av Birgitta/Bi

Det är fest och glad stämning du går runt och sippar lite i glaset, ställer det ifrån dig på ett bord eller liknande en stund för att... ja, vad du nu kan behöva göra utan att hålla i glaset och så inser du att samma tanke just farit genom huvudet på minst tre andra festdeltagare samtidigt, men vems glas är nu vems?

Dagens jultips vill råda bot på det. Tillverka dina egna glasmarkörer inför festerna framöver. Jag presenterar två enkla och snabba sätt att bringa ordnig under festen. De är lätta att göra så ta gärna hjälp från barnen.

Glasmarkörer i form av pärlringar
Mitt första exempel är att göra små pärlringar i olika färg till varje glas.

Du behöver en metalltråd och pärlor. Helst behöver du också en liten avbitartång och eventuellt en rundtång för kunna snurra de runda öglorna, men det går även utan dessa verktyg.

Jag låter tråden sitta kvar på rullen medan jag trär på de pärlor jag vill använda. Tänk på att tråden inte får bli för lång samt att använda olika färger på de olika ringarna. När jag har trätt upp ett antal pärlor på tråden snurrar jag ihop ytteränden i en liten ögla som är stor nog att låta en dubbelvikt tråd komma igenom. Snurra tråden tätt så att inte någon vass kant sticker ut. Jag kunde trä min yttersta pärla över trådänden och därmed finns det ingen risk att någon ska iva sig på trådänden.

Tryck ihop pärlorna och gör en större ögla på den andra sidan. Klipp av tråden. Här formar jag en lite större ögla. Denna ögla ska gå att öppna lite och böja bakåt efter att den har trätts igenom den första ändens lilla ögla. Nu sitter ringen säkert under kvällen men är lätt att ta av vid diskning.


Champangeglas med ringmärkning
Glasmarkörer/Foto av Birgitta/Bi

Glasmarkörer av fönsterfärg
Mitt andra tips är att helt enkelt att använda sig av fönsterfärg. Denna färg går att köpa i de flesta hobbybutiker och leksaksaffärer. Lägg ut plast av något slag och börja göra små cirklar som passar under vinglasen.

De flesta fötterna på glasen brukar ha en lätt kupning undertill och det är där den färdiga markören skall placeras. På glas med helt platt underdel eller till barnens glas är det kanske lättare att göra små "skyltar" att sätta på sidan av glaset. Det kan vara bra att göra dem lite tunnare än vad man bukar göra när man använder färgen till fönsterkonst och motsvarande.


Måla på plasten i olika färger och mönster. Låt färgen torka i ett dygn. När det är helt torrt är markören klar att använda.

Förvara dem på plast - till exempel i en plastficka - mellan festtillfällena.

Glasmarkörer/Foto av Birgitta/Bi

OBS! Det är viktigt att komma ihåg att ta av markörerna före diskning. Detta gäller framför allt om du kör glasen i diskmaskin.


Glasklara närbilder?
Glasmarkörer/Foto av Birgitta/Bi

2 kommentarer:

Pia de Veen/deveen design sa...

Åh, vad fiffigt! Vad för plast ska man använda då, som ska fastna under glasets fot?

Arvet sa...

Tack!
Man använder sig alltså av sk. glas-/fönsterfärg. Det finns i hobbybutiker. Måla ut på tex overheadplast och låt torka ett dygn. När färgen har torkat lyfter du av den från plasten och trycker fast den under glaset. "Färgdekorationen" blir självhäftande och kan återanvändas gång på gång. Om den blir lite matt i ytan är det bara att fukta med lite vatten och låta den torka och så funkar den bra igen. Förvara på plast tex i en plastficka mellan användningen. Lägger du dem på varandra kommer de att klibba ihop och det blir svårt att få isär dem.
Gör du egna glasdekorationer får du gärna visa upp dem genom att lämna en ny kommentar här. Lycka till!