Astrid Lindgren

on 28 januari 2012

av Marie/missan78

Vi minns Astrid Lindgren som gick bort den 28 januari 2002 och finner inspiration i hennes författarskap av barnböcker.

Astrid Lindgren var och är en av våra mest älskade barnboksförfattare och den 28 februari i år är det 10 år sedan hon gick bort. Vi skapar med inspiration av Astrid Lindgrens berättelser.

Astrid Lindgren
Pippi, Madicken, Karlsson på taket, Mio min Mio, Ronja rövardotter, Vi på Saltkråkan. Ja, listan över omtyckta barnböcker och filmer kan göras lång. En av de många filmer som gjorts är “Alla vi barn i Bullerbyn.” När jag var liten önskade jag att jag fått växa upp så. Den första layouten av Pippin är inspirerad av just Bullerbyn.


När jag såg temat Astrid Lindgren tänkte jag genast på min första bok som jag fick i första klass som var "Alla vi barn i Bullerbyn". Den fick jag för att de tyckte att jag gjort så stora framsteg under skoltiden. Det finns en lapp inklistrad på det första bladet. Jag blev så glad när jag fick den och jag har fortsatt läsa böcker sen dess. Jag blev en stadig besökare till biblioteket.
Layout av Pippin


“Karlsson på taket, en vacker och genomklok och lagom tjock man i sina bästa år - enligt egen beskrivning”. Vilket barn skulle inte vilja ha en kompis som Karlsson på taket? Tänk vad kul man kunde haft det. Nästa alster är inspirerat av just Karlsson på taket.


Jag och Simon flyger iväg för att besöka Karlssons hus högst upp på taket... Vi besökte Astrid Lindgrens Värld sommaren 2007. Inspirationen till layouten hittade jag på en webbplats som säljer Astrid Lindgrens filmaffischer och från hemsidan för Astrid Lindgrens värld. Jag gjorde en webbmeny i datorn, med egen text och skrev ut den på kraftigt papper och avslutade med ett lager 3-d lack. Här fick jag också användning för en gammal filtbård med hus i silutetter och en chipboardsol fick bli en textruta.
Layout av Cissi



Färgglad inspiration.
Layout av Cissi

Astrid måste ha haft en fantastisk fantasi, för att skapa både rumpnissar och vildvittror som finns med i Ronja rövardotter.


Astrid Lindgrens härliga rumpnissar från Ronja Rövardotter inspirerade mig till att skapa denna layout på min påpälsade dotter. Likheten finns på många sätt för när hon var i 3-4 års ålder så var hon åtminstone lika frågvis och fundersam, jag menar "Voffö då då, Voffö gör de på dette viset"
En kul effekt som jag vill tipsa om är att klistra bokstäverna "lite på" varandra som jag gjort med titeln.

Layout av Hozzan

Nästa Layout är också inspirerad av Ronja rövardotter. Nog kan man ana en viss likhet.


Ronja har alltid varit min favoritbok bland Astrids böcker så när filmen kom var det en självklarhet att se den men inte hade jag kunnat vänta mig vad som skulle komma efter det. Jag vet inte hur många gånger jag fått höra att vi var så lika (utseendemässigt) jag och Ronja det var faktiskt så att jag efter ett tag tyckte det var ganska jobbigt.
Layout av Skberg74

Emil i Lönneberga är en annan favorit, nästa kort för tankarna till en sång i en av filmerna. “Lille katt”.


Astrid var min favorit när jag var liten och jag kan fortfarande se hennes filmer med stor behållning, speciellt Tjorven!!!
Mitt kort är dock inspirerat av en annan av hennes underbara figurer, från Emil i Lönneberga och Ida som sjunger om 'Lille katt'. Hon kommer ju till lille ko där och det passar mej som hand i handske.
Här är det även lite dubbelbottnat - dels texten med lille ko dels tycker nog tjuren att det är hans lille ko ...

Kort av Chruss

Nästa Layout av Missan78 är hyllning till en av böckerna nämligen Bröderna Lejonhjärta.


Bröderna Lejonhjärta är en av de böcker som jag tycker allra mest om. Astrid Lindgren kommer alltid att vara min favorit författare. Jag har använt mig många gånger av just bröderna Lejonhjärta när vi pratat om döden i jobbet. Det finns många vackra ställen i boken.
"Skorpan Lejonhjärta ... sa Jonathan ... är du rädd?"
"Nej ... jo jag är rädd! Men jag gör det ändå, Jonathan. Jag gör det nu ... nu ... och sedan blir jag aldrig mera rädd. Aldrig mera rä..."
"Å Nangilima! Ja Jonatan, ja, jag ser ljuset! Jag ser ljuset!"
De sista raderna ur boken Bröderna Lejonhjärta.

Layout av Missan78



Körsbärsdalen
Layout av Missan78

Nästa Layout är inspirerat av Madicken.


Jag har inspirerats av Madicken. Där säger de ofta "Pilutta dig!" Och det passade väldigt bra här, våra vänner har slagit vad med varandra.
Layout av Kosepute

Den sista layouten är gjord av Veronica och är ett brev till Astrid detta är en layout som passar till avslut på detta tema.


Jag inspirerades av författarskapet och ville göra en layout där jag skrev mycket. Det blev ett brev till Astrid Lindgren. Hennes böcker och hon som person är en outgrundlig källa till inspiration för mig.

Så här står det i brevet:

Kära Astrid
Jag upphör aldrig att förvånas över det jag läser om dig. Du har precis som dina böcker så många dimensioner. Jag blir både sorgsen och glad när jag läser om ditt liv. Jag vill hela tiden veta mer, samtidigt vet jag att du själv inte ville ha någon personkult kring dig och att du ville vara privat. Det är en svår balansgång det där tycker jag.

Du var så klok och tuff att jag blir ledsen över att världen inte har kvar dig. Du behövdes verkligen i denna trasiga värld. Samtidigt är det ju inte rättvist att lägga så mycket ansvar på en enda människa. Vi behöver fler som är som du och som har din genomslagskraft. Någon som alltid talar för de svaga i samhället och som vågar säga ”aldrig våld!”. Det som var det speciella med dig var att du var älskad av nästan alla. Därför kunde du också påverka så mycket. Du var lite som Pippi – en maktmännsiska som bara nyttjar sin makt genom att försvara de små i samhället.

Det du har skrivit betyder så mycket för mig och jag återkommer ständigt till både dina böcker och artiklar.

Du fattas världen – du fattas mig!

Layout av Veronica



Astrid du fattas oss.
Layout av Veronica


Astrid Lindgren började skriva på 1940-talet. När hennes dotter var sjuk i lunginflammation bad hon om att få höra en berättelse och när Astrid då frågade: “Vad ska jag berätta?" svarade hon "Berätta om Pippi Långstrump!" Hon hittade på det namnet just i det ögonblicket. Citat från Astrid Lindgren.
Det var så det började, en enkel berättelse för hennes dotter som var sjuk. Vem skulle kunna ana att det skulle bli så många berättelser.
Om du vill läsa mer om Astrid kan du gå in på någon av länkarna här nedanför.

Länkar
Wikipedia Astrid Lindgren
Astrid Lindgren Officiell hemsida


Skrotbokens länkar
Astrid Lindgren i våra hjärtan av Maxell - Alster där Astrid Lindgren och hennes sagor har en central roll
I sagans underbara värld av Maxell
Det var en gång av maxell - Alster med inspiration från bokens värld

Tutorial - Saltmålning av Bi och Maxell - Salt som i Saltkråkan

0 kommentarer: