av Birgtta/Bi

Jag antar att det är fler än jag som kommit hem med en pizzakartong under armen när vi varit på scrapmässor. Dessa kartonger kan vi såklart skapa något av och med.

Jag har flera gånger använt mig av olika slag eftersom jag gillar att utmanas av och med okänt material. Den här gången blir det dock inte den vanliga platta lådan det ska handla om utan "Calzone-varianten".


Ännu ovetande om sitt öde.
Skattkista av Birgitta/Bi

Helt plötsligt en dag insåg jag att behovet av en skattkista var tämligen akut. Jag fick därför fara ner till lokala pizzabutiken och flirta lite. ;) Eftersom det här tipset kan vara användbart så här i juletider - inte minst till skattjakten på julgransplundringen eller som ett praktiskt paket under granen - delar jag med mig av min erfarenhet i detta blogginlägg.

Material
En pizzakartong
Papper motsvarande cirka 5 stycken ark i storleken 12"x12"
Lim/tejp
Dekorationer
Sax
Gärna en skalpell eller vass kniv


Börja med att veckla ut din kartong. Klä in sidorna. Om du behöver mönsterpassa ditt papper bör du tänka på hur sidorna hamnar när kartongen viks ihop igen.

Jag valde att inte klä in de delar som inte syns. Om alla sidor kläd in riskerar kartongen att bli onödigt svår att vika ihop igen.


Påklädningen har börjat.
Skattkista av Birgitta/Bi

För att fästa pappret använder du lim eller dubbelhäftande tejp. Tänk på att bocka eller biga lite i kanterna när du limmar. Annars kan pappret spricka när du ska vika ihop kartongen.

Pizzakartonger har vanligen små lufthål och det gäller att skära upp dem innan du viker ihop kartongen. Enklast är att göra hål från baksidan men skära från framsidan för att få ett snyggt resultat. När du har satt på pappret runt om och eventuellt lim har torkat är det bara att vika ihop kartongen och börja dekorera.


På god väg mot målet men bubblig pga. hastverk och för att jag inte kunde hitta det bra limmet här hemma.
Skattkista av Birgitta/Bi

Jag började med att chalka kanterna runt om. Om jag hade haft mer tid på mig än vad jag hade nu skulle jag nog försökt klä in de grova kanterna som syns när kartongen är vikt och klar. Nu fick det räcka med lite färg även om det ser lite ofärdigt ut.

Efter chalkningen tog jag lättjefullt det färdiglimmade och mycket användbara bandet från Panduro som jag använde för att förstärka känslan av en gammal skattkista. En grå gammal riven etikett fick dölja en del av bubblorna på locket. Jag använde skruvbrads för att ge en känsla av att lappen har skruvats fast i locket. Jag nöjde mig med denna dekorering.

Mottagaren blev lycklig, men vid första bästa tillfälle skall jag be att få komplettera skattkistan med lås och nyckel.


Förvandlingen klar.
Skattkista av Birgitta/Bi


Så nu är det bara att svänga förbi pizzerian och käka en bit. Glöm bara inte att tigga med dig/er en ren kartong hem. Det skulle vara oerhört roligt om någon - du - nappade på tipset och laddade upp ditt bidrag i Skrotbokens galleri. Följ informationen och instruktionerna som finns till höger.

0 kommentarer: