av Bi och maxell

Här visar vi hur du kan använda snö för att färga in dina papper. Denna infärgningsteknik ger intressanta färgskiftningar och mönster.

Det finns ett otal tekniker för att färga in papper. Färger kommer färdiga i olika varianter som används för att till exempel måla, spraya, mista, stänka och dra färg över ett papper för att ändra dess ursprungliga färg. Olika medier kan läggas till för att på ett eller annat sätt förändra färgens konsistens och det påverkar vanligen resultatet av infärgningen. Här använder vi ett helt gratis medie för att färga in en rad olika papper.

Mediet är visserligen gratis, men det kan vara nog så svårt att komma över. Det finns inte året runt och det finns inte överallt. Just nu finns det dock kvar på sina ställen i landet. Vi talar såklart om snö.

Snö? Ja, snö kan användas och används för att färga in till exempel tyger. Här använder vi det för att färga in papper.

maxell och liten man färgar papper med hjälp av snö

Som boendes i Norrland lockade det rejält att färga in papper med hjälp av snö. För några veckor sedan tog jag tag i det här och färgade in papper efter papper i två olika omgångar.

Omgång 1
Den första omgången hade vi rejält hjärnsläpp. Av någon anledning glömde vi bort den viktiga detaljen om var all den smälta snön skulle ta vägen. Denna omgång slutade därför med att våra papper badade i smält snö som färgats av vatten. Dock var det också en fördel. När vi ändå hade vattenbadet på plats passade vi på att bada fler papper.

Det hela utspelar sig en solig vinterdag. Jag och den lilla mannen hade pratat om att "måla noga". Tydligen pratar de om det på hans skola. Jag har alltid påpekat att det spelar ingen roll hur du ritar och målar. Det viktiga är att du ritar så som du ser det och samtidigt låter det bli som det blir. För att illustrera hur det kan bli som det blir tog jag med honom ut. Med oss hade vi varsin bricka med boksidor på. Den lilla mannen tittade och undrade när jag sa att vi skulle täcka pappren med snö, men han gjorde som jag sa.

Vi tog med oss våra snötäcka brickor in. Där hade jag förberett genom att ställa ut flaskor med distressrefill. Snabbt valde vi några färger var och började droppa över snön. Den här delen gillade den lilla mannen.



Snön fick smälta och vi var där och kikade flera gånger. Vi passade också på att trycka papper med snöfärg (se nedan) samt låta fler papper bada när vi ändå var igång. Först tar vi dock slutresultatet av snöinfärgning av våra boksidor.

Jag själv valde orange, gult och aning rosa för mina infärgade boksidor. Färgen täcker stora delar av pappret, men vi kan skönja ett mönster som säkerligen hänförs till hur snön smälte och pappret tog upp vattnet.



Den lilla mannen valde grönt, svart och en aning gult för sina boksidor. Här noterar vi att en boksida har förpreparerats med klar embossing.



Medan snön smälte passade vi även på att göra avtryck på några papper. Vi lade helt enkelt papper ovanpå den infärgade snön och tryckte med lätt hand. Här är ett exempel.



När all snö smält och vi plockat upp våra boksidor hade vi alltså tillgång till två färgbad. Vad gör man då? Jo, passar på att bada! Flera papper åkte ner i dessa bad och här följer några exempel.

De första pappren som fick bada var vanliga vita papper. Notera hur färgerna skiftar över pappren. Notera också de vita prickarna på det översta pappret. Vi vet inte riktigt hur de kom till, men de är där på pappret.



Ett vitt pappret som målats med stearin passade också på att bada. Återigen ser vi resisteffekt.



Vi tog i stort sett alla papper vi kom över och lät dem bada. Här är det vit kartong som råkade ligga i närheten.



Omgång 2
Under den andra omgången lades papper på galler över en långpanna. Det hela placerades på en spis som använts relativt nyligen, det vill säga att den var fortfarande varm. Här hämtade vi in nyfallen snö, placerade ut den över pappren och sedan på med droppar av färg - flera färger. Bilden nedan är tagen när snön börjat smälta och det gjorde den fort.



Resultatet för ett gäng boksidor samt två små remsor av tjockare vitt papper både skiljer sig och liknar varandra. Skillnaden ligger i hur mycket vätska som pappret sugit upp. Det vita pappret tog mot mindre än boksidorna. Likheterna ligger i att mönstret med olika färger varierar över papprets yta.



Denna andra omgång passade vi även på att använda ett papper som är gjort för att ta emot vatten - ett akvarellpapper. Mönstret är än tydligare och visst är det läckert?



Vi använde ett helt ark akvarellpapper denna gång. Nästa gång delar vi det så vi undviker att det bucklar sig vilket garanterat ger en stor pöl med vatten i mitten.

Bi och Sam färgar in papper med hjälp av snö
Vi hade inte tillgång till någon bra snö när det här experimentet skulle utföras. Efter en längre tids barmark kom helt plötsligt en kväll en rejäl hagelskur med påföljande lätt snöfall. Bi for som en galning ut i mörkret för att samla in så mycket som möjligt av det som gick att ta hand om. Vår snöblandning är med andra ord ganska isig. Det är inte utan att man ibland undrar om grannarna spionerar och därmed får bekräftat att man är en galning. :) Bi stoppade i alla fall snabbt ner snön i frysen där det hela fick "ligga till sig" i avvaktan på tid att experimentera.

En kväll i mars var det dags. Vi började med att placera ut våra papper på galler i vasken.



På med snön i ett cirka 1,5 cm tjockt lager. Det var lite svårt att fördela snön över papprena eftersom den var så isig och bestod av en massa klumpar som vi dock försökte slå itu. Problemet var bara att blev den för finfördelad smälte den meddetsamma. På pappret till vänster har vi inte fördelat ut snöblandningen ordentligt ännu.



Vi fördelade raskt färgpigment över det hela. Vi använde oss av Heritage Dye based ink. Vi lät det stå och töa över natten. Morgonen efter var det spännande att se vad som hade hänt. Tyvärr blev det lite av en besvikelse då de papper vi använt; som kom från ett skissblock, inte hade sugit åt sig särskilt mycket av färgen. Vi gjorde om experimentet samma kväll men då med boksidor och akvarellpapper.



Bilderna är från det andra försöket vi genomförde. Denna andra gång var vi lite snålare med färgen. Med lite mer pigment hade säkert våra papper blivit lite mer färgintensiva.

Här har vi till vänster akvarellpapper och till höger boksidor från en “kioskroman” (se ovanstående bild). Helt klart är att boksidorna sög till sig mest av färgen medan akvarellpappret fick lite mer av de typiska mönster man finner på tyg som färgats in med snö. Även här har det bildats en liten pöl på mitten av pappret medan snön smälte.



Akvarellpappret sög åt sig vätska och färg över nästan hela ytan, men runt kanterna finns ett distinkt mönster med skarpa gränser. Värt att notera är att den gröna färgen genomgående har vandrat längst ut och det gäller även på de ställen där den inte från början låg ut mot kanten.



Boksidorna har mer färg överlag och här syns tydliga färgskiftningar. Här noteras också vita ränder från gallret och att pappret längst till höger har ett parti med färgspektra som i en regnbåge.

Sammanfattningsvis blev våra papper relativt jämnt infärgade vilket sannolikt har att göra med att vår snöblandning var isig.

Våra avslutande reflektioner utifrån dessa experiment - råd och tips
Först och främst bör galler användas om du eftersträvar distinkta och tydliga mönster. :) Se dock till att ha ett uppsamlingskärl eller en slask under så att den färgade smälta snön har någonstans att ta vägen.

Experimentera med olika färger. Tänk på att några färger är vattenfasta eller permanenta och kan vara svåra att få bort från ställen där du inte vill ha dem. Andra färger späds ut av vatten, det vill säga snö som smält, och din infärgning kan bli “urlakad”. Överlag bör du vara någorlunda generös med färg för att erhålla ett bra resultat.

Snön bör inte packas alltför hårt och tjockt på pappret. Drygt en centimeter räcker gott och väl. Nysnö ger sannolikt mer mönster då den helt enkelt smälter fortare. Isbitar och klumpar ger sannolikt inte lika distinkta mönster då det smälter långsammare. Pappret hinner, i det senare fallet, ta upp mer vatten under tiden och färgen sprids över ett större område utan tydliga gränser.

Kvaliteten på pappret inverkar. Några papper suger åt sig mer vätska och kanske även över hela ytan. Ett tjockare papper kan vara att föredra. Eftersträvas distinkta mönster rekommenderas inte alltför stora bitar av akvarellpapper eller eventuellt annat papper med en hög ytvikt och av bra kvalitet.

Tänk på att inte använda alltför stora bitar. Papper har en tendens att buckla sig i vått tillstånd. Det bildas pölar med smält färgat vatten och det distinkta mönstret kan aldrig uppnås i dessa pölar.

Försök undvika att lägga pappren omlott vid infärgningen. Bi lyckades få färg över hela sina boksidor trots att de låg omlott medan för maxell förblev de delar som låg omlott ofärgade. Det kan fungera, men det är inget som vi rekommenderar.

Prova också att lägga till andra tekniker som till exempel resist för ytterligare effekter och mönster.

Om du vill kan du återanvända den smälta färgade snön. I den första omgången passade maxell och liten man på att bada papper av alla de slag (se ovan). Annars kan det också användas för att till exempel spraya, mista, måla, droppa och stänka på papper.

Lycka till med dina egna infärgningar!

Som vanligt är vi nyfikna på dina resultat. Blir du inspirerad av detta tekniktips får du gärna länka och även lämna en kommentar med länk till ditt resultat.

Skrotbokens länkar
Art Journal - Introduktion

Inlägg som rör resist
Tutorial - Resist med stearin av maxell
Varm embossing - resist med tuschpennor av nick
Split negativ - med embossing och distress av nick

0 kommentarer: