av Birgitta/Bi

Den 14 oktober år 1926 publicerades för första gången berättelsen om en underbar liten filosof, en nalle som är lika aktuell idag som för 80 år sedan. Idag ägnar vi Nalle Puh ett eget inlägg där vi tar fasta på de underfundigheter, talesätt och citat som han förmedlat.

I oktober (den 27e) firar vi dessutom Nallens Dag så ta fram din nalle och kom och följ med och låt dig inspireras.

Vi börjar med en promenad, ja en sån där lätt och ledig en som inte tar på krafterna direkt. =)


Finns det någon visare filur än Nalle Puh? Så mycket klokt denna lilla björn har sagt. =)
Här har jag gjort ett kort med ett av mina favoritcitat "underskatta inte värdet av att göra ingenting, av att bara ströva omkring alldeles ensam, lyssna på allt som man inte kan höra och bara ha det bra". Något som man borde göra lite oftare kanske...?

Kort av stensaxochpåse



Ro-fylld närbild
Kort av stensaxochpåse

Bäst som man går där och inte gör någonting så kanske det bara, liksom av en händelse ändå händer någonting ...


Citatet jag använt är:
Poesi och visor är inte saker man hittar
utan det är saker som hittar en,
och det enda man kan göra
är att gå där de kan få tag på en.

Nalle Puhs citat är så talande i sig och bäddar för eftertanke och reflektion. Därför valde jag att göra mitt kort väldigt enkelt och utan alltför många färger och distraktioner.

Själva citatet är så klokt och underfundigt att jag inte alls håller med Nalle Puh som beskriver sig själv som "en björn med en mycket liten hjärna". Om det är så eller inte låter jag vara osagt, däremot är jag helt övertygad om att Nalle Puh har ett mycket stort hjärta!

Kort av Dolores

Men råkar man nu vara en liten nalle så blir man ganska fort sugen även vid en lätt, "göra ingenting" promenad och då kan det hända sig att man knackar på någons dörr för "När du gått omkring länge ute i blåsten och plötsligt går in i någons hus och han säger: 'Du kommer precis lagom för en munsbit av något slag!', då vet du att det är en trevlig dag."


Nu när hösten står vid dörren så är det baktider som gäller. Jag har själv hittat på figuren och tyckte det passade till Nalle Puhs text.
Jag fick tag i en hel bunte med papper med bakmotiv i en affär och nu passade det väldigt bra att ha.
Jag älskar att baka och Nalle Puhs text är precis som det är i min familj just nu, de som knackar på min dörr får en mumsbit eller två.

Kort av Pysseltjejen

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre."
Man glöm för allt i världen inte bort att "När du tar en liten smakbit av något hos en vän, ät då inte så mycket att du fastnar i dörren." För bakom nästa hörn väntar ju nya äventyr och dem vill man ju inte missa. Vi tackar för besöket och beger oss ut igen - för "Om du alltid säger "vi får se" händer det aldrig någonsin någonting" men "Titta alltid var du går. Annars kan det hända att du trampar på en bit skog som blivit utelämnad av misstag"


Jag hittade ett Nalle Puh-citat som jag tyckte var väldigt roligt: "För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig." Fotot är perfekt till citatet, då min kompis inte ville bli fotograferad och höll på att trilla baklänges. Men jag har dekorerat med två små monster för att det ska se ut som att han är rädd för dem. Omedvetet har jag nog inspirerats av Nalle Puh även när jag har gjort layouten, då det är mycket runda element på sidan. För visst har Nalle Puh en rund och go mage?
Layout av Kosepute

Med en mage rund och go så liknar man kanske, bara kanske ett litet moln eller varför inte en ballong?!


Ingen kan vara nere med en ballong!

Kort av Miapuh



Ett kort till en arbetskamrat som nu går vidare till annan tjänstgöring.
Eftersom jag aldrig hann med att göra ett Tri Shutter Card under vår kortvecka var jag tvungen att passa på nu. =)
Jag valde att hålla kortet i färger som påminner om Sjumilaskogen, blommor/natur, och naturligtvis orange för Nalle Puh själv.

Fram och baksida av kortet

Kort av Bi



"Ingen kan vara nere med en ballong!" är ett kort och koncist konstaterande helt i Nalle Puh-anda.
Jag har också valt att komplettera med en liten tag; som får hänga i ballongen, där jag kunde skriva en personlig hälsning.

Kortet som det ser ut när det är öppet (i liggande - för fotograferingens skull).

Kort av Bi

Men trots alla dessa äventyr; med eller utan ballonger och bin i märheten, finns det en sanning som alltid består.


Mitt citat från Nalle Puh:
"Det är verkligen ingen vidare mening med att uppleva intressanta saker som översvämningar, om man inte får vara två om dem. Det är bra mycket trevligare att vara två."

Med det citatet tänkte jag på min dotter och hennes pojkvän. Dom är verligen bra för varandra och det lyser om dom när jag ser dom tillsammans. Detta fotografi gillar jag och har länge velat göra något av det. Passade bra till detta citat från Nalle Puh.

Layout av Cajaba

Skulle det sen vara så att den du pratar med inte råkar höra vad du säger så kanske det beror på ...


Det blev ett julkort med Nalle Puh-citatet: "Om en person du talar med inte tycks lyssna. Var tålmodig! Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Jag tyckte att den bedårande bilden passade så bra till Nalle Puh-citatet. Det är ju ofta så att det är barnen som har problemet att ingen lyssnar på dem.
Kort av Pippin



Luddig närbild?
Kort av Pippin

Det var vad vi hade att bjuda på i alsterväg och är det nu så att jag har snavat på tangenterna och skrivit fel någonstans så är det helt enkelt så att ...
"Min stavning är ruskig. Jag skriver egentligen bra, men det ruskar så att alla bokstäverna kommer på fel plats." =)

Winnie the Pooh ...
... som Nalle Puh heter på originalspråk författades av A.A. Milne.
Den litterära figuren Winnie the Pooh, kom till då författaren skrev en barnbok baserad på sonen Christopher Robins tygdjur. Han hittade på olika sagor omkring dessa.


Nalle Puh och hans vänner i originaltappning. Dessa finns fortfarande att beskåda/besöka i the Children's Reading Room of the New York Public Library on West 53rd Street.
Bilden är public domain

Sonen fick även han vara en av figurerna i sagorna. Christopher Robins tygbjörn; som han fick till sin första fördelsedag 1921, var uppkallad efter en kanadensisk björn vid namn Winnipeg, som far och son brukade besöka på zoo.

Nalle Puh är en snäll, men ointelligent, tygbjörn som tycker mycket om honung. Även om han nu är en björn med mycket liten hjärna så har han som synes ovan bjudit på många klokskaper. Googla gärna efter fler citat.
Andra figurer i Sjumilaskogen är Nasse, Uggla, I-or, Kanin, Tiger, Kängu och Ru.
Den första boken om Nalle Puh publicerades 1926 och illustrerades av Ernest H. Shepard. Boken har sålts i över 20 miljoner exemplar. Rättigheterna såldes på 1960-talet till Walt Disney Productions.
Den svenska översättningen gjordes av Brita af Geijerstam.

Efter övergången till Disney har Nalle Puh rönt framgångar både som TV-stjärna, filmskådespelare och som seriefigur.

Ett sista ord på vägen ...

"Some people care too much, I think it´s called Love."
Winnie the Pooh

Länkar
Wikipedia om Nalle Puh
Winnie the Poohs officiella hemsida


Skrotbokens länkar
Grönt är skönt av Bi med alster inspirerade av den gröna Sjumilaskogen
Värdesätt nallen på Nallens dag av Maria/Saawan

1 kommentarer:

Yvonne sa...

Åhhh så mycket fina kort och underbara Nalle Puh-citat.
Stämplar med dom citaten skulle vara mumma =))
Tack för besöket i min blogg/kommentaren till lapptäckskorten. Ja visst får ni visa dom om ni vill.
Jag kommer definitivt att göra fler såna. Jag använde bara spillpapper så det är ju CANONers, men först ska vi flytta och jag ska göra iordning ett superbra pysselrum.
Önskar er alla en fin och trevlig helg!
Kram//Y