av Henrietta

Det är roligt att ha lite annorlunda disktrasor till jul och inte bara vanliga vita. Det är även en bra gåbort present eller julklapp.

För att göra egna disktrasor behöver du enfärgade trasor och pennor som det går att måla på tyg med.


Foto av Henrietta

Jag är inte så duktig på att måla på frihand så jag har mallar från Panduro som föreställer dessa mönster.


Foto av Henrietta

Jag sätter mallen mot fönstret och skissar av motivet.


Foto av Henrietta

Så här blir det färdiga resultatet.
För att inte färgen ska färga av sig är det viktigt att stryka på motivet i 2 minuter med strykjärnet inställd på bomull. Sedan klarar disktrasan 60 graders tvätt.


Foto av Henrietta

3 kommentarer:

Eleonor sa...

Toppenpyssel tillsammans med barn också! Vilken mor- eller farförälder blir inte glad av en disktrasa som barnbarnet målat!? Fungerar även för mycket små barn som tycker om att måla. :-)

Anonym sa...

Jag har letat efter vita disktrasor, men hittar inga.
Var köper man dem?

Anonym sa...

Bollebygdsbo - Henrietta viskade till mig att hon köpt sina på panduro. :D