av Tiggy och Evelina

Hur man gör tråkiga ramar till nått extra och personligt

Ramar - dem kommer i alla former och utseenden. Men oavsett så är dem flesta rätt tråkiga och stela. Vi kommer i detta inlägg att visa hur man på enkelt sätt kan göra dem personliga och bli en del av fotot.

En perfekt gåva helt enkelt!

Tiggys ram
Syrran ska få en ram med foto på hennes älskade hundar. Äntligen fick jag användning för mina thickers!

Jag har inte målat ramen utan lät den vara vit då pappret i sig är rätt mörkt, gillar kontrasterna.


En helt vanlig, enkel, vitmålad ram från Ikea. Detta är grunden för min ram.
Ram av Tiggy



Jag har använt brunt som grundfärg och sedan tagit in rosa som kontrast. Dels för att dem passar bra ihop men mest för att syrran verkligen gillar rosa.

Ramen i sig får vara relativt lugn då jag tycker foton innehåller mycket liv med alla grenar i bakgrunden som spretar åt alla håll.

Ram av Tiggy



Närbild på blomdekorationen som ska likna ett vinnarpris som man kan få på hundutställningar/hundtävlingar.
Ram av Tiggy


Evelinas ramar
Dessa ramar har jag haft liggandes ett tag och jag har haft mina foton utskrivna på vanligt skrivarpapper i svartvitt. Temat för mina foton är helt enkelt foton jag tycker om och förutom dessa tre ramar har jag tre till som återstår att dekoreras.

Jag använde samma grundprincip för alla ramar - jag målade kanterna svarta & limmade fast pappret, sandpapprade och chalkade alla kanter.


Sambon hjälpte mig bestämma om det skulle vara den röda sidan av pappret eller den randiga. Han valde den randiga som synes. Katt har hjälpt till att distressa en blomma...
Ram av Evelina




Ett superromantiskt tema med grönt och rosa. Observera gärna swirlsen på glaset som jag stämplat med svart stazon. Jag har stämplat alla glas med stazon.
Ram av Evelina




Denna ram var den första jag gjorde och jag valde att följa ungefär samma stil på de övriga. Blommor och stämplat.
Ram av Evelina


2 kommentarer:

Eleonor sa...

Snygga ramar! Jag gillade verkligen detaljen med det stämplade på glaset. Det ska jag komma ihåg om jag får tummen ur och fixar några ramar någon gång... Jag har ju till och med nyss köpt just en sån stämpeldyna.

Carola sa...

Åh pimpa ramar ska jag absolut göra. Ska köpa på mig en hel hög ramar. :P