av Sofia/skberg74

Barn älskar att sjunga och sångkort är ett roligt sätt att variera sångstunden. Varje kort har med texten till sången så även morföräldrar, farföräldrar eller vem som nu ska sjunga med barnet kan sjunga med.

Låt barnet dra ett kort och sjung sedan sången. Om flera barn är med kan korten delas ut och sedan sjungs sångerna i tur och ordning. Ja, det finns många sätt att leka med och runt sångkorten.


Utöver korten behövs en lamineringsmaskin om vi vill få kort som håller för många sångstunder.
Sångkort av Sofia/skberg74

Den här gången har jag valt sånger som är uppskattade av barn i 1-2 årsåldern eftersom mottagaren är ett och ett halvt år. Sångkorten är en present som kan följa barnet i ett par år. Framöver är det bara att göra nya kort med sånger för lite större barn.


Skriv sångens text och dekorera korten innan laminering.
Sångkort av Sofia/skberg74

Jag valde att göra sångkorten digitala. Jag skrev ut dem på lite styvare papper som min lamineringsmaskin klarar av att plasta in. Mindre barn brukar ofta försöka sig på att smaka eller tugga på korten så fort de får chansen. :) Till äldre barn får det att välja att scrappa sångkorten för hand och även välja bort lamineringen.


När korten är laminerade kan vi välja att sätta ihop dem eller lägga alla korten i en ask.
Sångkort av Sofia/skberg74

Jag kan berätta att min egen dotter som är fem och ett halvt år gammal blev väldigt avundsjuk när jag pysslade med dom här korten. Jag fick helt enkelt göra kort med Luciasångerna åt henne så att hon också fick några sångkort.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Superfina sångkort Sofia!!

Eleonor sa...

Men vilken bra idé! Vi har sådana där sångfigurer och jag funderade på att göra egna, men kände att jag inte orkade. Det här är ju dock helt överkomligt. Det går ju att altra en fin ask/burk att ha dem i också! Eller sy en liten påse. Det ska jag helt klart lägga på minnet inför kommande födelsedagar...

Anonym sa...

Åh, vilken bra idé! Och vilka fina kort du har gjort!

Miapuh sa...

jättefina kort :D o himla bra ide med

Emma sa...

Supersnygga!! Och helt klart mer proffsiga än mina hemmaritade kartongblad i A5 plastfickor *s*