av Evelina och Susanne

Det finns många bokälskare ute i landet och det härliga med böcker är att det finns mängder av dem. Det finns garanterat minst en bok åt just dig eller just den personen. Att sedan skapa ett bokmärke gör det hela än mer personligt.

Förra året köpte jag (Evelina) ett helt gäng böcker till en kompis. Jag fick säkert tio stycken för under 50 kronor då jag köpte dem begagnade. Det finns ett enormt utbud av böcker i de flesta second hand-butiker.

Istället för att vika "hundöron" på de kanske redan tummade böckerna är det enkelt att göra ett personligt bokmärke. Ett bokmärke att ge bort tillsammans med boken eller böckerna.


Jag började med att stansa ut två uddformade (scallop) cirklar i två olika storlekar. Jag chalkade och smutsade ner dem. På den mönstrade cirkeln chalkade jag även baksidan och stämplade en snirkeltext med brun stämpeldyna.
Foton av Alien Bling



Jag färgade en chipboardfigur med röd chalk och sedan embossade jag med genomskinligt pulver. Jag embossade i två lager.

Sedan limmade jag fast chipboardcirkeln på den större scallopcirkeln så att den snirkliga texten syns genom hålet.

Foton av Alien Bling



Jag vände på cirkeln (så att chipboardfiguren ligger ner mot skrivbordet) och fäste två band. Detta behöver inte göras snyggt. jag tog först dubbelhäftande tejp och ovanpå det satte jag vanlig tejp.

Därefter limmade jag fast den mindre cirkeln ovanpå för att dölja det "fula" bandfästet.

Foton av Alien Bling



Jag avslutade bokmärket genom att knuta en knut på de två banden. Sen är det klart!
Bokmärke av Alien Bling

Ett annorlunda bokmärke
Själv älskar jag (Susanne) att läsa och jag lyckas nästan alltid somna med näsan i boken. Med det här bokmärket kanske jag i alla fall kan komma ihåg vart jag var i boken.

För ett tag sedan såg jag en en häftig idé om ett hörnbokmärke där bokens sida sticks in i hörnet. Jag bestämde mig för att göra ett hörnbokmärke i en något större modell.


Klipp ut bokmärket i cardstock enligt bokmärkesmallen (se länk sist i inlägget).

Klipp ut en passande triangel av samma cardstock. Fäst triangeln på baksidan ovanpå fogarna.

Mycket mer behöver man inte fundera på. Det bara att dekorera precis så som du vill.

Bokmärke av Tiggy


Skrotbokens länkar
Mall till bokmärke av Tiggy

2 kommentarer:

Eleonor sa...

Snygga bokmärken! Roligt med något annorlunda. Det ska jag verkligen ha i minnet till nästa gång jag blir sugen på att göra bokmärken.

Anonym sa...

SNygga bokmärken! Gillade speciellt det runda med bandet!