av maxell

... mer än att sanera efter midsommarhelgen. :) Den kan användas till att skapa med. Här visar vi några exempel på hur det kan gå till och vilka färger som passar för ändamålet.

Igår den 26e juni år 1498 anges som det datum då tandborsten uppfanns (undra om det var på förekommen anledning :) ). Dåvarande kinesiske kejsaren tog ett patent på en tandborste som bestod av svinborst som satt fast på en bit ben eller bambu och tandhygienen tog ett viktigt steg framåt. Denna tandborste fördes med till Europa där svinborsten ersattes av hästhår eftersom många tyckte svinborsten var för styv och föredrog ett mjukare hår. Med anledning av denna historiska händelse använder vi oss av en tandborste på något sätt när vi skapar.

Vi inleder med en kavalkad av Skberg74 och Lilla S över användningsområden för att skapa med hjälp av en tandborste. Som färg används distress refiller, men de säger att det går lika bra med vattenfärg. De använde tandborsten till att...


... spraya färg
Foto av Lilla S

Det resulterade i...


detta bebis grattiskort. Utöver det sprayade pappret har vi använt oss av material som blev över då jag scrappade på uppdrag av Scrapmoment.com som sponsrade Skrotboken under april månad.
Kort av Lilla S och Skberg74

Sen började de...


... måla med tandborsten istället för att spraya.
Foto av Lilla S

Bakgrundspappret användes till...


... mitt målade kort som också fick en stämplad drake. Det blev därmed ett lite tuffare grattiskort.
Kort av Skbreg74

Skapandet fortsatte och...


... Lilla S kombinerade alla stilar...
Foto av Skberg74

... plus att hon kom på att man kunde...


... stämpla med sugpropparna på skaftet.
Foto av Skberg74

Resultatet blev att...


...Lilla S skapade en sommaräng genom att bara använda tandborsten som verktyg.
Foto av Skberg74

En sådan underbar kreativitet och lek med ett redskap som vi kanske inte vanligen tänker på att använda för att skapa med. Man kan inte annat än gilla det hela och njuta av de personligt präglade resultaten.

Vi fortsätter med tandborstens förtäfflighet som redskap för att stänka och skvätta färg över en yta. Cissi visar en färgglad layout med denna teknik. Som färg använder hon refiller till fluid chalk och hon använder lättillgängliga hjälpmedel för att skapa intressanta mönster.


Här har jag använt mig av stänk o skvätt teknik. Resultatet blev ett eget mönstrat bakgrundspapper. Har använt vanlig cardstock med lite struktur och fluid chalk refill i tre färger.

För att bilda oregelbundna cirkelmönster placerade jag ut glas och muggar i olika storlekar på pappret innan jag började med färgen. Först droppade jag lite outspädd färg på tandborsten och med hjälp av tummen skvätte jag färgen. (rekommenderar plasthandskar - som jag såg ut på händerna sedan). Sedan tog jag lite vatten i en kopp och tillsatte i lite färg - doppade tandborsten i vatten/färgblandningen och skakade av den över pappret så att större färgpölar bildades runt glasen. När allt torkat gnuggade jag fast några små rubons-blommor. I vänsterkanten anar man en overlay bakom fotot.

Layout av Cissi



Jag hade många foton från det här tillfället.. och i stället för att lägga tillbaka dom i fotolådan med oscrappade kort gjorde jag en dokumentsmapp bakom fotot där dom får ligga istället. Låsningen är två gummiband som löper genom öljetter och stora brads.
Layout av Cissi

Även Dolores provade att leka loss med en tandborste. Hon sprätte och stänkte färg både här och där för att verkligen utforska vad man kan åstadkomma med hjälp av en tandborste. Som färg använde hon en tunnspädd blå färg - distress refill - samt några intressanta tillbehör.


Det här var första men absolut inte sista gången som jag använde mig av tandborste när jag skapar. Det var verkligen roligt att droppa, sprätta och stänka färg överallt (och jag var så inne i det att jag inte märkte förrän efteråt att det var färg även där det inte skulle vara någon)!

Jag plockade fram ett vanligt vitt A4-ark, vatten, vattenfärger, raklödder, perfect pearls och en gammal tandborste. Blandade ner en knivsudd perfect pearl i vattnet och valde en svag (tunnspädd) blå färg som grund och sprätte den över hela pappret tills det var nästan helt täckt med färg. Efter det sprätte, stänkte och droppade jag olika färger huller om buller över pappret, de olika teknikerna ger olika storlek på "splasharna". Jag blandade även lite färg med raklödder och sprätte i väg det med tandborsten (se det gula på närbilden) och lät de små raklödderdropparna ligga kvar på pappret och torka in (dagen efter torkade jag försiktigt med lite papper för att få bort de mjöliga resterna av raklöddret). Sedan stämplade jag ett motiv på pappret och klippte ut.

Till blommorna använde jag bara färg och raklödder som jag gnuggade och “stöplade” på ett vanligt vitt papper. Eftersom raklöddret tenderar att göra ytan mjölig när det torkat är det bra om man kan spraya med tex fixativ eller lite hårspray efteråt. Jag använde dock crackle accent och det blev en jättehäftig kombination med det målade, det ser nästan ut som batik.

Det här var jättekul, det gör jag gärna om!

Kort av Dolores



"Utforskande" närbilder
Kort av Dolores

Är du intresserad av att se en vägledning för skvätt och stänkteknik med tandborste rekommenderar vi att du besöker vår fd. inspiratör Metal_Minish som gjort en tutorial.

Från skvätt och sprätt till handfast målande. :) Jag (maxell) använde tandborsten som en pensel för att måla med akrylfärg på min layout.


Jag måste erkänna att jag ofta glömmer bort hur roligt det är att kladda med akrylfärg, men med en tandborste kom jag ihåg. Här har jag använt tandborsten för att måla och smeta ut gräddfärgad akrylfärg på bakgrunden, papperskanterna och fotokanterna. Nu målade jag kanterna innan montering och efter monteringen målade jag dit lite till färg på sidan om, men inte överallt. Jag gillar när det inte är heltäckande exakt överallt.

Layouten i sig då? En somrig sak med tankar om framtiden. Ljust som det bör vara. :)

Layout av maxell



Borstade närbiler
Layout av maxell

Jag själv (maxell) delar även med mig av att jag har en tandborste i min scrapverktygslåda som jag...


... använder till att tvätta stämplar med. Enkelt och effektivt!
Foto av maxell

Har du själv använt eller använder tandborsten i ditt skapande? Kanske någon laborerat med en elektrisk variant och fått underbara resultat. Lämna gärna en kommentar till detta inlägg.

Om tandborstens historia
Olika former av åtgärder för att förbättra munhygienen har funnits sedan urminnes tider. Vid utgrävningar världen över har bland annat pinnar, trädgrenar, fågelfjädrar och ben från olika djur hittats. Den äldsta kända tandborstsvarianten kommer från 3000 före Kristus och bestod i en liten kvist med en nött sida. Den ena änden av en kvist eller en rot tuggades tills den blev mjuk och uppblött. Denna ände användes sedan för att borsta tänderna. Ett annat vanligt sätt för att hålla tänderna i trim har i historien varit att gnida in dem med bakpulver eller krita.

Från 1233 finns en rapport om att kinesiska munkar använde borstar gjorda av hästhår fastsatta på ett handtag av oxben för att borsta sina tänder. Första förekomsten av ordet tandborste i engelskan daterar till 1690 när Anthony Wood skrev att han köpte en tandborste av J. Barret. Engelsmannen William Addis påstås ha tillverkat den första massproducerade tandborsten år 1780. Han vart 1770 fängslad för att ha startat ett upplopp och använde tiden i fängelset för att förbättra dåtidens metod för att hålla tänderna rena - att gnugga en matta med sot och salt mot tänderna. William borrade hål i små ben från djur, knöt ihop tofsar av borst eller skägg som han fick från en fångvaktare och limmade sedan fast tofsarna i de borrade hålen. Han blev snart mycket rik och hans företag är verksamt än idag. Kring 1840 masstillverksades tandborstar i England, Frankrike, Tyskland och Japan.
Svinborst användes för de billigare borstarna och bäverhår för dyrare varianter.

Det första patentet på en tandborste kommer från USA. Det var H. N. Wadsworth som 1857 fick ett patent, men masstillverkning började i USA först
1885. Tandborstningen slog inte igenom i USA förens efter andra världskriget då de amerikanska soldaterna fick borsta sina tänder varje dag.

Moderna tandborstar
Djurhår var inget bra material eftersom det inte torkar bra, bakterier ansamlades i borsten och borsten ramlade ofta av. Den första moderna tandborsten - där de naturliga djurborsten ersatts med syntetiska fiber togs fram och såldes av John O. Butler Company. Den tandborsten började tillverkas den 24e februari 1938 av DuPont de Nemours i New Jersey i USA och blev därmed den första handelsvaran av nylon. Den första elektriska tandborsten uppfanns i Schweiz 1954.

Andra användningsområden för tandborsten
Genom åren har tandborsten funnits i flera modeller. På grund av sin storlek används tandborsten även för rengöring av annat än tänder. Den passar till exempel bra för att komma åt alla delar av prydnadsföremål. Tandborsten är också central i mytomspunna - vanligen militära - straffkommenderingar där den används för rengöring av enormt stora ytor.

Länkar
Misting Comic Artists Style - Tutorial/vägledning av Metal_Minish (fd. inspiratör för Skrotboken) där tandborsten är ett centralt verktyg

0 kommentarer: