av Birgitta/Bi

Dagens jultips skall handla om hur du på ett enkelt sätt kan sy ett eget förkläde. Modellerna är många och egentligen är det bara fantasin som sätter gränserna för hur de kan se ut och vara formade.

Själv hyllar jag principen man tager vad man haver och det speglar sig i allt jag skapar, om det så gäller middagsmaten eller de mer kreativa saker jag har som hobby.

En ofta undanlagd och bortglömd raritet är de underbara spetsbeprydda vita lakan som användes förr; innan det mer praktiska påslakanet tog över som bäddtextilie. Av dessa går det att göra fantastiska saker om du nu näns att sätta saxen i dem. Jag har lakan som jag absolut inte skulle kunna röra men också de som jag faktiskt tycker kommer mer till sin rätt om de i alla fall används. Om du inte råkar ha några lakan i gömmorna så går det alldeles säkert att hitta hos en second hand butik, just detta är köpt för 5 kr. Spetsarna på dessa kan vara helt otroligt vackra. Mitt tips för dagen ger ett förslag på hur ett lakan kan komma till användning igen men nu som ett festförkläde.


Festförkläde av lakan
Foto av Birgitta/Bi



Den som följt denna serie har nog lagt märke till att jag oftast formger och gör mina mönster efterhand som jag arbetar. De mått och den modell jag visar här baseras därför på hur just detta lakan var utformat. Mitt råd är pröva dig fram och se vad som kan fungera.

Det lakan jag använt har ganska breda kanter runt om spetsarna därför passar de bra att använda som de är. Till ett annat lakan med smalare kanter får beskrivningen modifieras lite.

Jag börjar med att klippa ut övre delen av lakanet med den infällda spetsen men lämnar en bit tyg kvar som sömnsmån. Eftersom den dubbla delen med infälld spets är så bred (14,5 cm)räcker det med två bitar spets för att forma hela toppen av förklädet.

Till nederdelen klipper jag ut en fyrkant som är ca. 80 x 70 cm eller så långt du vill ha ditt förkläde. Jag använder mig av en bit med den gamla fållen kvar så här är själva fållen är färdigsydd och klar annars får du som avslutning lägga upp och fålla förklädet.
Nackband klipper jag ut i form av ett dubbelvikt J, se till att den del som skall vara bak i nacken ligger mot vikt kant på tyget så du får en U-form när du viker ut den.


Spets med sömnsmån till vänster
Nackbandet ett uppochnervänt U, till höger
Foto av Birgitta/Bi



Det behövs också en lång remsa till knytband ca. 7-8 cm bred och så långt du behöver. Jag använde också en bit bortsprättad spets för att dölja sömmarna i bröstlappen. Det är alla delar som behövs om du inte vill göra en ficka också förstås.

Jag börjar med att sy ihop de två bitarna till bröstlappen. Spetsarna läggs räta mot räta så jag får sömmen på avigsidan. Utlagt kommer "Ovandelen av lakanet" då att vara vänd ut mot sidan och den kant som är klippt blir vänd mot mitten. Sy raksöm och sicksacka kanterna.

Sicksacka kanterna på nackbandet och vik sedan in en tunn kantfåll nåla och sy raksöm runt om. Nåla nackbandet mot avigsidan av toppen - prova så du får en lagom längd på bandet. Klipp ev. av en bit och sicksacka nerderkanten av bandet.


Bröstlappen på förklädet
Foto av Birgitta/Bi



Nu använder jag mig av den avsprättade biten extra spets för att dölja sömmarna som blir när jag syr fast nackbandet. Vik in enl. bilderna.
Nåla och sy fast, först i ovankanten från rätsidan. Vik över spetsen, pressa den slät och sy sedan i nederkanten av spetsen.
Fäst ev. också spetsen med en söm i sidorna.


Spetsen får dölja sömmarna
Foto av Birgitta/Bi



Sicksacka runt knytbandet.
Nu är det dags för själva förklädesdelen. Sicksacka runt kanterna. Fålla alla sidor utom ovankanten. Sy in en rynktråd i ovankanten. Mät och märk ut mitt fram. Rynka ihop så du får en lagom bred förklädesdel. Jag lägger båda delarna framför mig med rätsidan uppåt. Lägg mitt fram mot mitt fram på toppen och se till att rynkorna fördelas jämnt. Jag lyfter delarna lite i kanten så jag får aviga mot aviga och lägger knytbandets nedre kant mot förklädets ovandel (räta mot räta).


Infällt: en väldigt dålig bild som visar hur jag håller tyget när jag nålar.
Midje-/knytband kommer på plats.
Foto av Birgitta/Bi



Jag nålar och först därefter lyfter jag delarna helt och syr. När jag har sytt ihop delarna så kan jag nu vända upp knytbandet över sömmen och dölja den. Pressa så den ligger snyggt. Knytbandets övre kant viks in och nålas fast. Nu ska hela knytbandets kanter vikas in och fållas, i samma veva som knytbandet sys så sys även kantbandets övre kant fast i förklädet. Jag syr även över den nedre kanten för att få ett snyggt avslut.

Därmed är ditt förkläde klart. Om du vill kan du använda lite av lakanet och ev. överbliven spets till att sy på ett par fickor.

0 kommentarer: