av LenaS

Jag fick ett tips på ett forum från någon som vikt och dekorerat dessa små söta tetraförpackningarna och bestämde mig för att testa själv. Jultetrorna kan användas som små gåvor i juletid.

Jag hittade mallen hos Mirkwood designs. Där finns det även finns en massa andra bra beskrivningar på askar, strutar, kort med mera.


Vi börjar med att välja ut papper. Jag valde att använda lite grövre eller tjockare mönsterpapper eftersom vanligt tunt papper kändes för vekt och cardstock blir nästan för grovt.
Foto av LenaS

Skär ut efter mallen i rätt storlek. Jag valde själv att förlänga sidorna på ett par för att få dem större och sedan markerade jag alla vikningarna som jag biggade innan jag vek hela tetran.


Klipp upp alla flikarna som hamnar i botten.

När jag gjort det vek jag hela tetran och chalkade alla vikningar. Det är lättare att komma åt och få det snyggt innan tetran monteras ihop.

Foto av LenaS



Montera ihop tetran. Montera först sidledes och sedan i botten. Vips har vi en klar tetra att dekorera.
Foto av LenaS

Jag och Ronja har gjort lite olika tetror för att ge bort som små gåvor nu i juletid. Man kan ju baka eller koka eget godis och fylla dem med. Annars är man bekväm och köper godis för att fylla tetran. Tänk på att välja godis med omslagspapper eller att lägga allt godis i en plastpåse innan de läggs i tetran. Annars är det risk för att det uppstår fettfläckar på tetran.


Här är några av de tetror som vi gjort.
Foto av LenaS

Har du eller blir du inspirerad att vika egna jultetror? Visa gärna upp resultatet i Skrotbokens galleri.

0 kommentarer: