, klippt och klistrat en massa juldekorationer på sidorna för att få den julig.
Julkalender av Sofia

6 kommentarer:

Miapuh sa...

superbra beskrivning =) återkommer med vårt alster

Miapuh sa...

oså undrar vi först.. tog de lång tid?

Henrietta sa...

Hej MiaPhu!
Nej det tog inte lång tid, jag satt under en kväll och fixade färdigt kalendern.
Ska bli roligt att se din kalender.
//Henrietta

Unknown sa...

Imponerande pyssel! Inte lika fantastiskt kanske, men här är min version av julkalendern 2008!
http://www.flickr.com/photos/lydiajerker/

Anonym sa...

Jag har också gjort en sådan kalender. Den blev bra.

skrotboken sa...

Så kul att du också gjort en likadan kalender. Håll ögonen öppna för snart kommer vi att presentera fler varianter på adventskalendrar.