av Evelina/Alien Bling

Thé finns det i många varianter och det finns många thédrickare ute i de svenska stugorna. Här visar vi hur ni kan få en enkel thékula att bli en vacker julklapp.

Det finns mängder av pärlor och berlocker att välja på - det roliga med tekulor är att du kan använda udda pärlor då det inte krävs så många. Genom att välja färger och figurer som passar mottagaren kommer denna gåva bli en mysig detalj i thékoppen - det är dock en fördel att mottagaren faktiskt är thédrickare.

Tillsammans med en påse lösthé är det en perfekt julklapp!


Du behöver:
- En thékula (jag köpte mina på ÖB)
- Pärlor och berlocker
- Karbinhake
- Bindringar
- Hattpinnar
- Verktyg (avbitartång, plattång och rundtång)
(Jag lade fram klämpärlor på fotot också men de användes inte)

Foto av Evelina

Börja med att ta bort kroken som sitter i änden på thékulan. Jag behövde inte ens verktyg för detta. Du kan om du vill behålla kroken men jag valde att ta bort den då pärlorna ger nog med tyngd så den riskerar inte att trilla ner i koppen.

Trä sedan dina pärlor på hattpinnarna, jag tog som mest två pärlor på samma hattpinne. Skapa en ögla på slutet av hattpinnen genom att forma med rundtången. Knipsa av lite på hattpinnen om den är för lång.

Gör så med alla dina pärlor. Trä sedan alla delar på bindringarna och skapa ditt smycke genom att koppla ihop dina ringar. När du är nöjd med utseendet hakar du fast din karbinhake - också den med en bindring och sätter fast i din kula. Genom att använda en karbinhake kan man ta bort smycket när kulan ska diskas!


Denna thékula gjorde jag till en vän som tycker om färgerna lila och grön lite extra.
Fjärilar tycker hon också om så jag använde såna berlocker.

Thékula av Evelina


Så här fint hänger den på koppen!
Thékula av Evelina

9 kommentarer:

Tiggy sa...

Så himla tjusigt det blev vännen. :)

Anonym sa...

Vad snyggt och lyxigt! :D

Arvet sa...

Suveränt tips!
Har faktiskt alla grejer hemma och en mycket god vän - thé dirckare - som fyller år nästa vecka.
Kunde inte bli bättre!

Anonym sa...

Fick precis tips om den här sidan...vad kul!
Min dotter ville göra en sån te-kula på momangen!

Anonym sa...

Naw tack så mycket! :D
Hoppas ni visar upp era tekulor ;)
Antingen genom att lägga upp i skrotbokens galleri på flickr eller genom att maila oss på skrotboken(snabel-a)gmail.com :D

kram//evelina på skrotboken

Ulrika sa...

Suveränt snyggt, en sån vill jag ha! Måste genast plocka fram lite pärlor ...

Emma sa...

Så snyggt!! Vilket bra present/julklappstips till tedrickaren!!

Tiggy sa...

Åh.. jag blir helt rörd. Tack Evelina, igår damp den ljuva tekulan ner i min brevlåda! :-D

Lisa sa...

Visserligen ett år sedan men vilket BRA tips! Det "lånar" jag. ;-))
Har en speciell person som dricker te. En sån här bling-bling-tekula skall hon få!!

TACK! :-))