I gamla scrapgömman...

on 26 november 2010

av maxell

Imorgon, lördag den 27e november 2010, uppmärksammar människor världen över en köpfri dag. Med anledning av denna dag har Skrotboken valt att rota runt i våra "gamla" scrapgömmor och vi har alla hittat scrapskatter att skapa av och med.

Den sista lördagen i november varje år firar miljontals människor världen över En Köpfri Dag) (engelska: Buy Nothing Day. Dagen är en internationell kampanj som syftar till att väcka medvetandet om konsumtionsmönster världen över och visa på alternativ. Med åren har människor - främst i västvärlden - ökat sin köpkraft och med det har det uppkommit begrepp som shopping- och konsumtionshets. Konceptet för dagen är enkel - köp inget under 24 timmar.

Passa på att ta en shoppingpaus så här innan jul och gör istället något annat. Det kan verka löjligt att ha en dag när vi inte köper något, men det är inte alltid så enkelt. Framförallt är det svårt om du vistas i ett offentligt rum. Utmana dig själv att vara ute på gator och torg utan att konsumera någonting. Klarar du det?

En annan utmaning är att använda det scrapmaterial vi redan har. Många av oss - säkerligen alla - har en så kallad scrapgömma hemma. Det är papper, dekorationer och material i allmänhet som vi köpt på oss när de presenterades som nyheter eller när de var populära eller trendiga. Kanske använde vi något, men vi har säkerligen kvar. Vår utmaning till oss själva och alla andra är att rota runt i den "gamla" scrapgömman och använda det som finns där.

I detta inlägg använder vi material som vi haft i minst ett år och som vi kanske aldrig tidigare använt. Detta tema har mötts av en stor positiv respons från Skrotbokens inspiratörer. Flera skriver om vilka skatter de hittat i sina scrapgömmor och den lyckliga känsla som infunnit sig genom att använda detta material som av olika anledningar blivit liggande. Kika igenom detta inlägg och inspireras av såväl modet att använda det vi redan har som den kreativitet som finns i hur det används. Sedan utmanar vi dig att rota i din egen scrapgömma och skapa minst ett alster. Självklart får du mer än gärna lämna en kommentar till detta inlägg med en direktlänk till det du skapat för att ge ytterligare inspiration till alla.

Felt Fusion, filtbårder eller självhäftande filt
Var du med för några år sedan känns dessa igen. De kom i flera färger, former och storlekar. Handen på hjärtat nu för dig som köpte dem: Har du använt dina? :)

Vi har minst två inspiratörer som har kvar filtbårder. Båda visar här hur de klippt isär dem för att få fristående och riktigt läckra dekorationer.

Först ut är Mahlin78 som har klippt isär en av de - om jag nu minns rätt - bredare bårderna och klistrat fast som dekoration på såväl kort som Stationary Box.


Min mamma fyller år nu i december och varje år tänker jag verkligen på att göra ett kort som INTE är juligt. :) I år blev det dessutom en Stationary Box med en massa roligt inuti.

Jag rotade fram en Felt Fusion i form av vinröda blommor som jag haft i mina ägor en lång tid. Sanningen är den att jag inte vet hur länge! Just Felt Fusion var något jag köpte på mig för drygt 2 år sedan, men alldeles för sällan använder.

Kort av Mahlin78



Stationary Box som matchar kortet.
Stationary Box av Mahlin78

Undra om inte jag själv har en sån där snutt liggande någonstans. Sax har jag definitivt. :)

En som också har sax är Kosepute. Här har hon klippt isär en - för årstiden passande - filtbård. Hon har även glittrat till det hela...


Det mesta på detta kortet är saker som har legat orörda länge.

Motivet kommer från ett papper som jag köpte för att göra julkort av förra året. Det blev inte av... Mönsterpapprena tillhör mina favoriter, men jag använder dem mest vid jul. Snöflingorna är filtbårder. Jag köpte på mig massor när det var poppis, men jag har inte använt dem så mycket. Här har jag klippt isär flingorna och glittrat dem lite. Och genast känns det som att jag kan använda dem till allt!

Kort av Kosepute

... och jag instämmer med att det är riktigt användbart.

Att fortsätta med alster där du kört fast...
Sånt händer. Ibland blir alstren liggande och när du sedan hittar igen dem ser du hur du ska göra och blir klar. Roligare det än att sakerna kastas bort. :)

Det här hände Pippin förra julen och nu inför denna jul föll det hela på plats. Hon har rotat och hittat flera skatter i sin scrapgömma; Halvfärdig kortstomme, stämplar med jultema, band, punchinella och egenutskriven text.


Det är otroligt vad man kan hitta när man börjar rota bland sina scrapsaker. Kortstommen med mönstrat papper gjorde jag förra året till julkorten, men kom inte längre än så. Jag tyckte inte att jag hittade nåt motiv som passade, så det blev liggande. Nu hittade jag det. Sen hittade jag några julstämplar jag köpte förra året men aldrig använde. Tyckte också att de var lite svåra att använda. Men nu blev det av. Jag maskade ihop tre olika stämplar. Bandet har legat i många år bland julsakerna och vem använder punchinella nu för tiden. Texten tryckte jag ut från datorn för många år sen, innan jag ägde så många textstämplar.
Kort av Pippin

*räcker upp en näve* Varför? Jo, jag hör till dem som använder punchinella då och då. Inte var gång, men det händer.

Spillpapper
Du kanske inte har så stora bitar, men mängder av dem? Spillpappershögen kan ha en tendens att växa nästan av sig själv. :) Det finns flera sätt att använda upp dessa bitar. Utöver att ge bort till bättre behövande kan du själva använda dessa papperbitar på olika sätt. Några exempel inkludera att stansa ut såväl motiv som bokstäver, använda till Paper Piecing med eller utan mall, klippa detaljer på fri hand, dekorera tags och annat smått med samt att göra mindre dekorationer av olika slag av. Det går också att göra som Carola visar - ett rutmönster eller en variant av lapptäcke på sitt alster. Här är det en hel layout där hon också passar på att använda en journalingruta och några dekorationer inklusive en die cuts som blivit liggande.


Jag tror de flesta sakerna på denna layout är ett år och äldre. Alla papper är i alla fall det. Blev osäker på om det egentligen skulle vara med något som man aldrig tidigare använt, så jag slängde på den svarta utstansade katten som jag fått i en swap av någon. =)

Nu blev jag åtminstone av med lite av spillbitshögen. Min katt Ozzy på bilden, som somnat med skallen på dataskärmen.

Layout av Carola

Har du riktigt små bitar kan du göra mindre rutor och använda på ett kort. Har du remsor kan du kika på länken till Pippins tutorial för lapptäcke som finns sist i inlägget. Där finns även länk till ett inlägg med fler varianter av lapptäcke som inspirerar till att rota i spillpappershögen.

Hela mönsterpapper som du köpt och inte använt
Har du istället större papper - kanske till och med hela mönsterpapper - som blivit liggande? Gör som Kicken - ett minialbum. Passa också på att rota fram och använda "gamla" dekorationer till ditt minialbum. Nästan helt säkert har du dekorationer som matchar dina papper.


Jag började scrappa när jag var 12 år och jag har en hel del papper från min första "scrapbooking-shopping". Jag kommer väl ihåg när jag köpte dem och de kom hem x) Den lyckan har inte ändrats ett dugg... :)

Jag har gjort ett minialbum där alla papperna jag använt, förutom det svarta med vit text på, är köpta under mitt första scrapp-år. Om jag inte minns helt fel. Även många av dekorationerna är gamla.

Det känns "awesome" att ha använt mig av mina gamla produkter! :D

Minialbum av Kicken



Några uppslag i minialbumet som visar en orgie i "gamla" mönsterpapper och dekorationer :)
Minialbum av Kicken

Kanske har du också papper som du köpt och som inte kommit till användning för att du helt enkelt inte kommit på hur du ska använda dem. Ett tips är att se till detaljerna i dina mönsterpapper. stensaxochpåse är alltid händig med den skarpa kniven. Hon skär ut detaljer från mönsterpapper och gör det i en helt egen liga. :) Jag misstänker att hon inte gjort det hela tiden för här har hon hittat ett äldre mönsterpapper och sett hur det gick att använda tillsammans med några dekorationer som har anknytning till växt- och blomriket. :)


Gammalt material finns det massor av i mina lådor. Jisses vad mycket man har handlat som aldrig blivit använt. Framförallt när det gäller papper och blommor.

Detta kortet är allt mer än 1 år gammalt på (förutom Pearl Makern som används flitigt). Den stora blomman är utskuren ur ett mönsterpapper från ett block som jag har massor med papper av... Har dock inte vetat vad jag ska göra med dessa förrän nu :)

Perfekt utmaning! Så börja rota i lådorna nu! :)

Kort av stensaxochpase



Blomstrande närbilder på "gamla" scrapskatter
Kort av stensaxochpase

Färdigmatchade kit med mönsterpapper
De kommer i många varianter. Kanske har du något i din scrapgömma som det hänt att du undrat hur du tänkte när du skaffade det. :) När en tid har gått kan det var väl värt att rota fram detta eller dessa kit. Troligen ser du med helt andra ögon på det hela och ja, varför inte skapa med dem?

Det har Martha gjort här med ett kit som hon haft liggande. Hon har passat på att leka loss med diverse medier och färg för att skapa en tavla där pappren har en central roll.


Jag har länge haft ett "4th of july kit" liggandes bland mina papper som jag inte riktigt hittat rätt tillfälle att sätta saxen i.

Längst bak är det en canvas i A4 storlek tänkt att skriva ut bilder på men jag använde mig av mod podge och och förde över ett papper som bakgrund. Sedan har jag lekt med Gesso, akvarellkritor, akvarellpennor och mist tills jag blev nöjd. Nu letar jag bara efter en passande ram.

Tavla av Martha

Mönsterpapper som i stort sett ser ut som färdiga layouter
Du har säkert sett dem. De kommer i olika storlek - allt från 12*12" via Lettersize och A4 till 8*8", 6*6" och så vidare. Du kanske också har något liggande?

Samara visar hur hon använt ett sådant mönsterpapper tillsammans med foton som börjar ha några år på nacken. Temat är - passande nog - högaktuellt.


Det här papperet köpte jag för 3-4 år sedan. Det är en serie med 4 olika "tomte och renar på stranden"-papper.

Jag tänkte att det skulle passa perfekt till mina bilder från vår resa till Tenerife 1987, men det har aldrig blivit av att jag använt dem förrän nu. Till viss del beror det på det stora mönstret. Man blir ju lite förhindrad att tänka fritt eftersom det vore ju synd att täcka över nåt så fint.

Jag skrev rubriken lite smått i en tag och använde bara 2 stickers att dekorera med. Jag kände att annars skulle det bli för rörigt.

Layout av Samara

Visst är det härligt att Samara hade en idé när hon köpte dessa papper och nu äntligen genomfört den?

Alla dessa maskiner och verktyg
Genom åren har det troligen funnits - och finns - hur många maskiner eller verktyg som helst på marknaden. Kanske har du en sådan i din scrapgömma? Kanske har heller aldrig använt den? Gör som pysseltjejen och skapa med just detta verktyg. Här handlar det om en wellpappsveckare som iställer för veck ger embossade hjärtan.


Jag har haft en maskin i gömmorna i ett par år, som embossar hjärtan när man rullar in pappret i den. Har aldrig känt som om den passade på något.

Men nu hittade jag mina gamla automatbilder, och tyckte att det passade till min BOM, som jag håller på att göra. Guldmetallet har också legat väldigt länge.

Layout av pysseltjejen

Noterade du att hon också använde gamla foton? Sådana finns nog i alla scrapgömmor. Noterade du också att hon gjorde det som Pippin undrade här ovan och utökade "vem som använder punchinella nu för tiden"? :)

Dekorationer av alla de slag
I stort sett alla ovanstående alster visar på användning av dekorationer som blivit liggande. Kanske har du delar av större förpackningar kvar eller så har du dekorationer som du aldrig använt dig av - förens nu. Med tiden får vi sannolikt ihop en del dekorationer och när vi börjar rotar hittar vi saker som passar ihop och passar till det vi skapar just nu. Glöm alltså inte bort de sakerna som du har liggande. Kanske är de helt perfekt matchade med det du har framför dig. :)

Här visar Martha inspiration i form av en tavla där hon utgått från en sak som jag också har och ibland använder - diabildsramar. På det sitter sedan papper från spillpapperslådan och flera äldre dekorationer. Det är ordsticker, bokstavsthickers och så kallade RainDots.


Ännu en tavla men i lite mindre format.

Stommen är en diabildsram som blivit liggande. Pappret kommer från spillbitslådan. Ordsticker och tygthickers har legat länge och väntat på sin plats i tillvaron. Även de orange dropparna var länge sen jag använde. Bilden är dock en ny (i alla fall för mig) stämpel. Den är färglagd med akvarellkritor, akvarellpennor och distresser. Ovanpå la jag ett lager mod podge för att färgerna inte skulle flyta ut när jag överst la ett lager "krackellack".

Det var jättekul att jobba i det pyttelilla formatet och jag kommer absolut att göra det igen.

Tavla av Martha

En annan sak som får räknas till dekorationer är band av alla de slag. Har du samlat på dig band i olika färger och mönster och sedan glömt bort dem? Använd dem för att bygga upp en bakgrund på en layout eller annat alster. Ett annat sätt som är högaktuellt nu är att bygga till exempel granar av dem. Här visar jag själv (maxell) inspiration på hur det kan se ut när flera band, ett gammalt mönsterpapper, RainDots, en vinyldekoration och Scrapbook Shimmer kommer till användning.


Band kommer i så många härliga färger, mönster och bredder. Ibland är jag bra på att använda dem och ibland inte. Ett bra sätt för att använda upp lite band är att lägga dem bredvid eller ovanför varandra som en bakgrund till såväl kort som layouter. En variant av det är att istället bygga till exempel granar av dem.

Jag valde ut några rosa och gröna band som legat länge och klippte en granform. Denna monterade jag på ett mönsterpapper som varit med ett tag. Längst ner rev jag en bit vellum som en snöhög och ja, denna bit har jag haft länge. Det var många år sedan nu som vellum var på modet och det är inte alltför ofta vi ser det användas även om jag brukar använda det då och då.

Dekorationerna har också legat till sig. :) Kulorna är så kallade RainDots och i toppen sitter en stjärna i form av en vinyldekoration. Minns du när de var poppis? Sedan drog jag med lim här och där och strödde över något som heter "Scrapbook Shimmer". Det är ännu en av dessa saker som jag haft ett bra tag utan flitig användning. :)

Kort av maxell



Ibland - eller rätt ofta - är julen kitschig...
Kort av maxell

Avslutningsvis
Har du tänkt på att flera av ovanstående alster baseras på att skaparen sett med "nya" ögon på "gammalt" material och "gamla" verktyg? Med tiden som vi skapar förändras vår syn på skapande och trots att det kan vara roligt att hänga med i trender och skapa med det som är nytt och aktuellt, hett eller inne just nu finns det en riktig tjusning i att blicka bakåt. Detta inlägg bör - om inte annat - ha övertygat dig om att det finns inget som är för gammalt att skapa av, med och om.

Tror du mig inte? Kika igenom ovanstående alster en gång till.

Tror du mig inte ändå? Då hänvisar jag till några rådande trender - återanvändning och att skapa med inslag av vintage på olika sätt.

Vill du veta mer om en köpfri dag läser du vidare här nedan. Glöm inte heller att anta vår utmaning - rota i din egen "gamla" scrapgömma OCH skapa minst ett alster. Dela också gärna med dig av det du skapar genom att lämna en kommentar till detta inlägg med en direktlänk till det du skapat.

Varför har vi en köpfri dag?
En köpfri dag startades i Vancover, Canada 1993 av Ted Dave - en före detta reklamare. Med hjälp av organisationen Adbusters Media Foundation har dagen vuxit till en internationell högtidsdag. Dagen beräknas idag firas i över 60 länder världen över.

Men varför har vi en köpfri dag? Det finns flera bakomliggande orsaker till att denna dag är uppmärksammad av miljontals människor världen över.

Det finns många anledningar till att uppmärksamma kampanjen. Självklart handlar det om miljöaspekten där människor i västvärlden bör ändra sina konsumtionsvanor då vi håller på att utarma naturen världen över samt alla dessa sopor som följer av konsumtion. Det rör såväl vår egen som jordens överlevnad där vi alla bör inrikta oss på en hållbar ekologisk utveckling.

För det andra har vi rättviseaspekten som uppmärksammar att människor i västvärlden roffar åt sig en orimligt stor del på bekostnad av andra människor. Beräkningar säger att cirka 20 procent av jordens befolkning förbrukar 86 procent av jordens resurser. Många blir alltså utan.

Det handlar också om en etisk aspekt där det bland annat ingår att stöd till större företag i allmänhet leder till exploatering av den tredje världen där det finns - relativt sett - billig arbetskraft. Produktion och tillverkning flyttas från länder i västvärlden till platser där såväl löner, anställningsvillkor som arbetsförhållanden inte är något att stoltsera med. Detta får konsekvenser över hela världen.

Slutligen kan vi se till oss själva. Vi är alla i olika grad fast i ett ekonomiskt system där vi är reducerade till konsumenter snarare än medborgare. Vi har ett offentligt rum som i mångt och mycket riktat in sig på att få oss att konsumera - mera. Vi möts av marknadsföring och reklam som spelar på känslor om otillräcklighet och vi luras ständigt till att köpa mer för att bli lyckligare. Den givna frågan är om det finns något som heter materiell lycka och kan den i så fall ge oss tillfredsställelse i livet?

Alla dessa frågor och aspekter är laddade, men väl värd att tänka på och reflektera över. Nu har vi chansen att ta tag i dem ordentligt - åtminstone under en dag - en köpfri dag den 27e november 2010.

Länkar
Svensk hemsida för En köpfri dag
Svensk blogg för En köpfri dag
Blogg för adbusters


Skrotbokens länkar
Överlag presenterar Skrotboken inlägg med alster där vi på ett eller annat sätt använder och återanvänder saker som vi redan har hemma. Därför kan vi hänvisa till hela vår blogg för ytterligare inspiration. :)

Samtidigt har vi flera inlägg där vi har ett specifikt fokus på att använda saker vi redan har hemma och vanligen är det också inslag av så kallade icke-scrapmaterial. Titta till exempel på följande länkar:


"Vi kliver utanför lådan" - Länk till alla inlägg med etiketten "Vi kliver utanför lådan"
Lapp på lapp, men ingen söm - Flera alster med olika varianter av lapptäckestekniker där vi använder papper från spillpapperslådan
Lapptäcke - Tekniktutorial och alster av Pippin. - Tutorial och alster som använder remsor av mönsterpapper

1 kommentarer:

Göran Hådén sa...

Tack för ett kreativt, intressant och fylligt inlägg!