Eftertanke nummer 2 - Vår designer Evelina/Alien Bling kommenterar själv sin layout

Det går inte att sätta ett pris på kärlek och det jag vill säga med det jag skriver nedan är inte att vi borde sätta en prislapp på detta älskade husdjur, jag menar att det inte finns något som heter ”bara en katt” och att denna varelse är värd kärlek, omvårdnad och uppskattning.

Tre av mina och sambons katter kostade ingenting- en omplacerades, en fick flytta hit istället för avlivning och en är en hemlösing som inte trivdes med livet i en ladugård. Dessa tre katter är oss ovärderliga, de är mycket älskade familjemedlemmar som vi hoppas få bo hos i många år framöver.

I Sverige har katten sorgligt låg status. Bara i min närhet har jag fått höra att vi borde avlivat en av våra skadade katter istället för att ta den till veterinären, det kostar ju pengar och det är ju "bara en katt". Jag kan tillägga att det veterinärbesöket kostade under tusen kr och katten blev helt bra igen efter en vecka.
Jag betalade 500 kr för en av våra huskatter och mötte många reaktioner - inte för att jag köpte en katt utan för att jag betalade 500 kr.. för en katt!
Att försäkra sina katter är helt onödigt, det är ju bara att skaffa en ny om den skadas är också en sak jag hört.

En absolut vodka på 350 ml kostar på systemet 129 kr och detta är en billig fylla om man jämför med vad det kostar med ett krogbesök.

Katter kostar ofta inte mer än 100 kr på de vanligaste annonsplatserna och detta är dyrt enligt många.

Det verkar vara som så att en kort upplevelse är mer värd att betala för än för en familjemedlem som kan ge många års glädje.

Skrotbokens länkar
Vi ger plats för eftertanke - nummer 2 av Evelina/Alien Bling

2 kommentarer:

Tiggy sa...

Så sant så.. Det är en skrämmande verklighet. Och man får ofta möta kommentarer från folk som tycker man kunde 'gjort sig av' med den sjuke och skaffat en ny istället. Vissa kan bara inte förstå att det är ett liv, ett ansvar & en personlighet som man vårdar.
Har själv tre husisar och är så innerligt trött på att alltid behöva förklara för folk varför jag bryr mig så mycket om mina små älskade fyrfotingar.

Miapuh sa...

Håller med er, det finns många "miffon" som inte förstår djurs värde, de sitter inte i pengarna utan känslor o allt ju.