av Bi och maxell

Det finns många olika sorters färger för skapande. Flera av dem kan vi variera genom att tona ner intensiteten och till och med lyfta bort pålagd färg för att skapa effekter och mönster. För en månad sedan gav vi exempel på tekniker med vattenlösliga färger, idag koncentrerar vi oss på icke-vattenlösliga färger samt medier som primärt inte är vattenbaserade.

Det finns många olika sorters färger för skapande. Flera av dem kan vi variera genom att tona ner intensiteten och till och med lyfta bort pålagd färg för att skapa effekter och mönster. Idag fortsätter vi lyfta färger och nu använder vi icke-vattenlösliga färger samt medier som primärt inte är vattenbaserade.

Färger. Finns det något roligare att använda när du skapar? Hör du till dem som tycker om att kladda och kludda och leka finns det troligen inte det. Färg kan användas till allt och kan, beroende på vad och hur det används, ge intressanta effekter och mönster.

För Art Journals är färg i stort sett en grundläggande ingrediens. Du behöver inte alla sorters färger eller ens alla färger, men några är bra att ha till hands. Måla och kladda. Lek och experimentera. Lär vad just du tycker om och vad du är bekväm med att använda. Vi garanterar att du kommer att hitta något som passar just dig. Färg är trots allt mångsidigt.

I detta inlägg fokuserar vi på hur du kan variera färgen genom att tona ner och ibland till och med lyfta bort pålagd färg för att skapa effekter och mönster. Presentationen är indelad efter det medie eller den teknik som används - "Blending Solution som medie", "Resist med alcohol ink", "Förtunning som medie till pennor", "Alkohol som medie", "Mekanisk borttagning med oljepasteller" samt "Colorexplosion med tillhörande penna". Ja, det här är ytterligare ett kladdigt och lekfullt inlägg. ;)

Flera av teknikerna har vi presenterat i tidigare inlägg och tutorials varför vi ibland hänvisar till andra inlägg i Skrotbokens blogg. Det här blir ett långt inlägg hur vi än gör och vi behöver inte alltid uppfinna hjulet på nytt. Sätt dig bekvämt, läs, titta och inspireras. Sedan är det dags för lek och när du är klar får du gärna lämna en kommentar med länk till det du skapat. Alternativt kan du e-posta oss på skrotboken(snabel-a)gmail.com märkt "lek med färg".

Blending Solution som medie
Några färger används tillsammans med så kallad Blending Solution eller Blender. Dessa färger är vanligen alkoholbaserade på ett eller annat sätt.

Alcohol Ink och Blending Solution på Glossy Paper
En av de färger som har en egen Blending Solution är Alcohol Ink. Denna används för att tunna ut, ta bort färg, lyfta färg och ibland även för rengöring. :)

Du behöver

- Något att måla på - Glossy papper eller motsvarande
- Alcohol Ink i en eller flera färger
- Blending Solution
- Ett hjälpmedel för att ta bort färg, till exempel en pensel i lagom storlek eller motsvarande
- papper eller en trasa att torka med. Det är bra att ha till hands
- oöm arbetsya och gärna oömma kläder (kanske inklusive handskar :) )
I september visade Bi ett bokmärke där hon använt sig av Blending Solution för att lyfta bort färg från en yta som hon först färgat in med Alcohol Ink. Vi visar bokmärket och Bi berättar.


Ett bokmärke där jag blekt fram mina bokstäver genom att med pensel rita bokstäver med Alcohol Blending Solution på en glossy yta målad med alcohol ink.
Bokmärke av Bi

För ytterligare tips kring att lyfta Alcohol Ink med Blending Solution på Glossy paper hänvisar vi till tidigare publicerad tutorial - "Tutorial - Alcohol Inks på Glossy och overheadpapper" av Chruss. Se även länk sist i detta inlägg.

Alcohol Ink och Blending Solution på metall
Du vet väl att alcohol ink fäster på de flesta ytor. Ovan använde Bi Glossy papper för sitt bokmärke och här nedan använde maxell ett helt annat material. Ett material där Alcohol Ink är en av få färger som fäster bra. Här används ett i dagsläget ett populärt material i scrapsammanhang - metalltejp.

Du behöver
- metalltejp
- Alcohol Ink i en eller flera färger
- Blending Solution
- eventuellt infärgningsverktyg
- eventuellt hjälpmedel för att ta bort färg, till exempel stompf (se även Bis bokmärke ovan) eller tops
- papper eller en trasa att torka med. Det är bra att ha till hands
- oöm arbetsya och gärna oömma kläder (kanske inklusive handskar :) )


Börja med att färga in metalltejpen med hjälp av Alcohol Ink. Använd infärgningsverktyg och/eller droppa färg.

Låt gärna torka innan nästa färg läggs på så de inte helt och hållet flyter in i varandra.

Foto av maxell


Färga in hela metallytan med de färger du önskar.

Låt återigen gärna färgen torka mellan varven.

Foto av maxell

När hela ytan är infärgad är det dags att börja ta bort färg.

Droppa, rita med något (en stompf, en tops eller något annat) och/eller använd infärgningsverktyget. Där Blending Solution läggs på försvinner färgen. Om för mycket försvinner - lägg på mer färg och gör om tills du är nöjd.


Färdig tejpbit på ett uppslag i min Art Journal.

Jag valde att droppa min Blending Solution och låta färgen rinna bort så som den rann bort. :) Innan jag fäste den färdiga tejpbiten i min Art Journal lade jag struktur under. Det steg är valfritt.

Foto av maxell

Det går självklart att använda samma teknik och använda Alcohol Ink och Blending Solution på annan metall. För aluminiumfolie hänvisar vi till ett tidigare publicerat inlägg - "Tutorial - Silver Machine: Skapa ett eget aluminiumpapper" av maxell. Se även länk sist i detta inlägg. Layouten som maxell skapade för denna tutorial visas en gång till i detta inlägg.


En layout med en bakgrund av aluminiumfolie som är färgad med alcohol ink. Delar av ytan är orörd.
Layout av maxell

Alcohol Ink och stämpel med Blending Solution
Det går utmärkt att använda Blending Solution för att stämpla motiv på underlag av Alcohol Ink.

Du behöver
- Glossy paper
- Alcohol Ink
- Infärgningsverktyg med filt
- Blending Solution
- Gummistämpel
Färga in pappret med valfri färg. I mitt exempel har jag använt mig av färgerna "Eggplant"” och en aning "Rust". Använd eventuellt Blending Solution för att sprida färgen bättre över underlaget.

Arbeta gärna i små cirkelrörelser med infärgningsverktyget. När jag hade fått ytan som jag ville satte jag en minimal droppe Silver på infärgningsverktyget - samma filtbit som innan och duttade lite försiktigt runt ytterkanterna. Att dutta med verktyget ger även en kornigare slutfinish.

När underlaget var klart hällde jag på rikligt med Blending Solution på filten och duttade stämpeln emot den för att fukta stämpelns yta. Jag duttar alltså med stämpeln mot filten; och inte tvärt om, för att det inte skall bli för blött i stämpelns mönster.

Observera att jag har använt gummistämpel. Ytan på en clearstamp blir förstörd av alkohol/lösningsmedel. Var även noga med rengöringen av gummistämpeln.

Sedan är det bara att stämpla som vanligt - färgen bleknar bort där du stämplar.


Ett exempel på hur det kan se ut då man stämplat med Blending Solution på yta målad med Alcohol Ink.
Foto av Bi

Resist med blending solution och varm embossing
Blending solution kan användas tillsammans med varm embossing för resisteffekt. Denna teknik involverar lager på lager med olika färger som dels läggs på och dels tas bort igen.

Du behöver
- Glossy papper
- Distresser i minst två färger
- Alcohol ink i minst en färg
- Blending Solution
- Infärgningsverktyg med filt eller motsvarande
- Ytterligare någon färg - gärna en vattenlöslig färg
- Sprayflaska med vatten
- Trasa eller luddfritt papper för att torka med
- Oömt underlag och gärna oömma kläder (kanske inklusive handskar)
Börja med att färga in ditt glossy papper med distresser. Använd gärna minst två färger för skiftningar. Låt torka.


Glossy papper infärgat med två färger på distresser.
Foto av maxell

Stämpla och värmembossa ett motiv. Välj en stämpel som har inte inte alltför detaljerat motiv. Låt embossingen torka ordenligt.


Clearembossat motiv på glossy papper som färgats in med distresser.
Foto av maxell

Använd infärgningsverktyg med filt. Droppa alcohol ink på filten och färga in hela ytan. Välj gärna mer än en färg på alcohol ink. Var varsam över det embossade motivet då alcohol ink kan lösa upp detsamma.


Hela ytan är infärgad med alcohol ink. Notera att färgen även hamnar på det embossade motivet.
Foto av maxell

Alcohol ink hamnar på det embossade motivet och nu ska det tas bort. Ta en ny ren filt på infärgningsverktyget och droppa på blending solution. Gnugga över det embossade motivet för att ta bort färg.

Du kommer med största säkerhet att även ta bort färg runt motivet. Det åtgärdas genom att byta tillbaka till den förra filten och gnugga i kanterna runt motivet för att jämna ut färgen.

Arbeta snabbt med lätt hand för att inte gnugga upp embossingen.


Motiv tvättat med blending solution.

Den färg som flyttade sig runt kanterna är utjämnad igen.

Foto av maxell

Nu läggs ytterligare ett lager med färg på. Här kan du välja en rinning eller vattning färg som fäster någorlunda. Använd sprayfärger av olika slag och undvik distresser. Spraya eventuellt lite vatten på färgen och sprid ut över ytan.

Tänk på att en del färger reagerar med alkohol och ger oönskade effekter. Se till att ytan är torr innan du lägger på ytterligare lager med färg.


Yta färgad med ytterligare färg som spridits ut. Återigen har det kommit färg på det embossade motivet.
Foto av maxell

Den färg som hamnar på det embossade motivet tas bort genom att droppa blending solution på en trasa och torka över motivet. Var lätt på handen och försök hålla dig inom motivet.


Infärgad yta och avtorkat motiv. Klart att använda.
Foto av maxell

Nu kan du dekorera ytterligare. Ett tips är att stämpla ytterligare stämplar. Använd gärna vit respektive svart stämpelfärg. För den svarta stämpelfärgen är det bra att först stämpla på ett skräppapper då det tonar ner svärtan vid stämplingen.

Använd som motiv på ett kort eller detalj på en layout, i din Art Journal eller annat alster.

Resist med alcohol ink
Alcohol ink kan användas för att skapa olika former av resist. Här visar vi två av flera varianter - en med varm embossing och en med vattnad akrylfärg.

Alcohol ink och resist med varm embossing
Det är väldigt roligt att använda clear embossing som resistteknik tillsammans med alcohol inks. Här visar jag på ett sätt att lyfta färgen genom att efter embossing ta bort även embossingen.

Du behöver
- Glossy paper
- Alcohol inks
- Infärgningsverktyg med filt
- Stämpel
- Stämpeldyna för embossing
- Embossingpenna
- Embossinpulver clear
- Embossing fön
- Oömt underlag
- Vanligt rent papper
- Strykjärn
Börja med att stämpla ett lämpligt motiv på ett Glossy paper, använd clear embossing ink och clear embossingpulver. Värm med fönen.


Clearembossat motiv
Foto av Bi

När du har ett färdigembossat motiv är det dags att färga in infärgningsverktygets filtdyna med alcohol ink. Observera! Använd INTE Blendingsolution eller liknande då det kommer att lösa upp den embossade ytan.

Färga in pappret med applikatorn tills du är nöjd med färgen.


Infärgat motiv
Foto av Bi

När motivet är färdigtäckt med färg är det dags att ta fram strykjärnet.

Ställ temeraturen på varmt, ta bort eventuell ånga.

Lägg ett papper eller annat tåligt underlag under motivet för att skydda strykbrädan.
Lägg ytterligare ett rent papper ovanpå det embossade motivet och stryk försiktigt över det.

Värmen smälter nu den embossade ytan som sugs upp av skyddspappret. Se upp så det inte går igenom pappret så att strykjärnet blir smutsigt. Lyft och byt till nytt papper i så fall.


Dags att stryka på skyddspappret.
Foto av Bi

När den embossade ytan har smält lyfter du pappret och kvar finns ett rent vitt motiv.


Embossingen har smälts bort och kvar finns ett rent vitt motiv
Foto av Bi

Denna metod kan vidareutvecklas och infärgning kan ske i flera steg, liksom förfarandet när du gör batik.

Du börjar liksom förut med ett uppstämplat och clearembossat motiv.


Uppstämplat och clearembossat motiv
Foto av Bi

Färga in med den ljusaste färgen du skall använda. Clearembossa de ytor som skall behålla denna färg.


Ansikte, händer och fötter skall bevaras ljusast.
Här använder jag embossingpenna för att klara de små detaljerna.
På med clear pulver och värm motivet.

Foto av Bi

Färga in med nästa nyans. Här en gul färg. Upprepa proceduren med clearembossing på de ytor du vill skall vara täckta med denna nyans. Kontrollera också att den tidigare embossade ytan är täckt ordentligt.


Ännu ett lager med färg och clear embossing.
Foto av Bi

Efter ytterligare ett par infärgningar börjar motivet bli klart. På den näst sista infärgningen råkade jag använda en filt som hade Blending solution på sig - inte bra! Som framgår av bilden nedan har den embossade ytan luckrats upp något i kanterna. Detta kommer att ge problem vid sista infärgningen.


Sista infärgningen - motivet är klart.
Foto av Bi

Då var det dags att stryka. Som framgår av den infällda bilden nedan så tränger den smälta embosingen in i pappret. Skifta papper lite då och då om motivet är stort eller som här har flera lager.


Stryker för att smälta embossingen och därmed kunna lyfta fram motivet.
Foto av Bi

När all embossing sugits upp lyfter du av pappret.

Det stämplade motivet lämnas helt vitt medan de olika ytorna som embossats i steg för steg får de färger som de färgats in i.


Här ser man att fötterna är ljusast, byxorna något gulare, soffan lite mer åt det gröna hållet och att blusen har blivit rostfärgad.

Man kan också tydligt se skadan av att det fanns blending solution på ena filtbiten. Blusens stämplade ränder har inte kvar sin vithet utan har färgats in.

Foto av Bi


Det färdiga motivet.

Det skadade partiet på blusen har fått hjälp att återfå sin vithet med hjälp av en penna.

Detta motiv har använts till den sida i min Art Journal som visades i gårdagens inlägg.

Foto av Bi

Alcohol ink på vattnad akrylfärg för resist och toning av färg
Det här är en rolig teknik för att skapa intressanta mönstrade bakgrunder. Poängen i tekniken är att alkoholen i alcohol ink reagerar med vatten och ger effekter.

Du behöver
- Något att måla på - preparera gärna bakgrunden med Gesso då det blir blött. Det behövs dock inte prepareras
- Akrylfärg/er
- Vatten
- Pensel eller annat att måla med
- Alcohol ink i en eller flera färger
- Eventuellt en trasa eller motsvarande att torka upp färg med
- Oömt underlag och gärna oömma kläder (kanske inklusive handskar :) )
- För överkurs behövs blending solution och/eller ren alkohol
Börja med att måla ytan med en vattnad akrylfärg. Den ska vara riktigt rinnig och det ska vara vätska på ytan.


En preparerad yta målas med vattnad akrylfärg.
Foto av maxell

Ta valfri alcohol ink och dra ut färg där du vill ha det. Se hur färgen flyter och reagerar med vattnet och den vattnade akrylfärgen - precis som en resist.


Applicerad alcohol ink på den blöta målade bakgrunden.
Foto av maxell

I mitt exempel tonas min alcohol ink ut samtidigt som den också har en del skarpa kanter. Det kan också skapas en vit ram runt applicerad alcohol ink. Prova dig fram med olika papper, konsistens och märke på akrylfärg, mängden vatten, mängden alcohol ink, temperatur och så vidare.


Några torkade exempel på hur färgen runnit ut.
Foto av maxell

Hela mitt slutresultat ser ut som följer.


En bakgrund i min Art Journal där jag applicerad alcohol ink på vattnad akrylfärg.
Påbörjat uppslag i Art Journal av maxell

Som överkurs kan blending solution appliceras för att få alcoholinken att tonas ut även i mitten. Detta bör göras omgående, det vill säga innan färgen torkat. Tänk på att den torkar fort så arbeta snabbt. Jag valde att prova denna överkurs i nedanstående exempel. Dock lade jag också till ett till lager med vattnad akrylfärg samt ren alkohol - se mer under avsnittet "Vattnad färg och alkohol" längre ner.


Här har jag jobbat med vattnad akrylfärg och alcohol ink som fick några omgångar med blending solution här och där. Allt fick torka.

På det kom ytterligare vattnad akrylfärg i två toner samt ren alkohol. En intressant effekt är att alkoholen naturligtvis lyfter alchol ink. Därför kan alla lager flyttas runt och tonas ner. På detta uppslag har jag också torkat bort en del blöt färg för att säkerställa att lagren lyfts ordentligt och blottar det understa vita lagret. Samma effekt kan uppnås med blending solution.

Påbörjat uppslag i Art Journal av maxell


Förtunning som medie till pennor
En del färgpennor används tillsammans med förtunning. Här visar vi pigmentrika färgpennor som fungerar med lösningsmedel respektive ProMarker med blender.

Pigmentrika färgpennor och lösningsmedel
Denna teknik kallas ibland för MCP-tekniken eller Gamsoltekniken. Det handlar om pigmentrika färgpennor som fungerar tillsammans med förtunning på stompf.

Tänk på att förtunning finns i "luktfri" variant.

Du behöver
- Något att färglägga eller rita på
- Pigmentrika färgpennor som fungerar med lösningsmedel enligt MCP- eller Gamsoltekniken
- Förtunning
- Stompf
- Eventuellt något för att slipa stompfen mellan olika färger
För färgläggning påförs färgen och då främst i kanterna samt de partier där du vill ha mer eller mörkare färg. En stompf doppas i förtunning och används för att bokstavligen dra ut färgen över hela ytan som ska färgläggas. Färgen blir ljusare och ljusare ju längre ifrån du kommer.


Bild till vänster:
Pigmentrik färgpenna, här Polychromos, förtunning, stompf och uppstämplat motiv. Observera att man bör använda vattenlöslig stämpelfärg.

Bild till höger:
Färgläggningen är påbörjad. Färgen påförs främst i kanterna av motivet.

Foto av Bi


Bild till vänster:
Med en stompf som doppats i förtunning förs färgen ut med små roterande rörelser. Mer färg kan läggas på i flera lager där man vill ha mörkare partier.

Bild till höger:
Det färdiga motivet

Foto av Bi

Förtunningen kan också användas för att tona ner en påförd färg för att, till exempel, skapa effekter med skuggor och ljus. Samtidigt kan den även användas på samma sätt som så kallad fadening, det vill säga att en ritad linje eller motsvarande suddas ut i kanterna med hjälp av förtunnig på stompf.


Måla med färgpenna där du vill ha färg som tonas ut.

Jag använde svart färgpenna respektive vit färgpenna runt mina två hjärtan.

Foto av maxell


Med lösningsmedel på stompfen gnuggas färgen ut i cirkulära rörelser. Tänk på att gnugga i omgångar längre och längre ut för mörka färger.
Foto av maxell


Det går bra att lägga på ytterligare färg för att skapa än mer toning. Här lade jag på vitt på svart och svart på vitt.

Notera även "ramen" som är tonad på samma sätt.

Foto av maxell


Närbilder på toningen.
Foto av maxell

För ett annat exempel visar vi ett tidigare visat alster där maxell använt tekniken tillsammans med fler tekniker - se även det förra teknikinlägget "Tutorial - Tona ner och lyft färg, del 1 av 2" under rubriken "Suddgummi som verkyg - Pasteller".


Ett uppslag i min Art Journal där en av flera tekniker är att tona ut påförda färgpennor med stompf och lösningsmedel.
Uppslag i Art Journal av maxell

För mer information om fadening hänvisar vi till inlägget “Tutorial - Sudda i svartvitt/gråskala” av Bi, lillylva och maxell där lillylva har gjort en tutorial för fadening med stämpeldyna. Se även länk sist i detta inlägg.

ProMarker och Blender
Till ProMarkers finns en Blenderpenna. Denna används dels för att blanda färgerna med varandra och dels för att tunna ut eller tona ner en färg. Blenderpennan påförs vanligen efter att vald eller valda ProMarkerfärger påförts. Detta innebär att du både kan lyfta och tona ner färger med dessa pennor.

Hör du till dem som färglägger med ProMarker är du sannolikt väl bekant med detta. Du lägger skuggor och högdagrar och använder du dig av Blenderpennan vet du hur du lyfter färg. Annars får du prova dig fram beroende på vad du vill göra. :)

Här visas ett enkelt exempel.

Du behöver
- Något att rita på
- ProMarker i valfri färg eller i valfria färger
- Blenderpenna
Färglägg ett motiv eller måla en figur med ProMarkerpenna.


Jag valde att rita ett hjärta med en ProMarkerpenna.
Foto av maxell

Rita detaljer med Blenderpennan. Den kommer att lyfta upp färgen från ProMarkerpennan och göra den ytan ljusare.

Låt torka innan du klipper ut eventuellt motiv.

Hjärtan som målats med ProMarkerpenna och sedan gåtts över med blenderpenna för att lyfta färg och därmed få detaljer. Här ritades också svarta ramar innan hjärtana klipptes ut.
Foto av maxell

Beroende på vilket papper du använder kan du lyfta olika mängder med färg. Prova dig fram till vad du trivs med.

Alkohol som medie
Vi skrev tidigare i detta inlägg att alkoholen i alcohol ink reagerar med vatten. I verkligheten gäller att alkohol av hög styrka - över 90 procent - reagerar med vatten på olika sätt. Alkoholen reagerar också med färg och vilken färg du använder dig av påverkar resultatet. Här ger vi två exempel - ett med vattnad akrylfärg och ett med ProMarkerpennor.

Vattnad färg och alkohol
Här handlar det om att alkohol reagerar med vatten och ger en resisteffekt. I detta exempel används vattnad akrylfärg.

Du behöver
- Något att måla på - preparera gärna bakgrunden med Gesso då det blir blött. Det behövs dock inte prepareras
- Akrylfärg/er eller annan färg som kan vattnas
- Vatten
- Pensel eller annat att måla med
- Alkohol med hög procentstyrka - över 90 procent - eller än hellre ren alkohol
- Eventuellt en trasa eller motsvarande att torka upp färg med
- Oömt underlag och gärna oömma kläder (kanske inklusive handskar :) )
Observera att stark alkohol kan verka uttorkade för huden. Var därför försiktig när du hanterar den.

Börja med att måla ytan med en vattnad akrylfärg. Den ska vara riktigt rinnig och det ska vara vätska på ytan.


Måla ytan med vattnad akrylfärg.

Notera att jag redan målat och torkat min yta innan jag lade på denna färg.

Foto av maxell

Täck hela ytan och låt färgintensiteten variera. När jag målat såg det ut så här.


Yta målad med vattnad akrylfärg.
Foto av maxell

Nu tar du fram spriten och har roligt. ;) Droppa, stänk, skvätt och måla. Lek! Se hur färgen förändras på de ytor där alkohol appliceras. Samma yta som ovan såg ut en stund ut så här.


Samma yta som ovanstående bild när alkohol har applicerats.
Foto av maxell

Fortsätt applicera alkohol efter tycke och smak. Jag varnar för att det kan vara beroendeframkallande... ;) Mitt torkade slutresultat såg ut så här.


Torkat uppslag i min Art Journal där alkohol appliceras på vattnad akrylfärg.
Foto av maxell

Nu kan du låta det vara så här och börja dekorera. Alternativt lägger du, som är vanligt för Art Journal, på fler lager. Jag valde att göra ytterligare ett lager med vattnad akrylfärg och alkohol. När det torkat såg det ut så här.


Torkat uppslag i min Art Journal där jag, bland annat, lagt på två lager med vattnad akrylfärg och ren alkohol.

Notera att jag som sista moment drog med torr pensel över den svarta färg som nästan torkat.

Foto av maxell

Så länge den vattnade färgen inte torkat kan mer och mer alkohol läggas på. Här nedan har jag lagt på alkohol i lager på lager på samma lager vattnad färg.


Torkat uppslag i min Art Journal där jag lagt på vattnad akrylfärg på en målad bakgrund och sedan lagt på flera lager med ren alkohol.
Påbörjat uppslag i Art Journal av maxell

Akrylfärg är vanligen inte transparent, men det finns också transparent akrylfärg på markanden. Den behöver också vattnas ner innan du målar. Skillnaden är att färgen helt enkelt är mer transparent. Dock bildar även den synliga kanter när ren alkohol läggs på. Ett exempel kan se ut så här.


Torkat uppslag i min Art Journal där jag börjat med en strukturerad preparerad bakgrund som målades och fick torka ordentligt. På det kom vattnad transparent akrylfärg. Innan det lagret torkade lade jag på ren alkohol i såväl doppar som linjer över ytan.
Påbörjat uppslag i Art Journal av maxell


ProMarker och alkohol
Alla spritbaserade pennor och färger regerar självklart med ren alkohol på något sätt. Här används ProMarkerpennor.

Du behöver
- Något att rita på
- ProMarker i valfri färg eller i valfria färger
- Alkohol med hög procentstyrka - över 90 procent - eller än hellre ren alkohol
- Oömt underlag
- Eventuell mask eller stencil som tål ren alkohol
Observera att stark alkohol kan verka uttorkade för huden. Var därför försiktig när du hanterar den.

Färglägg ett motiv eller måla en figur med ProMarkerpenna.


Jag valde att rita ett hjärta med en ProMarkerpenna.
Foto av maxell

Droppa ren alkohol på ditt målade motiv och se hur det regerar med färgen. Använd eventuell mask eller stencil efter önskemål.

Låt torka innan du klipper ut eventuellt motiv.


Hjärtan som målats med ProMarkerpenna och sedan gåtts över med ren alkohol.

På det vänstra hjärtat droppades ren alkohol i omgångar. På det högra användes en stencil.

Här ritades det också svarta ramar innan hjärtana klipptes ut.

Foto av maxell

Precis som för ProMarker och blenderpenna kan valet av papper inverka på hur alkoholen reagerar med färgen. Prova dig fram vad du trivs med.

Mekanisk borttagning med oljepasteller
Precis som vi i det förra teknikinlägget "Tutorial - Tona ner och lyfta färg, del 1 av 2" kunde använda fingret eller för den delen ett verktyg för att lyfta/ sudda färg kan man även använda samma metod för icke-vattenlösliga färger. En färg som passar utmärkt att använda i detta sammanhang är oljepastellkritor.

Rispa fram mönster med två lager oljepasteller
En teknik som vi antar att de flesta har provat på under sin skoltid är denna …

Du behöver
- Papper/motsvarande
- Oljepastellkritor
- Trasa/luddfritt papper
- Ett eller flera “verktyg” för att skrapa av färgen
Börja med att färga in ditt papper med samma eller olika färger. Här har jag valt att göra slumpvisa färgfält. Måla gärna så det täcker ordentligt. Den målade ytan kan med fördel gnuggas med till exempel en trasa/ett luddfritt papper för att arbeta in färgen ordentligt.


Med oljepastell infärgad yta
Pågående skapande av en sida i Art Journal av Bi

Täck den målade ytan med svart oljepastell. Arbeta in ordentligt så ytan täcks.


Här kan man se hur färgen täcks av den svarta oljepastellkritan
Foto av Bi

När hela ytan täckts med färg och försiktigt gnuggats med trasa/ett luddfritt papper för att göra ytan mindre kladdig, är sidan redo för nästa steg.


Hela ytan har nu täckts med färg. Dags att skrapa fram mönster.

Här kan man även se att sidan lossnade ur min Art Journal medan jag gnuggade in färgen. Den skall dock återbördas till dess rätta plats sedan.

Pågående skapande av en sida i Art Journal av Bi

Jag har använt mig av embossingverktyg samt olika pincetter när jag tog fram mitt mönster men vilket verktyg som helst fungerar - bara att pröva sig fram. =)


Mina "verktyg"
Foto av Bi

Den färdiga sidan. I retrospektiv skulle jag ha gjort lite mindre färgfält än jag gjorde - det hade gett mer effekt, men så är det när jag jobbar med min Art Journal. Det får bara löpa på utan någon större planering. Jag vet inte riktigt vad slutresultatet kommer att bli. =) Precis så som jag vill att min Art Journal skall fungera.


Den färdiga sidan

Den handlar om att ur det mörka och svarta kan ett frö spränga fram, fånga ljuset och sprida färg och glädje. =)

Sida i Art Journal av Bi

Rispa fram mönster med oljepasteller, gesso och akrylfärg
En variant med att rispa fram mönster av oljepasteller är att använda andra lager än ytterligare ett med oljepasteller. Här handlar det om gesso och akrylfärg.

Du behöver
- Något att måla på
- Oljepasteller i minst två eller tre färger
- Gesso
- Akrylfärg i valfri färg eller valfria färger
- Pensel eller något annat att måla med
- Något att skrapa med som är lagom vasst :)
- Oömt underlag och gärna oömma kläder
- Eventuellt papper att limma fast i något lager
Börja med att måla en ram med hjälp av minst två färger oljepasteller.


En ram som målats med fyra olika färger oljepasteller.
Foto av maxell

Måla hela ytan med Gesso.


Hela ytan målas med ett lager Gesso.
Foto av maxell

Klistra eventuellt fast papper och måla med akrylfärg över hela ytan. Välj en eller flera akrylfärger.


På gessolagret satte jag pappersbitar (servetter som jag torkat färg med) och två färger akrylfärg.
Foto av maxell

Måla över allt med Gesso ytterligare en gång och torka bort Gesso innan densamma torkat. Detta görs för att tona ner Gesson och ta fram den underliggande akrylfärgen.


Ytterligare ett lager med gesso målades på. Detta lager torkades delvis bort för att återigen ta fram de underliggande akrylfärgerna.

På sina ställen följde papper och färg med. Dessa kommer jag troligen att färga in igen i senare steg.

Foto av maxell

Skrapa med lämpligt föremål runt ytan där du målade den fösta ramen. Skrapa bort alla lager utom det understa, det villa säga oljepastellerna. Här behöver man inte vara noga. Poängen är att få fram något av ramens färger.


Avslutningsvis - så här långt - skrapade jag bort alla lager med färg och gesso för att ta fram den underliggande ramen, det vill säga oljepastellerna.
Påbörjat uppslag i Art Journal av maxell

Nedanstående bild visar närmare hur ramen skymtar fram när färgen och gesso skrapats bort.


Närbilder på den framskrapade ramen.

Ja, det ska vara två olika färger på bilderna då jag målade med två olika färger akrylfärg på ytan. :)

Foto av maxell

Fortsätta måla och dekorera efter tycke och smak. Ett tips är att använda oljepastellerna för att åter lägga på färg där den tagits bort - utom där ramen är.

Colorexplosion med tillhörande penna
Det finns speciella papper med tillhörande pennor för att göra motsvarande sak som Bi gjorde ovan under rubriken "Rispa fram mönster med två lager oljepasteller". Där lyfte hon mekaniskt bort svart färg för att skapa mönster med hjälp av underliggande färger.

En liknande effekt fås genom att använda speciella papper, som vanligen kallas "colorexplosion". Dessa papper har också två lager - ett färgglatt och ett svart. När den tillhörande pennan används på pappret lyfts den svarta färgen bort. Om du har tur hittar du också samma typ av papper med andra färger på det översta lagret än svart.

Pappren kan användas för att skapa egna - doodlade - dekorationer. Alternativt kan de användas som de är som bakgrunder och/eller motiv.

Du behöver
- Colorexplosion, det vill säga ett speciellt papper
- Tillhörande penna
Välj en bit papper som är så stor som du vill ha den och plocka fram den tillhörande pennan.


Colorexplosion och tillhörande penna.
Foto av maxell

Rita eller doodla ditt mönster. Pennan lyfter bort den svarta färgen och ett färgglatt mönster kommer fram. Ibland kan du behöva rita flera gånger på samma ställe för att få bort den svarta färgen. Ibland kan du också låta delar av den svarta färgen tona in i ditt doodlade mönster. Prova och se hur du vill ha det. Mina två exempel följer.


En liten dekoration där jag enkelt och snabbt doodlat ett hjärta och en ram samt skrivit ordet "love".
Foto av maxell



Doodlade detaljer på ett colorexplosion.
Foto av maxell


Avslutning
Som framgår av detta mastodontinlägg finns det hur mycket som helst att göra med färger om leklustan finns. Vi har ändå bara skrapat på ytan bland alla de tekniker och varianter som finns. Vi kommer med största sannolikhet att återkomma med fler färgrelaterade tekniker längre fram.

Vårt råd till dig är att ta fram oömma kläder, finn en oöm arbetsplats, ta fram de färger och olika lösningsmedel du har och börja experimentera. Alltid blir det något och på köpet blir du kanske överraskad av någon extra häftig effekt som uppstår. Lek och lär och dela sedan gärna med dig av dina erfarenheter.

För Art Journals har, som sagts tidigare, färgen en betydelsefull roll. Arbetar du inte med en Art Journal behöver du inte avskräckas för det - dessa tekniker är väl applicerbara på alla former av skapande.

Nu tar vi julpaus på tekniksidan vilket innebär att uppföljningen av detta teknikinlägg inte kommer att publiceras förrän i januari. Det ger dig gott om tid för egna experiment. =) Vill du ha chans att visa upp det du skapat i vårt uppföljningsinlägg lämnar du en kommentar till detta inlägg. Alternativt e-postar du till skrotboken(snabel-a)gmail.com märkt "lek med icke-vattenlöslig färg". Vi vill ha ditt alster senast den 8 januari 2012 klockan 23.59 (pip).

Lycka till!

Skrotbokens länkar
Länkar till relaterade tutorials
- Tutorial - Tona ner och lyfta färg, del 1 av 2: Vattenlösliga färger av Bi och maxell
- Tutorial - Sudda i svartvitt/gråskala av Bi, Lillylva och maxell - Tutorial för att tona ut eller ta bort pålagd färg i svartvitt/gråskala
- Tutorial - Silver Machine: Skapa ett eget aluminiumpapper av maxell - Använder alcohol ink på aluminiumfolie för att skapa ett eget mönsterpapper
- Tutorial - Alcohol Inks på Glossy och overheadpapper av Chruss
Inlägg där vissa alster som används för denna tutorial är tidigare publicerade
- Internationella läskunnighetsdagen av Bi - Innehåller Bis bokmärke där hon lyft Alcohol Ink med Blending Solution
- Det goda livet av Bi - innehåller ett uppslag i Art Journal där maxell tonat färgpennor med hjälp av stompf och lösningsmedel
- Tutorial - Silver Machine: Skapa eget aluminiumpapper av maxell

1 kommentarer:

Lina sa...

Jag måste bara säga att såna här tutorials är underbara. Man vill ju testa allt. Så mycket kul idéer och tekniker som man inte visste fanns.