av maxell

Julgranskulor har i alla tider kommit i många varianter och färger och utföranden. Här bjuder vi på några handgjorda förslag till dekoration för vanliga runda julgranskulor.

Förr i tiden fanns det många vackra och annorlunda kulor. På senare tid har de börjat komma tillbaka. Enligt vissa ska årets julgran vara designad med figurkulor. Men varför inte sätta sig med sina vanliga runda julgranskulor och piffa till dem? Med hjälp av scrapmaterial och annat kan vi få till helt egna julgranskulor.

Röda kulor
Röda kulor är en riktig klassiker. Evelina samlade ihop tre av sina systerdöttrar att pyssla och resultatet blev ett gäng personliga och fina julgranskulor som får ta bästa platsen i granen.

Rebecka och Alice skrev ut figurer från datorn som de klippte ut och limmade fast, sedan dekorerade de med glitterlim. För att ytterligare piffa till kan man använda fina band att hänga upp kulan med.

Emma limmade hela sin julgranskula och dränkte den i guldfärgat glitter för att få en riktigt dramatisk kula.


Rebecka dekorerar sin julgranskula med snöflingor och glitterlim.
Foton av Petri K



Alice valde en blå färg på sitt glitterlim och skrattande tomtar.
Foto av Petri K



Emma gjorde en helt egen variant med lim och glitter.
Foton av Petri K



Så här fina blev tre av julgranskulorna som pyntades.
Foto av Petri K


Silverkulor
Jag (maxell) hittade en udda uppsättning silverfärgade kulor i såväl blank som matt variant. Med dessa som utgångspunkt har jag och grabben skapat en udda, men ändå matchande uppsättning egna kulor som ger det där lite extra i julgranen.


Den första idén till julgranskula jag hade var att göra en snöboll. Den högra kulan är skrovlig precis som en snöboll. Underlaget är vanligt väggspackel. Utanpå det har jag målat med vit akrylfärg som jag sedan strödde glitter i innan det torkade.

Den vänstra kulan är en slät - en mycket slät - snöboll. Underst sitter ett antal lager med vit akrylfärg. Ovanpå det la jag ett lager med pearlfärg och sedan på med glitter.

Foton av maxell



Grabben min såg de vita kulorna och ville göra en egen. Självklart sa morsan. :) Resultatet är en grungeinspirerad julgranskula där den blanka silvriga färgen skiner igenom. Denna kula gör sig bäst utan glitter.
Foton av maxell



Medan han målade sin vita kula kom ett vagt minne från min barndoms julgranskulor. Några få julgranskulor i vår julgran var dekorerade. Fritt ur minnet målade jag på fri hand två kulor med spetsar. Den högra fick också en målad och glittrig cirkel runt fästet för upphängningen.
Foton av maxell



Att använda olika former av "spetsband" på julgranskulorna ger sobra och eleganta julgranskulor. Den här varianten av kula gör sig klart bättre med en matt bas.

Jag provade även att sätta bandet på den vita glittriga kulan som visas här ovan, men det såg bara fel ut. Hade jag haft vit "fun flock" hade jag garanterat provat med det, men det får bli ett annat år.

Foto av maxell



Lite rött måste väl vara med? Den vänstra kulan har ett filtband runt om sig. Jag valde att bara fästa bandet i mitten och därigenom låta stjärnorna peka ut från kulan för extra effekt.

Den högra är klädd i nätet från en clementinpåse. För att klä in en kula i nät krävs inget lim eller annat hjälpmedel. Du trär helt enkelt över ett av hålen i näten över "knoppen" på julgranskulan. Eftersom näten inte är sfäriska på samma sätt som julgranskulan uppstår dubbla eller fler lager längst upp. Dessa döljer du genom att vecka ett band runt fästet för upphängningen.

Foton av maxell


Paussysselsättning
Så här de sista dagarna innan julafton finns det kanske inte tid för att pyssla och skapa. Du kan dock plocka ner en kula från julgranen och dekorera den medan du griljerar julskinkan eller medan du väntar på att glöggen ska koka.

Om du gör eller om du redan har gjort dina egna julgranskulor. Oavsett vilken teknik eller vilka dekorationer du har använt vill vi gärna att du laddar upp bilder i Skrotbokens galleri.

1 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vad fina! Helt klart mycket roligare att dekorera dem själv, blir ju så mycket mer personligare då :)