En helg för att minnas

on 6 november 2008

av maxell

Under allahelgonahelgen minns vi och hedrar vi de som lämnat oss. Det är en dag när döden och livet får ta plats. Det handlar om såväl glada minnen som sorg och saknad. Det handlar även om våra egna liv som vi lever här och nu. Vi skapar med inslag av blommor och swirls/mjuka linjer.

Egentligen är det på söndagen under allahelgonahelgen som vi ska tända ljus och minnas personer som haft en plats i våra liv. Den svenska kyrkan har dock som tradition att uppmärksamma alla själars dag redan på lördagen i samband med alla helgons dag. I många församlingar läses namnen på de som dött under året upp under lördagens gudstjänst. Under hela allahelgonahelgen har såväl kyrkan som kyrkogården många besökare.

Att hantera sorgen och saknaden
Det är alltid subjektiva känslor inblandade när vi talar om sorg och saknad efter personer som lämnat oss. Vi har såväl glada som mindre glada minnen som kommer upp till ytan.

Jag känner ett antal personer som inte kan besöka en begravning - de tycker det är för obehagligt. Det är en stark upplevelse för alla. Något som många av oss säkerligen skulle må bra av att skapa kring. Om inte annat för att hantera våra egna känslor och tankar.

Alla har dock inte foton från dessa händelser. Då kan vi istället välja att göra som Bi - låna ett mer allmänt foto på temat och skapa en layout kring alla dessa frågor och kanske även svar som vi har.


För mig och min familj spelar musiken en central roll i tillvaron vilket också fick spegla min känsla inför Alla Själars dag.

I studer av lycka såväl som i stunder av sorg finns musiken alltid där som en spegling av känslor och sinnestämmningar. Jag är beroende av musik i alla dess former. Musiken har alltid en funktion att fylla om det så är i gymmet för att peppa eller som tröst i samband med sorger och bedrövelser.

Amazing Grace - Förunderlig nåd - en hymn som älskas av många och som är full av förtröstan och "bärkraft" i svåra stunder.

Till bakgrund har jag använt ett lånat foto (medvetet suddigt) som speglar smyckningen av våra kyrkogårdar under helgen. Jag har valt att bara använda dekorationer i svart och vitt, som ju är traditionella sorgefärger. För en gångs skull har jag försökt arbeta med många blommor på layouten. I centrum av blommorna sitter antingen små strasstenar med svart pärlkant eller en G-klav för att ta upp musiktemat likaså på bandet runt om notbladet. Nobladet är en kopia som fick ett lite slitet och åldrat utseende med hjälp av chalk.

Layout av Bi
Foto av Jim Elfström/IKON


Vi minns våra mor- och farföräldrar

Några har sina mor- och/eller farföräldrar kvar i livet. Andra har det inte. Här presenteras två alster som skapats till minne av mor- och/eller farföräldrar.


På temat sorg var det självklart för mig att scrappa om min mormor, som dog för tre år sedan. Det fick helt enkelt bli en hyllning till henne. Det är första layouten jag gör på henne, men nu var det dags. Bilder hade jag inte så många bra, insåg jag. Men den här blev bra eftersom det är ungefär så här jag vill minnas henne. Brunbränd, pigg och glad - och med en aning jävlaranamma. Gulddetaljerna har jag med för att matcha hennes guldringar i öronen. Dem hade hon alltid på sig, ända tills slutet.
Layout av Anki



Jag gjorde ett album tillägnat min mormor som dog -04. Själva boken gjorde jag med min bind it all.

På framsidan använde jag ett foto av min mormor och morfar. Jag skrev ut texten på skrivarpapper och åldrade det med distress ink (old paper).

Alla papper som jag använt har en distressad yta som jag tycker passar bra då min mormor föddes 1907. Jag ville hålla det enkelt med dekorationer och låta fotona vara framträdande i sin enkelhet. Jag valde att använda mig av fyra papper genom hela albumet, två med mycket gult då gult var min mormors favoritfärg.

I början av albumet har jag massor av foton på min mormor och i slutet har jag lagt in foton på barn, barnbarn och barnbarnsbarn. På några sidor i mitten har jag skrivit om hennes liv och mina minnen av henne.

Att ta mig tiden att sitta med foton och skriva ner mina minnen av mormor fick mig att både glädjas åt det men även sörja över att jag inte hann lära känna henne bättre.

Minialbum av Alien Bling


Smakprov på innehållet i minialbumet
Foton av Alien Bling

Att mista en livskamrat eller en god vän
Ibland händer det som inte får hända. En livskamrat eller en god vän försvinner. I sådana situationer kan det kännas tryggt att ha en plats att besöka. En plats dit vi kan gå för att minnas och kanske även tala om vår saknad.


Alla helgons helgen innefattar ju att minnas de som lämnat oss och jag ville få scrappa dessa bilder jag tog förra sommaren på min mormor vid morfars grav.

Morfar gick hastigt bort 1986 och sen dess har mormor skött hans grav, sett till att hålla den fin och fått en plats ditt hon gått för att minnas och prata med morfar och få sakna honom.

Layout av LenaS



Denna LO:n tillägnar jag min vän Linn, som dog i en bilolycka för nästan 10 månader sen (26/12-2007).

Jag scrappar såna hära bilder för att få tänka och skapa om mina tankar. Det har inte varit lätt, men scrappandet om just såna bilder som på henne och graven är som om det skulle ingå i nån sorts terapi. Året har varit tufft och det kan vara skönt att få "scrappa ut" känslorna. "Utan sorg finns ingen glädje"....

Layout av RonjaS

Att tända ljus
Förr var det vanligt att vi hade ett tänt ljus i fönstret för att den som lämnat oss skulle hitta hem igen. Denna tradition lever kvar inom kyrkan där vi får tända ljus. Det är vanligare att ljus tänds i kyrkor i andra länder, men på alla helgons och på alla själars dag brukar den svenska kyrkan öppna sina portar så att vi tillsammans kan tända våra ljus.


I år ville jag att min son skulle få tända ljus på sin mormors mormors grav. I vår släkt brukar vi inte tända ljus på någons grav, men jag kände att det var dags för en ny tradition. Valet föll naturligt på en "bortglömd" gravsten.

Vi begav oss till kyrkan som hade öppet hus. Vi hade aldrig varit där när det var öppet så vi passade på att göra ett besök. Vi tände varsitt ljus till minne av någon som betytt mycket för oss, men som lämnat oss.

Alla själars dag är en vacker högtid. Det var helt enkelt en bra utflykt och det lär gratanterat bli fler ljus som den grabben får tända framöver.

Layout av maxell

Nu är vi nyfikna på att vad du skapar på temat sorg och saknad. Ladda upp ditt alster i Skrotbokens galleri.

Skrotbokens länkar
Vi berättar om allahelgonahelgen av LenaS och Alien Bling
Vi lär känna oss själva - scrapping som terapi av Scräpemma

1 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker mer och mer om denna sida för varje dag.
Alltså betyder den mycket för mig - både vad gäller inspiration och bara för att den säger så mycket.
Stort TACK!