av maxell

I det här inlägget använder vi oss något som aldrig verkar gå ur tiden... Varje alster har en klocka eller en urtavla.

Inspirationen till detta inlägg vilar på att den 3e mars 1923 gavs det första numret av tidskriften Time ut. Det ledde oss till att använda något som är relativt vanligt förekommande i skapandet - en klocka eller en urtavla.

En klocka eller ett ur används för att mäta tid. Den standardiserade enheten för tid är sekund. Utifrån sekund mäts sedan tiden i längre enheter som definieras som minut, timme, dag, vecka, månad, år, decennium, sekel och millennium. Tiden kan alltså var kort eller lång och den finns alltid närvarande i allt vi gör och upplever. Följande alster visar på hur klockan och tiden kan användas i vårt skapande för att symbolisera såväl nuet, gårdagen som framtiden.

Martina inleder med ett stilrent kort där klockan har en central roll.


Ett väldigt enkelt med stilrent kort.

Blomman har jag gjort själv med tyger och i mitten sitter en guldknapp. Klockan hittade jag genom att söka på internet efter gratis vintagebilder! Lite gammal tråd och Die Cut With A View papper i bakgrunden!! AdornIt mini stickers!! Och så några blad vet inte vad dom heter på svenska men här nere kallar vi dom Ghost leaves för man ser igenom dom!! Tycker färgerna passa bra ihop!!

Kort av Martina

Vi fortsätter med alster där klockan och tiden används för att symbolisera några olika infallsvinklar på hur vi kan se på tiden som gått, går eller kommer.

När tiden står still
Ibland tänker vi att "det var då". Men hur var det egentligen då? Ledtrådar är lämnade från dåtiden till framtiden eller nutiden. Vi kan besöka platser för att få lådtrådar till hur det var då. Jajisses besökte en sådan plats i somras och vandrade i historiens fotspår.


Bilderna är från försommaren när vi åkte runt en lördag och vandrade i historiens fotspår, i närheten av där vi bor bara.

Mina barn, liksom jag älskar att vandra runt i tidens spår och fantisera om hur det en gång var. Min syster med familj och min mamma var också med. Det var så mysigt. Vi hade picknick med oss.

Layout av Jajisses

Mahlin78 fortsätter på temat när saker blir lämnade så som de är. Ibland är det som om tiden står still.


Ett foto taget under en vinterpromenad i januari på en liten båtklubb. Det är något sorgligt över att behöva se en sönderslagen gammal träbåt utan skydd mot vintern.
Layout av Mahlin78



Stilla närbilder

Här ser man en närbild på Spellbinders Label One samt Gel-à-tins Time a ticking-stämpeln.

Layout av Mahlin78

Även i Bis layout står tiden stilla. Hon har fångat ett tillfälle när allt känns som en evighet och ändå inte...


En ovanlig layout för att vara jag - den innehåller i princip bara bilder.

Några dagar i höstas bjöd på oro, hopp, sorg, rädsla men samtidigt också på glädje och familjegemenskap. Den här gången gick det mot alla odds vägen och livet vann. =)

Jag har försökt fånga mina känslor av ödslighet, tystnad, klockans tickande och känslan av att tiden kan stå stilla samtidigt som var minut som går innebär ytterligare en minut av liv.

Det röda tråden får symbolisera hur skört livet är.

Layout av Bi



Livkraftiga närbilder
Layout av Bi

Dessa tre layouter tar upp tillfällen när tiden står still ur två olika perspektiv. I de två första handlar det om att dåtiden bevaras i varje ögonblock som går som ett minne om det som varit. I den tredje layouten handlar det istället om att nutiden står stilla.

När tiden går fort
Om tiden ibland står stilla sägs det att den går fort när man har roligt. Visst har vi väl alla upplevt att tiden bara rusar iväg? Det har i alla fall Pysseltjejens dotter, liksom många andra barn såväl före som efter henne, upplevt.


Min dotter i ett lekland, när man har kul rusar tiden i väg. Jag gjorde själv klockan i photoshop och vred den så det ser ut som om den är på väg nånstans.
Digital layout av Pysseltjejen

Andra tillfällen när det kan kännas som att tiden går alldeles för fort är när det är många saker att göra och hålla reda på. Det kan helt enkelt bli lite för mycket på en gång. MissE har skapat en layout kring detta.


När jag såg att det skulle vara ett alster med en klocka så fick jag genast idéen om att göra en layout med en bild på mig och handlingen om att jag inte klarar av att hålla koll på alla läxor och prov med mera i huvudet. Jag brukar ha bra koll på läxor med mera men just nu är det så mycket på samma gång, därav rubriken.

Klockan är lite gömd bakom blommorna och under "my". Klockan gjorde jag själv då jag inte hade någon färdig klocka. På visarna+numrena har jag limmat och sedan hällt över sammetspulver. När det hade torkat ritade jag med en svart penna på detta.

Layout av MissE



Blomstrande närbilder
Layout av MissE

Detta leder oss osökt in på att det är viktigt...

... att ta tillvara på tiden
Jag (maxell) försöker alltid leva efter att det är just här och just nu som är viktigast. Det är vad du gör nu som ger avtryck. Denna "livsfilosofi" använde jag som utgångspunkt för min layout där dåtiden, nuet och framtiden tar plats.


Det du gör just nu (och nu och nu och...) är det som ger avtryck. Här har jag med hjälp av en gammaldags dåtida stil (starkt influerat av så kallad Vintage Scrap) skapat om att att det enda som gäller är här och nu.

Det handlar om något som ständigt pågår - vår familj. :) Å ja, det är bara att gå in helhjärtat i det och göra det bästa av tiden - hela tiden.

Layout av maxell



Närbilder i tiden
Layout av maxell

Har du någon gång hört att du bör ta tillvara på tiden? Det kan kännas uttjatat, men samtidigt är det ofta vi behöver denna påminnelse. Sam har, genom att bokstavligen ta tillvara på tiden, skapat en riktig väckarklocka med exakt det budskapet.


Mamma och jag hittade en gammal väckarklocka häromdagen. Mamma ville ha själva urtavlan och visarna men resten fick jag ta hand om. Pappa hjälpte till att slakta den.

Jag hade först tänkt använda den som fotoram men så hittade jag den guldfärgade ringen med blommor; som egentligen är en julgransprydnand från någon bokklubb, och då ville jag använda den.

Mamma hittade en bra text som passade. Teamwork med hela familjen inblandad alltså.

Blev en rätt kul påminnelse om att ta vara på tiden - eller som mamma säger: - En riktig väckarklocka. =)

Altrad väckarklocka av Sam

Istället för en klocka kan vi göra och skicka ett kort till någon som behöver påminnelsen om att ta tillvara på tiden och livet. Katarina bjuder på inspiration.


Jag skapade den här 1/3-dels-scrapen i första hand som ett kort till min sambo. Han fick kortet sin första dag på sin första riktiga semester. Jag ville ge honom budskapet att "leva långsamt" och strunta i alla vardagskrav. Hittade pappret med larven på, och vad passar bättre i långsamhetens tecken än en larv!

Jag använde en stämpel med en klocka utan visare för att markera att han skulle leva "tidslöst".

När jag skrev orden ville jag göra dem i olika typsnitt. Därför har jag skrivit ordet "Livet" i olika typer av papper för att livet innehåller så många olika sinnesstämningar - bra dagar i guld och bruna, dåliga dagar... Ordet Larvigt gjorde jag på en larv som jag klippt ut själv och färgat i önskad nyans med torrkrita. Jag stämplade på bokstäverna i en stil som jag tyckte "larvade" sig :) Ordet långsamt skrev jag helt enkelt i gammal skrivstil för att markera "långsamheten".

Kort av Work_In_Progress

Hur kan du själv ta tillvara på tiden och den tid som du lagt på att läsa och betrakta detta inlägg? Lämna en kommentar... det tar inte lång tid. ;)

Om Time Magazine
Time, som egentligen heter Time Magazine, är ett välkänt amerikansk nyhetsmagasin som ges ut en gång i veckan.

Tidskriften, som kom ut med sitt första nummer den 3e mars 1923, grundades av Henry R. Luce och Briton Hadden. Idag står Time Inc., som är ett stort dotterbolag till Time Warner, som ägare. Time Magazine är Time Warners mest kända tidskrift och de ger även ut till exempel Sports Illustrated och Fortune. Moderbolaget Time Warner äger andra medieföretag där några exempel är AOL, New Line Cinema, Time Warner Cable, Turner Broadcasting System och Warner Bros Entertainment. I Sverige finns Time Warner representerat genom TV-kanalerna CNN, TCM, Boomerang och Cartoon Network.

Tidskriften Time Magazine anses, tillsammans med Newsweek, vara ett av de viktigaste nyhetsmagasinen. Upplagan är cirka 5,3 miljoner exemplar varav 4,1 miljoner exemplar säljs i USA. Resterande 1,2 miljoner exemplar ges ut och säljs i form av internationella upplagor - något som funnits sedan 1997. Varje år ger Time Magazine ut ett specialnummer där de utnämnt "Person of the year". Denna titel delas - för att nämna några - av Charles Lindberg (1927), Franklin D. Roosevelt (1932 och 1941), Joseph Stalin (1939 och 1942), Winston Churchill (1940 och 1949), George Marshall (1947), Queen Elizabeth II (1952), Martin Luther King Jr. (1963), Amerikas kvinnor (1975), Påven John Paul II (1994), David Ho (1996) och Du som bidrar till att bygga Internet (2006).

Länkar
Time Magazines officiella hemsida
Hemsida för den Europeiska utgåvan av Time Magazine


Skrotbokens länkar
Från en svunnen tid - Layout av maxell där tiden är i fokus
Med inspiration från ett nytt år - Alster där tiden i form av ett nytt år har en central roll

1 kommentarer:

Unknown sa...

Vilka härliga alster tjejer!
Ni är så duktiga, så mycket vackert.

Kram Nilla