Astrid Lingren i våra hjärtan

on 7 december 2008

av maxell

Astrid Lindgren. Det är inte många som inte känner till vem hon är. Hon föddes den 14e november 1907 och snart kommer en hel del julklappar som bär hennes namn att delas ut. Vi på Skrotboken har valt att skapa med temat Astrid Lindgren. Varje alster innehåller något som kommer förknippas med Astrid Lindgren. Det handlar till exempel om en figur eller en sida ur en bok som är skriven av Astrid.


Astrid Lindgrens böcker har nog lästs av de flesta europeiska barn. Jag minns när pappa satt och läste böckerna för oss tills vi själva kunde börja läsa dem.

Än idag kan jag sätta mig och titta på nån av Astrid Lindgrens filmer när jag vill titta på en film.

Layout av LenaS



I slutet av sommaren 2006 var vi på besök i den kungliga huvudstaden och där passade vi på att besöka Junibacken. Jag har en hel del foton från detta besök i en del av den underbara värld som Astrid Lindgren skapat för barn i alla åldrar.

Jag valde att skapa en layout med detta foto där han är på väg in i Villa Villekulla. Förhoppningsvis är Lilla Gubben hemma så han kan få moroten som han håller i handen...

Layout av maxell



Pippi på närbilder...
Foton av maxell



När jag hör namnet Astrid Lindgren tänker jag på Pippi Långstrump och hennes häst Lilla Gubben.

Jag använde hästen från Magnolia och prickade honom för att han skulle likna Lilla Gubben. På mitt kort är han ute i naturen och står inte på verandan som hos Pippi... :o)

Kort av Henrietta



Här är en annan variant med Lilla Gubben. Bakgrunden utgörs här en bit av dagens tidning och Lilla Gubben står under ett höstträd.
Kort av Henrietta



ATC-kort (engelska: Artist Trading Card) med tema Astrid Lindgren kan tolkas på många olika sätt. Evelina kommer ihåg de läskiga grådvärjarna, Johannah valde att göra en lekfull variant om Pippi och jag (maxell) valde ett vackert foto på Astrid som kompletteras med ett citat som hon säkerligen skulle ha instämt i.
ATC-kort av Alien Bling, Tinto och maxell

Vilken plats har eller har eller har Astrid Lingren haft i ditt liv? Skapa något om och kring Astrid Lingren och alla de figurer som hon skapat. Ladda upp ditt alster i Skrotbokens galleri.

0 kommentarer: