av maxell

Vi är är nog många som någon gång använt vår dator som ett redskap för att skapa en layout, ett kort osv. Men hur ofta har vi tänkt på att det är det som kallas för hybrid scrapping? Idag - en vecka efter själva högtiden - visar vi på ett antal hybrida alster med tema Halloween.

Användande av dator med tillhörande programvara som ett verktyg för skapandet anses leda till skapandet av en så kallad "hybrid". Det finns de som skriver ut sin journaling eller andra texter och det är att göra en hybrid. Några skriver ut sina egna foton. Några använder olika bildbehandlings- och ritprogram som designverktyg. Det finns inga gränser för vad du kan åstadkomma om du betraktar din dator (inkl programvara) som ett verktyg...

Idag finns det även ett stort utbud av så kallade digitala kit skapade av människor runt om i världen. Några kit är gratis, medan andra kostar några slantar. Alla är mer eller mindre unika och underbara på sitt sätt.

Några kit eller delar av kit är utskriftsvänliga. Här nedan har vi skapat med tema Halloween och skrivit ut papper och dekorationer som ingår i digitala kit.

Saknar du material i ett visst tema?
Carola har använt sig av gratiskit och skrivit ut bakgrundspapper, titel, dekoration och journalingruta. Hon säger själv att det är en bra metod att använda när du saknar material för ett givet tema och det stämmer utmärkt.


Lördagen 1/11 var jag på ett litet halloween party med mina kusiner. Det roligaste var att göra iordning sig.
Alltid kul att spöka ut sig lite =). Visst ser vi lite läskiga ut?!

Hybriddelarna som jag printat ut är: Lila mönstrat papper, titeln, journalingrutan och fladdermössen. Rutan och mössen hittade jag som clipart i mitt powerpoint program. Dom passade perfekt och är alldeles gratis.

Jag har inte scrappat så mycket hybrid tidigare, men det är ett perfekt alternativ om man inte har så mycket saker i tex ett givet tema. Och nätet är ju full av bilder och fonter som man kan använda sig av. Dessutom blandar man in riktiga scrapprodukter också så blir det en spännande kombination.

Layout av Carola

Credits
Marie Stones (Halloween Chipboard Alphabet och Halloween Paper Pack)


Ibland kan vi tänka på utsidan...
Evelina funderade en stund på vad hon skulle göra av sin pringlesburk med tema Halloween. Plötsligt insåg vi vad som passade. Det fick bli en piprensarförvaring som håller katterna borta. Hon skrev ut bakgrundspapper, tag och dekorationer är från digitala kit. Fonten är en utskriven gratisfont.


Jag skrev ut två st mönstrade papper på albumblad och skar dem till rätt storlek. För att fästa det till pringlesburken använder jag dubbelhäftande tejp - biltemas är bra då den är bred och inte riskerar att släppa. Jag laddade hem en gratis alfabetsfont och skrev ut på albumblad, klippte ut block och chalkade kanterna innan jag limmade fast dem.Tagen och vintagepappret med barn på är också från digitala kit. Spindlarna är rubons. Jag täckte den fula kanten nertill med orange band.

I denna förvarar jag mina piprensare!

Altrad burk av Alien Bling

Credits
Rhonna Farrer (Halloween DIY Kit), Shabby Princess (Holiday Sampler ~ Halloween),
Chrissy Snow (Halloween - a little digital) och Marie Stones (Spooks Paper Pack)



Randiga närbilder

Foton av Alien Bling

Credits
Rhonna Farrer (Halloween DIY Kit), Shabby Princess (Holiday Sampler ~ Halloween), Chrissy Snow (Halloween - a little digital) och Marie Stones (Spooks Paper Pack)


Fånga ögonblicket
Vi har väl alla någon form av spilbitar? Ibland blir de liggande dammsamlare. Ett bra tips då är att göra som Evelina. Skapa ett kort när du ändå har sakerna framme. ;) Alla papper och dekorationscirklarna är utskrifter från digitala kit.


Jag fick papper över när jag gjort min burk och använde dem till ett kort.

Kort av Alien Bling

Credits

Rhonna Farrer (Halloween DIY Kit), Shabby Princess (Holiday Sampler ~ Halloween), Chrissy Snow (Halloween - a little digital) och Marie Stones (Spooks Paper Pack).


Vad ingår i din scrapbas?
Jag skapar ofta med hybrida inslag i mina layouter. Här valde jag att använda en utskrift från ett digitalt kit som hela bakgrunden för min layout. Jag har sedan kompletterat med fler utskrifter av digitala mönstrade papper och dekorationer. Tillsammans med ickescrapsaker och några scrapsaker bygger det upp en helhet.


Jag betraktar datorn som ett användbart redskap och det är ofta som jag fäster någon slags utskrift på det det jag skapar. Vidare gillar jag de skarpa färgerna som kommer med temat Halloween, men jag har skralt med snygga såna papper. En tur på det stora vida Internet gav dock resultat. Jag gillar när pappren är smutsiga och skitiga i värsta grungestuk och det får gärna vara regelbundna mönster som prickar och/eller ränder. Med dessa papper framför mig ställde jag sedan frågan vad jag skulle skapa.

Jag började rota i änden med det lila fotot från förr. Det första jag gjorde var att sätta de lila spökena i min hjärna. Någonstans där poppade den halloweeninfluerade titeln "Hjärnspöken" upp och därmed angavs temat för hela layouten. Resten åkte dit av bara farten. Sist skrevs mina tankar kring layoutens tema ner på ett utskrivet orange papper som sedan doldes bakom fotot.

På den här layouten är alla mönstrade papper från digitala kit. Dekorationerna är en blandning av utskrifter från digitala kit, skatter från diverse gömmor och färdiga scrapdekorationer. Fonten som utgör titeln är modifierad höjdmässigt innan utskrift på vitt papper som sedan fick färgklickar på sig. De två färglagda figurerna är utskrifter från målarböcker som finns att hitta online.

Layout av maxell

Credits
Marie Stones (Boo! Paper Pack, Halloween Paper Pack och Happy Haunting Collection) och Audra's Little Scraps (Birthday Bash)



Skrämmande närbilder

Foton av maxell

Credits
Marie Stones (Boo! Paper Pack, Halloween Paper Pack och Happy Haunting Collection) och Audra's Little Scraps (Birthday Bash)



Hur uppmärksammade du Halloween? Skapa gärna en hybrid och ladda upp den i Skrotbokens galleri.

Skrotbokens länkar
Vi firar Halloween av Alien Bling

0 kommentarer: