Tags och juletiketter med färg

on 13 januari 2012

av maxell

Fredag den 13e och tjugondedag knut. Idag ska, enligt traditionen, julen städas ut. Skrotboken avslutar julen 2011 genom att visa julklappsetiketter där vi färgat in papper på valfritt sätt.

För detta inlägg har vi gjort tags/juladresser/adressetiketter till paket/presenter. På var alster har vi - på valfritt sätt - färgat in minst ett papper och/eller något i papper.

Inspirationen i detta inlägg kan självklart användas för andra tillfällen för etiketter än just julklappar... ;) Ändra färger, dekorationer, hälsningar med mera så länge du ser till att hålla kvar vid infärgningsteknikerna. De är trots allt både användbara och roliga. Flera av dem är dessutom bra mycket enklare än vad de kanske ser ut att vara...

Föråldrade eller distressade etiketter
Att föråldra eller distressa tags är nog det första jag själv kommer att tänka på när något rör tags. Det går att göra på flera olika sätt och de ger alltid karaktär till tagen.

Dessutom är det, som Spacegirl säger, roligt!


Jag har använt föråldringstekninken med distresser på alla (se mer vid mina andra jultags i detta inlägg), jisses vad roligt det var :)

Polkagrisen är gjord av fimolera. Jag gjorde en vit polkagrisstång och snurrade en röd orm runt och vred till den med fingrarna.

Jultag av Spacegirl

Nästa del är också, i grunden, en föråldrings- eller distressteknik. Här handlar det om att färga in kanter för att framhäva motiv och mönster. Kosepute visar hur det kan gå till.


Jag har gjort en julklappstag där jag först har stämplat en del av en stämpel (tomten). Sedan har jag färgat in tagen med distresser, förutom där tomten är. Lite snö fick bli skägg och hår till tomten. En God jul-stämpel som embossats, och lite stänk och så var det klart att pryda en julklapp!
Jultag av Kosepute

Färga in med distresser
Från distressing som i föråldring till att distressa för att färga in. Det är inte självklart att det alltid är samma sak - något som blir uppenbart i följande exempel.

Mahlin78, Missan78, Bi och jag (maxell) har alla börjat med att färga in sina tags med distresser innan de sedan varierat fortsättningen.

Mahlin78 har stämplat (och embossat en tag) samt dekorerat med flera detaljer.


Jag passade på att göra flera julklappsetiketter när jag höll på, för att kunna utgå från samma bas men experimentera lite. Alla är infärgade med Distressfärg och med hjälp av min Ink Blending Tool. Därefter har jag stämplat alla med samma stämpel, men i olika bruna nyanser. En etikett är dessutom embossad i guld. Därefter har jag satt på fernkvistar, minirosor, halvpärlor, GlitterStickles och naturband på alla etiketter.

Basen till alla har jag gjort av cardstock och sedan använt en hörnstans för att få runda hörn.

Jultags av Mahlin78



Närbilder med vintagekänsla
Jultag av Mahlin78

Missan78 har dekorerat med en färglagd söt stämpel samt en stämplad hälsning.


Jag färgade in min tag med Distress och använde sedan en av mina underbart söta Penny Black stämplar som dekoration.
Jultag av Missan78

Bi har stämplat "enkelt" och effektfullt för att möjliggöra tillverkning av flera tags på en gång.


Här har jag gjort det så enkelt för mig som möjligt, denna modell skall gå att massproducera om tiden blir knapp. =)
Naturfärgat papper har distressats med tre färger, ovanpå det en stämpel.

Jultag av Bi

Jag (maxell) har sprayat distresserna, embossat motiv och lagt till några dekorationer.


Jag valde att färga in mina tags med distresser i några olika färger för att sedan spraya guld över dem. På det stämplade och embossade jag julmotiv samt lade till några dekorationer.

Jag gillar att göra sådana här tags med olika tekniker och gör numera några var jul.

Jultags av maxell

Tänk så lika och ändå så olika alla dessa tags är.

Färga in med annat än distresser
Många färgar in sina tags med distresser, men det går i princip att använda vilken färg som helst. Här kommer några exempel.

Med distress i botten lade snorsk till glittriga stains på sina tags.


Jag tog två färdiga tags och färgade in dem med distressdynor i olika färger med hjälp av min blending tool. Jag använde också mina underbara stains, först färglade jag hela tagen med den och sen klämde jag dit en "splasch" på den ena. Ger så fin glittrig effekt när man målar med dem! Lite stämplar, band och stickles så var saken klar!
Jultags av snorsk

Bi har också distresser i botten och sedan är det flera lager och detaljer med ytterligare färger av olika slag.


En något mer arbetad etikett. Basen är ett lite glansigt vitt papper med nätt skönjbara ränder. Distressade denna med grå och blå färg. Stämplade olika mönster med blå och röd distress. Ännu en omgång med distress men med en swirlmask under.

Chalkade kanterna med brunt och målade med lite vit crackle paint utefter ena kanten. Denna fick sedan lite Silver färgad Embossing-Creme över sig. Embossing-Creme är kul att arbeta med då det får snygg 3D effekt. Silverfärgen har dessutom en fantastisk lyster. Kompletterade med lite blandade dekorationer.

Jultag av Bi

Resistteknik
Ovan har det stämplats ovanpå infärgade ytor. Här färgas det in ovanpå stämplade och embossade ytor. Tricket som används är resist, det vill säga att färgen som tillförs över ett embossat motiv fastnar inte på det embossade.

Lillylva visar två etiketter varav den ena följer, som hon själv säger det, resistkonstens alla regler. :)


Jag hade några färdiga tags liggande, så jag började med att knyckla ihop den ena, gnugga in med distressdynor och chalks på kanterna. Den andra embossade jag först och gnuggade sen enligt resist-teknikens alla regler. :)

Den med fåglarna sprayade jag sedan med en minimister på lite avstånd, hällde över UTEE (grövre embosspulver) och fönade. Effekten blev som små vattendroppar, nästan lite åt frost-hållet.

Jultags av Lillylva



Närbilder som gör att du spricker upp i ett leende ;)
Jultag av Lillylva

Jag själv (maxell) embossade med clear och bokstavligen gnuggade fram motivet. :)


Jag hittade glansiga härligt blåa tags som jag ville använda. Dock vände jag raskt på tagsen och hittade en vit sida.

Här började jag att stämpla och embossa snöflingor. Sedan gick jag över med med distresser och embossingen ger resisteffekt. Lite guldspray över förstärker resisteffekten. Dekorationer, en hälsning samt garn och band ger en färdig jul- och vinteretikett till paket eller annat.

Jultag av maxell

Torrembossing
Från våt embossing med resistegenskaper till den torrembossing. Även här används gärna färger för att ytterligare förstärka det embossade motivet.

Chruss använde sig av såväl positiv som negativ torrembossing för att skapa effektfulla detaljer och dimension för sina vintriga tags.


Här testade jag positiv och negativ torrembossing.

Den ena är med snöflingor och där är det embossade motivet upphöjt - har sedan svept över med 2 nyanser av blåa distressdynor.

Den andra har en snögubbe men här är motivet s a s på andra sidan och snögubbens kropp är nedsänkt vilket gör att han syns svagare när jag svepte över med inket - det är bara snöflingorna på hans mage som är upphöjda på den här sidan. Stämplade "kvistar" i kanten på båda sidorna.

Gjorde även 2 mindre tags i samma blåa nyanser och en God Jul-text och satte dit ett snöre.

Jultags av Chruss

Sam passade på att använda en, för henne, ny embossingfolder med ett läckert mönster och gjorde en jultag.


Jag ville testa den nya torr embossingfoldern - gillar det där reptilmönstret skarpt och så ger det häftiga effekter när man distresser över. Jag embossade för hand. Använde sen tre olika färger av distresserna. Dekorerade med en liten rosett och så var det klart.
Jultag av Sam

Dimension på fler sätt än torrembossing
Det finns flera medier och annat som vi kan använda för att skapa dimension på ett alster. Bi har ovan visat 3D-kräm (se ovan under "Färga in med annat än distresser"). Här handlar det om två medier som på senare tid smygit sig in mer och mer i alla former av skapande med papper. Två medier som räknas som konstnärsmaterial.

Pippin har skapat dimension på flera sätt. Bland annat har hon använt sig av bda dessa medier som vanligen räknas som konstnärsmaterial - modeling paste samt gesso.


Jag torrembossade små granar i ena kanten av tagen och färgade dem. Sen använde jag modeling paste på God Jul-stämpeln och använde som resist. Jag duttade också modeling paste på kanten. Sen färgade jag in tagen med distress ink. I nederkanten tog jag silkespapper som jag skrynklade och blötte ner med gesso och satte fast på kanten. Sen lite Stickles här och där.
Jultag av Pippin

Totoro har använt gesso på sin tag. Hon stämplar med den för att skapa dimension och läckra effekter.


Jag ÄLSKAR denna bakgrund. Jag vet inte om ni ser så är hela bakgrunden stämplad med snöflingestämplar i gesso. Det ger en underbar struktur som bara skriker för att få framhävas. Denna kommer hamna runt halsen på en vitvins-glöggflaska. Där tycker jag den frostiga känslan kommer till sin rätt.
Jultag av Totoro



Närbilder med känsla för frost
Jultag av Totoro

Tags eller etiketter med form
Vi avslutar detta inlägg med några tags som inte har den traditionella formen. Här handlar det om tags som är anpassade i form med tanke på årstid, händelse och så vidare.

Pyssellina har gjort en rund etikett i tu lager. Visst påminner det om julkulorna samtidigt som det passar för fler tillfällen än julen.


Ville göra en lite annorlunda julklappsetikett och gjorde en rund i två delar tillsammans med en ring av tunn ståltråd. Knöt ihop allt med en rosett av tunt band.
Jultag av Pyssellina

Spacegirl satsade på hjärtformade tags. De passar också inför julen, men även året runt. Kanske lite speciellt nu framöver med stundande kärlekshögtid... *tips*


För att ge etiketterna den gamla känslan så gned jag in etiketten mot en distressdyna (jag har använt brushed courdoroy för de bruna & tattered rose för den rosa) Sen sprayade jag på med vatten, gned in mer färg, sprayade igen och gned in med lite svart stämpeldyna på de bruna på kanterna också och lät allt torka, det tog ett tag. Det var en otroligt rolig teknik, jag såg på en gång när jag sprayade på vattnet att detta blir riktigt läckert.

Jag har dekorerat med bokmärken, pearl maker (för att göra prickarna), glitterlim, stickers och olika alfabet.

Jultags av Spacegirl

Jag (maxell) klippte tags i form av en gran och pyntade densamma. Granen i andra färger och med en något annorlunda pyntning kan mycket väl passa för såväl vinter som höst.


Jag klippte ut en gran i ljusgrönt papper. Granens form och stam framhävde jag genom att färga in med distresser. För att klä granen virade jag bakers twine runt om samt pluttade dit julkulor med 3D-färg.

Jag passade på att göra en ögla i toppen så granen kan fästas på valfritt paket eller - för den delen - hängas i julgranen som pynt.

Jultag av maxell



Närbilder som är pyntade
Jultag av maxell

Det var allt från oss denna gång. Eller... fortsätt gärna läsa genom att följa länkarna här nedan för ytterligare inspiration.

Skrotbokens länkar

Tidigare inlägg med julklappsetiketter och tags
- Julklappsstugan 21/12 - Julklappstetiketter av maxell - Inför julen 2008
- Föråldra en julklappsetikett av maxell - Tutorial med distresser inför julen 2008
- Vinnare från uppesittarkväll 1 och nya chanser ikväll - innehåller jultags
- Lucia med glitter och bling - Innehåller juliga tags för adventsljustake
- Vi komma, vi komma... - Jultag som ingår i juldekoration
- Plånbokskort med sedelficka - Tutorial och alster - Där tags ingår som en del av innehållet i plånbokskorten
- Dillkronor i kräfttider och andra tider - Mindre tag som dekoration för snapsflaska
- Kort för värmeljus - Tutorial och alster - Tags ingår i några av korten
- Ljuskort för valfritt antal värmeljus - Tutorial och alster - Tags ingår i några av korten
- Tags och eget papper av av maxell - Inför julen 2010

Tags som en del av ett alster
- Julkort av/med/om/för/till barn - Innehåller jultag på kort
- Vi är i badrummet - Ett minialbum samt en layout där tags har en central roll och en tag gjord med en intressant och relativt ovanlig teknik
- Nalle Puh - en källa till klokskap - Jultag på kort
- Kaffe - Kaffetåren den är bra - Tag ingår i på en layout
- Vi skapar eklektiskt med fokus på mångfald - Tag för dold journaling på layout
- Vintage Scrap för ett slitet utseende - Presentation av Vintage Scrap, en scrapstil där tags är vanligt förekommande
- Från en svunnen tid - Vintagetags som de är samt tags på andra alster skapade i Vintage Scrap
- Något som aldrig går ur tiden... - Tag för dold journaling på layout med vintageinspiration
- Julklappsstugan 16/12 - Vi gör bokmärken - Tutorial för tags som bokmärken publicerad inför julen 2008
- Vi lär känns oss själva - Scrapping som terapi - Tags för dold journaling på en layout

Ett urval av tutorial för att färga in papper i allmänhet
- Tutorial - Tona ner och lyft färg del 2 av 2 av Bi och maxell
- Tutorial - Tona ner och lyft färg del 1 av 2 av Bi och maxell
- Tutorial - Sudda i svart/vitt och gråskala av Bi och maxell
- Tutorial - Sugrörsblåsning av Bi och maxell
- Tutorial - Färga in papper med hjälp av snö av Bi och maxell
- Tutorial - Rolla mönster med gummiband av maxell
- Tutorial - Eget mönsterpapper av Linaspyssel
- Tutorial - Resist med stearin av maxell
- Tutorial - Marmoreringsteknik med raklödder av maxell
- Måla med fingerfärg av maxell
- Att färga in med kaffe... - Tutorial av maxell och Mahlin78
- Tandborsten kan användas till... av maxell
- Mönsterpapper med bubbelmönster - Tutorial av Bi
- Tutorial - Varm embossing - Resist med tuschpennor av maxell
- Tutorial - Split Negative Stamping med hjälp av varm embossing av Bi och maxell
- Tutorial - Silver machine: Skapa ett eget aluminiumpapper - av maxell
- Glittra och gnistra - Piffa till bokstäver och dekorationer - av Lena S
- Marbletekniken - Tutorial av AlienBling inför Halloween 2008
- Tutorial - Alcohol inks på glossy och overheadpapper av Chruss

0 kommentarer: