av maxell

Här visar jag på en "enkel" metod för att ge ett föråldrat och slitet utseende till en julklappsetikett.

Det finns många metoder för att ge ett åldrat och slitet utseende till papper. Här använder jag mig av en bas i form av röda nyanser som kompletteras med brunt och svart. Självklart går det att välja andra färgkombinationer. Prova dig fram till vad som passar dig och det du avser att skapa.


Börja med att ta fram en etikett. Du kan ta en färdig eller göra som mig och klippa en egen. Skrynkla ihop och släta ut. Det gör inget om vissa veck kvarstår.

Dra över etiketten med en röd distressdyna. Jag valde Fired Brick. Färgen kommer främst att fastna i de uppåtstående vecken och runt kanterna.

Foton av maxell



Spraya vatten över etiketten. Dränk helst inte etiketten då det gör den porös och den lätt går sönder när du fortsätter med de följande stegen.

Dra återigen över etiketten med mer röd färg - endera samma eller en något ljusare variant. Jag valde en kombination på denna etikett. Spraya eventuellt med mer vatten. Dutta över etiketten med en pappersbit för att suga upp överflödigt vatten samtidigt som du sprider färgen och även suger upp överflödig färg.

Foton av maxell

När du är nöjd med basfärgen låter du etiketten torka. Du kan välja att stryka med strykjärn. Se till att ha något mellan strykjärnet och etiketten för att skydda strykjärnet. Annars kan du göra som mig och låta det lufttorka - eventuellt under en press.


När etiketten är torr eller åtminstone torrare drar du över kanterna med en lämplig brun nyans. Jag valde Vintage Photo. Dra en bit in på etiketten.

Du avslutar genom att dra över kanterna med en svart dyna (Black Sooth). Denna gång drar du inte lika långt in utan det gäller snarare att nudda kanterna. Du drar även med dynan lätt över hela etiketten för att få ett allmänt sotigt intryck.

Foto av maxell


Nu är etiketten klar att dekorera.


Min färdiga jul(klapps)etikett.
Foto av maxell


Har du föråldrat en julklappsetikett eller någon annan etikett? Kanske blir du sugen på att prova. Visa gärna upp resultatet i Skrotbokens galleri.

Skrotbokens länkar
Föråldra en julklappsetikett av maxell

0 kommentarer: