Lösenord...

on 18 januari 2012

av maxell

Om några dagar, den 20e januari firas Lösenordsbytardagen. Med anledning av det skapar vi med valfri kombination av stora och små bokstäver, siffror och tecken - så som ett lösenord med hög säkerhet bör utformas.

Handen på hjärtat - När bytte du senast ditt eller dina lösenord? Ibland får vi påminnelser eller till och med krav om att byta lösenord. Andra gånger har vi samma hur länge som helst. I regel är det bra att byta lösenord då och då. Allt för att öka säkerheten.

Lösenordsbytardagen är en ny temadag som firas var år den 20e januari. Den instiftades 2010 av tidningen "PC för alla". Dagen har som syfte att informera om och påminna alla om vikten av att byta lösenord mellan varven. Självklart gäller att ditt eller snarare dina lösenord bör vara säkra.

Säkerheten ökar genom att du använder olika lösenord på olika ställen. Lösenord är dessutom säkra beroende på hur de utformas. Ett osäkert lösenord är lätt att lista ut och kan därmed ökar risken att någon loggar in på ditt eller dina konton. För att ett lösenord ska vara säkert rekommenderas att det innehåller minst 8 tecken och minst ett av dessa tecken ska vara en gemen och minst ett ska vara en versal. I regel bör lösenordet även innehålla minst en siffra och minst ett specialtecken som *, %, # eller @. Tänk dock på att specialtecken ibland inte tillåts för lösenord. Skriv aldrig ner ett lösenord - det ska du komma ihåg. Ibland rekommenderas att du bygger ditt lösenord utifrån ett ord eller en mening eftersom det gör det lättare att komma ihåg. Ett tips på hur du kan gå tillväga ges sist i inlägget.

I detta inlägg skapar vi med valfri kombination av stora och små bokstäver, siffror och tecken - så som ett lösenord med hög säkerhet bör utformas. Kanske hittar du ett bra lösenord bland våra alster... ;)

Chruss inleder starkt med en tankeställare...


För att ta sig in i en del världar och lösa mysterier så kan man behöva en kod för att komma in till, till exempel DaVinci-koden... sedan har vi ju grindarna som ska passeras i datorn med lösenord. Hur många har inte en lapp liggandes någonstans med alla lösenord...?

Bra om man ska ge bort en bok eller rentav en dator ;-D

Kort av Chruss

Jag minns innan Internet slog igenom stort. Då tjuvade vi Internetkontakt för att kommunicera med de få andra människor runt om i landet som gjorde likadant... :) Vanligen använde vi en del förkortningar där vi bytte ut delar av ord mot siffror eller där vi använde specialtecken. Det kom fler och fler såna, men totalt sett hade vi inte överdrivet många. Inte som idag.

Idag finns det hur många som helst mer eller mindre vedertagna förkortningar och uttryck som används - inte minst vid SMS. Kicken har ett klockrent exempel på hur det kan se ut med sin layout.


Alla bilderna på denna layout är tagna på en snorkling tur i Thailand för ett år sedan. Rubriken fick bli "life is 1DeRFL", där "1DeRFL" är ett annat sätt att skriva "wonderful". Den rubriken beskriver verkligen känslan på dessa bilder!
Layout av Kicken

Samma gäller för Bi och hennes layout.


En layout om POTS det vill säga Plain Old Telephone Service.

S hade redan hunnit ta till sig mammas arbetsmetod, telefonen i ena handen och papper och penna i den andra. =)

På layouten låter jag S "avskedsord", innan hon lägger på luren, vara "0BtWP@W*cUl8r" Vilket om man läser ut det blir "Oh by the way parents are watching * see you later" - vilket var precis vad jag gjorde, med kameran i hand.

De stora vita bokstäverna har fått ett lager crackle paint och alla halvpärlorna som jag använt till swirls är lagda för hand. Pilligt arbete!

Layout av Bi

Där lyckades hon kombinera två olika förkortningar varav den ena är riktigt lång och innehåller alla typer av tecken.

En annan förkortning med alla typer av tecken förekommer på mitt eget (maxells) kort.


Jag använde en klassisk förkortning - som egentligen är en bild - och som sedemera har utökats med framförvarande bokstäver och siffror. Vad det betyder? Ser du inte det? ;)

Ett enkelt kort där jag ritat och skrivit själv. Å ja, det blir avsändare som får stå för notan...

Kort av maxell



Närbilder som frestar...
Kort av maxell

Sedan har vi det här med kvarvarande bokstäver och tecken på stickersark. Flera av dem ser med viss vilja ut som bokstäver och därför kan de användas som sådana. Ibland behöver de vridas och kanske även saxen måste fram. Överlag ett praktiskt sätt att använda upp alla delar av ett ark med bokstavsstickers. På köpet får du en rätt rolig och busig titel.

Hozzan visar hur det kan se ut på en passande layout.


Min inspiration till att skapa något för uppgiften Lösenord är självklart fotot på min dotter i treårsåldern. Med avslappnad stil och allt annat än ergonomi så spelade hon sitt favoritspel Mia´s Mattehus... kanske därför hon är bra på matte idag, vem vet. Jag har satt flera fotomattor bakom fotot för att markera det och jag har tagit igen färgerna på fotot i övrigt. Toppen att skriva titeln i lösenordsform med hög säkerhet för då "försvann" en del bokstäver och tecken som annars alltid blir kvar till sist.
Layout av Hozzan

Mahlin78 använder samma lösning för journalingen på sin layout.


Hösten 2009 köpte jag min första Mac-dator, en iMac (vilket är deras stationära modell). Ett köp jag aldrig har ångrat! En lättarbetad dator med bra prestanda. Så för mig är det självklart att göra en digital layout om min kärlek till min dator! Innan 2012 är slut har jag utökat Mac-familjen med en bärbar.
Digital layout av Mahlin78

Lillylva har skapat starkt om en saknad kär vän och använde en kombination av bokstäver (vännens namn) och siffror (delar av hans födelsedatum) på sin layout.


Mitt hjärta Calle, som inte längre finns med oss. Det har varit jättetungt att scrappa bilder på det lilla livet. Men det blir lite terapi av det hela, även om tårarna rinner emellanåt. Jag valde att göra ett lösenord med hjälp av hans namn och delar av hans födelsedata. Som en påminnelse för mig själv om inte annat.
Layout av lillylva



Närbild skapad med kärlek
Layout av lillylva

Hur skapar du med bokstäver, siffror och tecken? Lämna en kommentar och visa.

Tips på hur du kan utforma ett säkert lösenord
Välj en mening som du kommer ihåg och som har minst 8 ord. Jag väljer

"Jag gillar att vara kreativ och skapa fritt."

Från detta tar jag den första bokstaven i var ord och får "jgavkosf" Har du några å, ä, ö eller andra specialtecken i din mening byter du ut dem mot a, o och så vidare. Detta bör du göra eftersom en del system bara accepterar bokstäverna a-z.

Nu byter jag ut några bokstäver mot siffror. Jag väljer att byta g mot 9 och o mot 0. Då får jag "j9avk0sf" som lösenord.

Nu byter jag några gemener mot versaler. Jag väljer att byta tredje och femte bokstaven och får "j9AvK0sf". Här kan du välja någon siffra som du har lätt för att komma ihåg, till exempel ett födelsedatum, sista siffrorna i ett telefonnummer eller ett lyckotal.

Sista steget är att byta ett tecken mot ett specialtecken. Jag väljer att byta s mot $ och får "j9AvK0$f".

Busenkelt! ;)

Skrotbokens länkar

Inlägg med fokus på bokstäver och tecken
- Internationella läskunnighetsdagen av Bi - Innehåller alster med egentillverkade mönsterpapper där bokstäver är i fokus
- Skrivmaskinens underbara typsnitt av maxell - Innehåller alster där typsnittet från en skrivmaskin används på var alster
- CAPS LOCK av maxell - Innehåller alster med versaler


Tutorials med fokus på bokstäver
- Tutorial - Gör egna bokstavsstämplar av Pippin
- Tutorial - Gör egna små bokstavslappar av maxell

0 kommentarer: