av maxell

Adventsljusstakar kommer i många varianter, men har du någonsin tänkt på att du kan göra din helt egna variant? Idag visar vi tre exempel på altrade mer eller mindre personliga adventsljusstakar.

Idag tänder vi det tredje ljuset i en sorts adventsljusstake. Här handlar det dock om helt andra adventsljusstakar...

Först har vi en rak adventsljusstake som med hjälp av färg och sobra ljusmanschetter är Evelinas adventsljusstake.


Den här ljusstaken var från början i obehandlad furu och jag gjorde det väldigt enkelt när jag altrade den. Svart akrylfärg och röd bollfrans som jag fäste med dubbelhäftande tejp!
Foto av Alien Bling


Närbild på bollfransen.
Foto av Alien Bling

Nästa adventsljustake är en kompromiss som jag (maxell) gjorde med mig själv. Jag hoppade helt enkelt över steget att måla, men åstadkom ändå min önskade patinering.


Jag funderade på det här redan till förra julen, men det tog till nu i november innan jag tog mig an projektet att göra om en adventsljusstake. Den blev inte alls så som jag först tänkt.

Jag gillar ett slitet och ruffigt utseende och det ville jag ha med. Jag har resonerat fram och tillbaka om vilka färger som ska ge detta ruffiga utseende. Svart och vitt var på tal, men med ljustaken framför mig valde jag att låta den vara så som den var - röd. Jag slipade bort en del av den röda färgen och blottade på så sätt ett ljust underlag. Resultatet är min önskade patinering.

Ljusmanschetter då? Enkla, stilrena och inte för blänkande. Det närmaste som jag kom på var svart fet pärlfloss. Jag snurrade tre varv och fäste ihop dem på baksidan utan några andra hjälpmedel. I år nöjde jag mig med att inte ens kapa tråden utan det som blev kvar lade jag istället under ljusstaken som ett underlag till lämplig dekoration...

Foton av maxell



Hemma hos oss har adventsljustaken sällskap av ett välkramat gosedjur.
Foton av maxell

Den sista adventsljustaken är verkligen Johannah med sin svarta färg, en katt (eller två) och svart organza.


Vi fick en tråkig, röd plastljusstake som min mamma ratat. Den ville såklart bli pimpad, sade den. Så jag målade den svart. Jag provade några olika band, men rosetter av halvbred svart organza tyckte jag blev allra snyggast som "manschetter".
Foton av Tinto


En tjusig katt som pryder mitten av staken var obligatoriskt.
Foto av Tinto


Boyd njuter av att adventsljusstaken äntligen är fin och lyser.
Foto av Tinto

Har du gjort eller blir du sugen på att göra en personlig adventsljusstake? Visa gärna upp ditt resultat i Skrotbokens galleri. Följ instruktionerna till höger eller hör av dig till oss via e-post eller genom att lämna en kommentar här i bloggen.

1 kommentarer:

Eleonor sa...

Hmmm... Jag vet inte om min förra kommentar kom med, men för säkerhets skull skriver jag igen. Det var verkligen läckra adventsstakar och en idé som jag ska lägga på minnet. Jag tycker att det är svårt att hitta snygga stakar.