av ikis

Trender kommer och går. Här presenterar vi ett antal trender som vi sett under hela hösten fram till nu.

Färgerna
Under hösten har vi sett att turkost kommit fram som den nya trendiga färgen tillsammans med brunt eller limegrönt. Vi vågar använda och blanda kraftfullare färger. Vi tänjer lite till på gränserna.


Äntligen är mina absoluta favoritfärger på tapeten. Turkost o limegrönt. Denna layout gick snabbt att slänga ihop eftersom jag ofta arbetar med dessa färger tillsammans.

Det bruna på det turkosa pappret lyfte jag fram lite extra med de bruna chipboarden och sen bröt jag av allt med lite knalligt rosa och en liten röd fjäril. Fotot föreställer min kusin Marlene/Mallo, som passar bra ihop med kalla färger.

Jag valde att vara ganska sparsam med dekorationer då jag tyckte de mönstrade papprena var så snygga och ville behålla så mycket som möjligt av dem.

Layout av Carola

Lila är en färg som en del tycker är svår att använda. Varför låter vi vara osagt. Några ger lila ett nytt försök. Du kan även göra som Essmo och Lena - skapa något i lila.


Många tycker att det är svårt att skapa i lila, men jag gillar lila. Det finns så många olika fina nyanser av lila.

Här har jag gjort ett ljuslila kort med ett embossat stämpelmotiv.

Kort av Essmo


Lena använder lila för både värme och kyla samtidigt som hon matchar med en ljusgul komplementfärg.


Lila är en färg som allt oftare smyger sig in i mitt skapande, trots att det inte är nån favoritfärg.

Här hittade jag ett foto taget nån sommarkväll när solen var på väg ner och vi var ute på en kvällspromenad då spindlarna började vakna till liv. Fotot känns rätt så varmt då den mörknande himlen fortfarande lyser svagt gul. Spindlar är inget favoritdjur och därför ville jag ha med lite kyla. Jag valde en mörkare varm lila som bakrund medan de mönstrade pappren är ljusare och kallare. De mönstrade pappren får lite representera den kyla som spindlar kan ge min ryggrad ;o)

Layout av LenaS

Dekorationerna
Dekorationer som kommit stort under hösten och som vi gärna använder anknyter till naturen. Vi använder till exempel igelkottar, rådjur, träd, löv, fjärilar.


Jag började med ett 12x12-papper till denna LO men kände att det blev så utspritt och temat med den här LO'n var ju mysiga kvällar ihopkrupen i soffan eller fåtöljen med en bok man kan försvinna i och då ville jag har fram en ombonad, nästan lite trång sida.

Eftersom fotot är ett stilleben ville jag mjuka till det och var inte så bekymrad när jag täckte mycket av det med grungeboard och "Bambi".

Från början hade jag tänkt hålla det ganska vuxet men när jag fick syn spillbiten av Sassafras Lass så kändes det så givet att den skulle vara med. Och då föll sig rubriken naturlig.

Man stiger in i en annan värld och kan uppleva allt från spänning, romantik och skräck när man läser en bok.

Tagen i hörnet satte jag där så att Bambi har något att titta på och den blev pricken över i!

Layout av Alien Bling



Ytterligere ett lila kort. Denna gång utan stämpel. Istället pryds kortet av en mäktig fjäril.
Kort av Essmo

Ätbara dekorationer inkluderar cupcakes/muffins, körsbär och svampar.


Ett mycket enkelt kort med vit kortbas som jag ritade direkt på och färglade med promarkers. Texten skrev jag på en bit papper som jag rev ut, chalkade och limmade fast på kortet.
Kort av Evelina



De här svamparna bör visserligen inte ätas... Med dessa härliga svamppapper valde jag att skapa en layout för att dokumentera grabbens ord för giftiga svampar samtidigt som vi påminns om när vi var iväg på svampjakt.
Layout av maxell



Giftiga närbilder
Foton av maxell

Icke-scraprelaterade saker
Vi fyndar på loppisar, rotar i barnens avlagda saker och använder alla skatter som vi kommer över för att dekorera våra alster. Varje alster blir därigenom mer och mer unikt. Vi är inte längre lika noga med att använda enbart syrafria produkter i vårt skapande. En söt bild från reklamskörden kan mycket väl hamna på ett kort eller en layout.

Under hösten har Skrotboken publicerat flera alster där icke-scraprelaterade produkter ingår. Bläddra i arkivet för att hitta inspiration.

Stämpla på layouter
Att stämpla på sina alster är inte längre begränsat till kortmakeri. Flera tillverkare har börjat med clearstamps och vi kan placera av ett stämpelmotiv exakt dit vi vill ha det. Det har blivit enklare att stämpla samtidigt som utbudet av stämplar har ökat och fortsätter att öka. Ett tips är att stämpla med vattenfast dyna eftersom det minskar risken för att motivet eller mönstret smetar ut över hela alstret.


Att stämpla på sin layout kan vara riktigt snyggt.

Här har jag använt mig av Basic Greys flourish clearstamps. Jag använde två olika stämplar - en i varje hörn.

Layout av Essmo

Nästa gång du skapar en layout - kom ihåg att plocka fram stämplarna som passar med temat.

Shabby Chic och vintage
Under hela hösten har vi sett att så kallad Shabby chic i vintagetappning kommer mer och mer. Det handlar om slitna, rivna eller ruffade kanter, mycket chalks och/eller distresser, olika nyanser av brunt och andra jordnära toner, blommor, bling och kanske lite metall.


Shabby Chic är himla kul. Riv kanter och gå loss med chalks. Då ser det genast lite slitet ut.

Jag har gjort en layout med ett foto från min bröllopsdag. Jag skrev ut det i svartvitt för att få det att se lite gammalt ut. Jag tog nagelfilen till hjälp och filade runt fotot. Jag har använt papper med text på som jag har rivit och chalkat. Hjärtat hittade jag på Panduro för massa år sedan. Jag tycker att det passar bra in här. Bling, blommor och tyll i lite murriga färger passade också bra...

Jag tyckte inte att det passade med nån stor text här. Därför blev det dessa små bokstäver. Klockan representera "forever".

Layout av Essmo


Denna layout skapade jag relativt snabbt. För tillfället gillar jag att riva papper och smutsa ner dem. :)

Snurklorna klippte jag ut ur vanlig cardstock och blingsnurklorna har jag pillrat ihop med lim och blingstenar. I övrigt har jag rivit, vikt och chalkat. Chalk får fungera som substitut så länge som jag inte har några distresser i min ägo.

Layout av Scräpemma

Slutligen
Låt fantasin flöda i ditt skapande. Ladda gärna upp dina "trendiga" alster i Skrotbokens galleri eller lämna en kommentar till detta inlägg med länk till det du skapat eller skapar.

0 kommentarer: