Att färga in med kaffe...

on 11 juli 2010

av maxell

Häromdagen presenterade vi ett inlägg där något ätbart ingick i skapandet. En klassiker i sammanhanget är att använda kaffe (eller te) för att färga in papper och annat och här visar vi hur det kan gå till.

Kaffe och te är optimala ingredienser för att färga in, distressa och ge papper ett slitet och gammalt utseende. Resultatet är spontant ett vintageinslag, men samtidigt kan det användas till vad som helst.

Det var evigheter sedan jag själv (maxell) provade på denna metod. När jag för första gången kom i kontakt med begreppet Scrapbooking under våren 2005 tänkte jag mycket på vad jag hade hemma som jag kunde använda mig av för att skapa. På den tiden fanns det inte många just några vägledningar (tutorials) och faktum är att jag hade inte ens tillgång till en bra Internetuppkoppling där jag befann mig. Men scrappa skulle jag och jag letade runt i husets alla rum efter saker jag kunde använda mig av. I köket kom jag direkt att tänka på såväl kaffe (inkl sump) och te. Så många gånger som jag skapat ringar under koppen insåg jag att det måste bara fungera för att färga in papper och annat. Jag började att prova mig fram och fick till ett antal distressade papper.

Mina tips som jag nu tagit direkt ur mitt huvud är

  • Använd underlag (till exempel en stor uppvikt tidning) eller en oöm yta.
  • Pulverkaffe är bättre än kok- eller bryggkaffe
  • Mörkt eller svart te är bättre än grönt eller ljust te
  • Använd vatten för att blanda - börja med lite vatten för att sedan tunna ut och få ljusare nyanser
  • Skrynkla papper och lägg i blöt i färgat bad. Låt dra länge - gärna minst en timme. Ta upp. Var försiktig när du skrynklar ut så att pappret inte går sönder. Platta ut och använd eventuellt strykjärn (med mellanlägg).
  • Välj om du vill ha skrynklat papper (distressad look) eller inte.
  • Använd papper som inte är för porösa eller för tunna. De går lätt sönder när de är blöta.
  • Pensla eller svampa över ett slätt papper med vatten. Täcka hela ytan. Kasta ut pulverkaffe över ytan. Se hur det löses upp och flyter ut i olika mönster. Detta ger lite av en "mögeleffekt".
  • Använd vad du har, dvs penslar, fingrar, svampar (disk- eller badsvamp fungerar), pappersnäsdukar, tyg och så vidare för att måla, stänka, droppa och kladda på pappret.
  • Torka pappren som de är eller i press. Strykjärn, hårfön och embossingfön kan skynda på processen.
  • Färga också in tyg, garn, snöre, neutrala band, spets och så vidare...

Vi börjar med Mahlin78 som färgat in både det enda och det andra. Såväl papper som tyg får färg från resterna av morgonkaffet...


Dekorationer infärgade med kaffe.
Foto av Mahlin78



Jag sparade lite kaffe jag bryggt på morgonen, lät det svalna och hällde sedan över det i en djup tallrik. Därefter la jag i de saker jag ville färga in, och petade försiktigt med en gaffel för att se så allt blev täckt av kaffet.

Den här gången lät jag alla saker ligga i kaffet i ca 5-6 timmar, har även provat kortare tid och skillnaden blir att den kaffefärgen fastnar i mindre koncentration, dvs inte lika intensivt.

Foto av Mahlin78



När jag plockade upp det ur kaffet lade jag det direkt på dubbelvikt hushållspapper, bytte till nytt och torrt efter ca 15-20 minuter. Sen fick det ligga på det över natten för att torka riktigt ordentligt.
Foto av Mahlin78



Sen är det bara att använda sakerna på sina alster!

Kan dock rekommendera ett icke smaksatt kaffe till detta projekt, om man inte vill att det ska lukta... ;)

Foto av Mahlin78

Bi provade att färga in papper med hjälp av kaffe och te. Här delar hon med sig av sina erfarenheter.


I mitt första experiment strödde jag bara ut lite te och kaffe på ett albumblad. Jag försökte strö en del av kaffet i swirls men det var svårt att portionera ut det jämnt. Ett par tepåsar fick också hamna på arket.

Jag sprayade vatten med min minimister lite då och då under loppet av ett par dagar.
Bilderna visar förloppet från start till färdigt resultat.

Kul att notera är att under kaffeswirlsen var det vitt. Färgen har bara spridit sig ut åt sidan.

Foto av Bi



I mitt andra försök ville jag få till några swirls och kom då på att jag kunde måla med pensel och vatten i olika mönster och sedan medan det var blött strö över kaffepulver.

Jag fick göra det i flera omgångar då penseldragen torkade snabbt. När jag var klar med mönstret sprayade jag ytterligare lite vatten på ytan. Sprayandet upprepades även denna gång vid ett par tillfällen under ett par dagar.

Denna gång har det som synes fungerat bättre att göra mönster.

Foto av Bi

Läckra resultat med mönster. maxell har använt kaffe och te för att dels droppa fläckar på papper och dels stryka ut färg över pappersytan. Erfarenheterna säger att färgintensiteten varierar och det gäller att vara varsam med vattnet som tillförs för att inte få ett blaskigt resultat.

Kaffe används också ibland för att stämpla med. För visst har vi väl sett kaffelayouter där kaffekoppen eller kaffemuggen använts för att göra runda kaffecirklar över alstret? Ett mycket passande användningsområde. Annars passar kaffeinfärgade detaljer för vintageinspirerade alster.

Skrotbokens länkar
Våfflor i stora lass - maxell använde kaffe för att färga in ett papper
Ätbart! - alster där något ärbart förekommer

0 kommentarer: