av LenaS

Det finns flera metoder att själv fixa sina egna glittrande bokstäver, chipboard och andra dekorationer.

Just nu i jul och vintertid kommer suget efter glitter alltmer. I det här inlägget visar jag på några olika sätt att själv skapa sina glittriga bokstäver och figurer.

Glitterlim/stickles

Jag använder oftast mitt vanliga glitterlim när jag vill göra mina bokstäver glittriga.


Här har jag två utstansade bokstäver.
När jag vill ha mer 3D-effekt stansar jag ut i dekorgummi.

Foto av LenaS



Jag går loss med glitterlimstuben och sedan låter jag bokstäverna torka ordentligt innan användning.
Foto av LenaS

Tänk på att det går bra att glittra allt. De bokstäver bokstäver som vi har hemma - både stickers och rubons - går också bra att glittra.

Använda vanligt glitter

Ett annat knep som jag tog till innan jag fann glitterlimmet var att använda mitt vanliga glitter som jag köpt i hobbybutiken.

Då målade jag chipboarden med akrylfärg. Behöver det målas med flera lager av färg för att allt ska täckas gör det klart först.


När det sista lagret är torkat gäller det att vara lite snabb att måla på ytterligare ett tunt lager färg och tömma en massa glitter över.
Foto av LenaS

Glittret fastnar i färgen och vi låter allt torka ordentligt.


När det torkat, töms allt överflödigt glitter av på exempelvis ett vikt papper.
Foto av LenaS

Häll tillbaka det överflödiga glittret i burken.


Glittriga och sprakande bokstäver och en pusselbit.
Foto av LenaS

En liten varning är att glittret blir snabbt statiskt och ibland känns det som att det blir glitter överallt ;o)

Det går också att använda dubbelhäftande tejp eller lim när vi inte vill tömma direkt i akrylfärgen eller redan har den färg figuren/bokstaven som vi vill ha

Hur kan vi använda glitterlim på det vi skapar?

Ett litet tips är att glitterlim kan användas till att förstärka kanterna på något.


Här har jag använt det runt en snögubbe och likaså låtit glittra in morotsnäsan lite. Det ger en mer levande effekt.
Kort av LenaS

För fler exempel på användning av glitter följer du Skrotbokens länkar här nedan.

Hur glittrar du?

Har du glittrat något eller blir sugen på att glittra? Visa gärna upp resultatet i Skrotbokens galleri.

Skrotbokens länkar
Lucia - Ljusets drottning av Bi - LenaS visar exempel på glittrade bokstäver
Höstens färger - del 3: Röd av maxell - maxell visar exempel på glittrade bokstäver där vanligt glitter fästs på Thickers
Julens färger - del 1 av maxell - LenaS visar exempel på glittrade bokstäver
Vi tar vad vi har för att fira Halloween av maxell - maxell visar på exempel på glitter på ett stort klistermärke och glitter på filt

1 kommentarer:

Eleonor sa...

Vilka bra tips! Jag har precis fått hem lite glitterströssel. Ska minsann testa att blinga till några grejer. :-)