av maxell

Med hjälp av scrapmaterial och annat går det utmärkt att göra egna julklappsetiketter. Här visar vi inspiration för att piffa till julklapparna.

Kombinera utstansade figurer och variera med dekorationer
I höstas köpte jag julkitet från Quickutz. Där ingick dessa fina julgranskulor som jag direkt kände skulle kunna passa som julklappsetiketter. Det går bra att klippa ut cirklar och göra egna julgranskulor. Det gjorde jag förra julen.


Varje sig vi väljer att stansa eller klippa ut våra julklappsetiketter gör vi en lite större cirkel som bakgrund och en lite mindre att sätta i. Sedan är det bara att börja dekorera.
Foton av LenaS



Jag stämplade upp lite olika motiv att använda. Jag skrev också ut juletiketter som Mirabyll, en givmild scrappare, delar med sig av i sin blogg.

Jag stansade, klippte, klistrade och fick ihop ett gäng olika etiketter. Sist men inte minst tycker jag att glitter hör till julen och därför har alla mina kulor fått en hel del glitterlim på sig.

Julklappsetiketter av LenaS

Julklappsetiketter av vad du råkar ha framför dig
Visst brukar vi alla få någon form av spill över när vi skapar? För julklappsetiketter och andra presentetiketter är det perfekt att använda det där allra minsta spillet. Ta vad du har framför dig och gör vad det blir. Komplettera eventuellt med någon ytterligare dekoration. Det blir garanterat personligt och relativt unikt.


Här har jag letat reda på ett antal små spillbitar av cardstock och använt mig bland annat av överblivna, stämplade motiv samt band- och spetsrester.
Foto av maxell

Stämpla och färglägg etiketter
Henrietta visar ett relativt snabbt sätt för att göra julklappsetiketter.


Jag använder en stämpel från hÄnglar när jag gör mina julklappsetiketter. Jag stämplar med Adirondackdyna eftersom jag sedan målar med ProMarkers.
Foto av Henrietta



Färglägg motivet.
Foton av Henrietta



Klipp ut din etikett och chalka runt om. Det tycker jag gör mycket för helheten.
Foto av Henrietta

En åldrad julklappsetikett
Jag (maxell) har gett mig i kast med att skapa ett åldrat eller gammaldags slitet stuk på julklappsetiketterna. I mitt fall blir det också garanterat sotigt och svart. :)


Med rött som bas har jag åldrat och sotat till denna julklappsetikett. Bocken är embossad i guld. Jag är inte direkt förtjust i guld, men här passade det bättre än silver. :)

Texten är handskriven och embossad i svart innan den monterades på etiketten. Stämpeln ovanför bilden, spetsen, de tre olika stjärnorna och garnet skapar en helhet.

Foto av maxell


Om du följer länken här nedan hittar du en enkel beskrivning steg för steg för hur du skapar basen till ovanstående juletikett.

Hur gör du dina julklappsetiketter? Visa gärna i Skrotbokens galleri.

Skrotbokens länkar
Föråldra en julklappsetikett av maxell


Länkar
Mirabylls blog

1 kommentarer:

Eleonor sa...

Vad många snygga etiketter! Synd att jag är för lat för att fixa egna... ;-)