Tags och eget papper

on 21 december 2010

av maxell

I detta inlägg gör vi tags/juladresser/adressetiketter till paket. Vi har en twist i och med att vi - på valfritt sätt - färgat in minst ett papper och/eller något i papper på var alster.

Att göra egna tags eller juladresser till julklapparna ger en personlig prägel till paketen. Förutom att du får en mer eller mindre unik juladress på ditt paket kan du även utforma din tag till att ha plats för något extra som ett julklappsrim, en passande text eller kanske till och med en liten extra present.

För detta inlägg passar vi även på att utforska och prova på olika tekniker för att färga in papper eller något i papper. Vi visar på flera olika sätt för att piffa till papper av alla olika slag och vi presenterar en tutorial för att färga in papper med distresser. Värt att notera är också en tag som kommer i ett helt annat material än papper. :) Sist i inlägget finns länkar till såväl fler tutorials för att färga in papper, tags i olika sammanhang och information om Skrotbokens tredje uppesittarkväll som går av stapeln ikväll den 21a december med start omkring klockan 19.00 (pip).

Under december månad brukar Tim Holtz göra sina så kallade "12 Tags of Christmas". Detta har han gjort i ett par år nu och vi noterar att flera har följt efter genom att göra och visa upp sina egna 12 tags med jultema. Att skapa i detta vanligen lilla format är ett ypperligt tillfälle för att prova på och leka med olika tekniker samtidigt som det är rena mästerverk som skapas. Dessa tags är relaterade även om detta inlägg inte är direkt inspirerat av dessa tags. Vi gör som vi brukar och har gjort i flera år nu. Vi slår in paket, gör våra egna tags till dem och visar här hur vi gjort. Några är teknikintensiva, en tag kommer i ett annat material än papper och alla innehåller någon form av infärgning av papper.

Distresser
Pysseltjejen inleder med fyra olika tags som var och en speglar mottagarens olika intressen. Dessa tags är i grunden infärgade med hjälp av stämpeldynor i röda nyanser. Några använder resisttekniker med varm embossing av något stämplar. Det är en rolig teknik som passar för i stort sett alla stämplar - såväl motivstämplar som textstämplar - och som ger vackra effekter. Bäst effekt fås om stämpeln inte är alltför detaljerad och om du värmer och embossar lagom hellre än att embossingpulvret flyter ut. :)


Jag har gjort 4 personliga tags som speglar intresse och personlighet.

En gillar fantasy och drakar, en annan reptiler och figurer, en älskar änglar och godhet och en älskar att vara två och göra roliga saker tillsammans och kramas.

Tags av Pysseltjejen

Personligt och juligt. Det gillar vi. :)

Vi fortsätter med röda tags och distresser. Här är det Lillylva som färgat in en tag i två lager. Först är tagen infärgad med en en gul dyna och på det ligger infärgning med en röd dyna. Hon passade på att maska washitejp för att få en plats för hälsningen. Slutligen är det stämplat - såväl motiv som text. Resultatet är en collagebetonad tag som också speglar givarens skaparlust. :)


Jag färgade in en spillbit av kvistat papper med några distressdynor. Efter att jag färgat in pappret med den gula dynan tejpade jag två tunna remsor med washitejp för att skapa ljusare fält som man sedan kan skriva sin hälsning på. Sedan gick jag på pappret med orange och röd dyna.

Lite collagestämplar i samma mörkröda dyna, lite bling och en remsa dymo. Dymoremsan fick jag häfta fast då den inte riktigt ville fästa på det infärgade underlaget. Hade jag haft tålamod hade jag värmt pappret först... Men tid är det alltid ont om i juletider... :)

Tag av Lillylva



Tag till jul från en, ännu så länge, okänd givare :)
Tag av Lillylva

Vill du inte ha en helt röd etikett kan du göra som Chruss och satsa på brunt med klara vintageinslag. Brunt drar ofta åt det röda hållet och det är en färg som passar i många sammanhang.

Chruss färgade in sin tag med brun distress och stämplade en "stor" julhälsning med svart färg. Enkelt, effektfullt och med plats för något mer på baksidan av tagen.


När jag skulle göra min tag så hade jag bestämt mej för att färga in den med Vintage Photo-färgen (distress) - och så en hälsning på den, taggen är stor så man kan skriva en längre liten vers på baksidan, rim eller bara en liten hälsning.

Jag hade en manlig julklapp i gömmorna och då slog det mig att den kan jag färga in på mitt lilla vis!!!

Jag slog in paketet med en brunt omslagspapper, papperet var slätt men svagt randigt-
så jag distressade in kanterna runt om och lite lite mer på ovansidan. Sedan stämplade jag snöflingor över hela med vintage photo, fram med hushållssnöre och så satte jag även fast taggen.

Texten 'en varm...' passade så bra, brunt är lite murrigt och varmt för mig, speciellt om det går åt det röda hållet.

Tag och paket av Chruss

Du missade väl inte att Chruss passat på att piffa till det enfärgade omslagspappret med både en stämpeldyna och ett matchande stämplat motiv? Det är ett bra tips att använda stämplar och stämpeldynor för att matcha mönsterpapper och tag eller för att helt enkelt piffa till paketet. :)

Någon som ofta skapar sina egna (mönster)papper med hjälp av distresser och stämplar är Linaspyssel. Här har hon använt bruna varma nyanser och gjort såväl paket som matchande kort med tags.


Här har jag använt mig av mitt eget mönsterpapper för att göra en present med matchande kort.

Jag gör ofta mina egna mönsterpapper och delar här med mig hur du också kan göra dina egna (följ länken sist i inlägget). Hoppas att du tar dig den lilla extra tiden och testar göra ditt eget papper, det är jätte kul!

Eget mönsterpapper och matchande kort med tags av Linaspyssel

Längst ner i inlägget finns länk till en tutorial där Linaspyssel visar hur hon skapar dessa egna papper. Se och låt dig inspirereras.

Distresser är, som de flesta nog känner till, vattenlösliga. Detta har Elisabet tagit fasta på för sin tag. Hon färgade in ett mönstrat papper med distresser, spayade över med vatten och duttade över ytan med ett vanligt hushållspapper. Vattnet gör att färgen dels tunnas eller mattas ut och såklart även flyter ut. Att dutta med ett papper över ytan gör att färgen sugs upp här och där vilket ger intressanta mönster samtidigt som tagen slipper bli genomblöt. :)


Presenttagen gjorde jag genom att färga in ett mönstrat papper med Distress Ink. Sedan sprejade jag vatten på det, och "duttade ut" den uppblötta färgen med hushållspapper.

Efter det fick det torka och därefter chalkade jag lite mer mörkbrun färg.
Lite dekos på det, bl.a en nyckel, som är en av mina favoritdekos, och en textstämpel.

Det finns plats att skriva längre hälsning på baksidan, där jag fäst ett ljusare papper.

Tag av Elisabet



Jag satte fast tagen på ett inslaget paket.
Tag på paket av Elisabet

Elisabet passade också på att färga in kanterna på sin tag när den torkat. Här går det att använda distresser, men Elisabet valde samma som jag själv ofta gör - fluid chalks. Vilket du använder är upp till dig. Prova olika stämpeldynor och hitta den som passar och känns bäst för just dig.

Övriga stämpeldynor
Distresser är onekligen populära och användbara för att färga in papper, men det går att använda vilken stämpeldyna som helst. Vill du låta färgen tunnas eller flyta ut bör du dock kontrollera vilket medie som krävs eller göra det enkelt genom att satsa på vattenlösliga dynor.

I detta sammanhang kan det vara värt att notera att det vanligen är enklast att färga in sin tag med en vattenlöslig dyna och stämpla eventuella motiv och texter med endera vattenfast dyna eller embossa dem.

Ett annat tips är att använda dynor som varierar i nyans. Använd en ljusare längst in och fortsätt utåt kanterna med mörkare nyanser. Med distresser löses detta tex genom att du späder färgen med vatten, men det går att åstadkomma samma effekt med en blandning av valfria stämpeldynor. Titta vilka du har och kombinera ihop efter tycke och smak oavsett märke. :)

Här visar Kosepute hur hon färgat in sin tag med två olika röda stämpeldynor. På det stämplade hon, i det ljusare området av tagen, text med den mörkare färgen.


Jag har färgat in min tag med två olika röda stämpeldynor. Sedan har jag stämplat text på med den mörka färgen. Därefter har jag dekorerat med glitter som jag har hällt på genomskinlig crackle paint, snöflingor och text.
Tag av Kosepute

Du noterade väl Koseputes frostiga kanter? Hon använde en genomskinlig färg och snöflingor för att åstadkomma den effekten.

Övriga färger
Utöver stämpeldynor finns det många färger att tillgå för att färga in papper. Vi visar några av dem här nedan. I övrigt är tumregeln: "Har du en färg, använd den. Prova, lek och laborera. Det kan "aldrig" bli fel." :)

Pippin har matchat tag och paket genom att använda ett färglagt motiv. Hon stämplade direkt på såväl omslagspapper som tag och färglade med en kombination av vattenlösliga färger och (vit) akrylfärg.


Jag har gjort eget julklappspapper genom att ta vanligt brunt omslagspapper som jag stämplat med julstämplar på. Sen har jag färglagt delar av motiven med vattenbaserade färger och vit akrylfärg. Tagen har jag gjort med samma stämplar. Sen tyckte jag att det passade så fint med ett filtband och rosett i tagens hål.
Tag med paket av Pippin

Akrylfärg är tacksamt att använda då det dels är täckande och dels torkar fort. Har du större områden att färglägga kan akrylfärg vara ett bra alternativ.

Alla akrylfärger är dock inte täckande. Det finns de som är transparenta. Här har jag (maxell) använt två sådana färger för min tag.


Jag målade tvärs över tagen med en blå och en grön transparent och glittrig akrylfärg. När färgen torkat dekorerade jag tagen med matchande stämpelmotiv - ett stämplat direkt på tagen och ett färglagt och utklippt innan montering. Tagen avslutades med dekorationer och garn i olika struktur.
Tag av maxell

Mina akrylfärger kommer med glitter, men det går också att strö glitter över innan färgen torkar. Sist i inlägget finns en länk till en tutorial som visar hur det kan gå till.

Tags måste såklart inte komma i papper. Här visar Martha en "ordentlig" tag. Det är en tag i trä. De kommer färdiga eller så tillverkar du dem själv. Martha använde samma tekniker som för papper. Hon målade med Gesso, färgade in, stämplade och embossade.


Jag gjorde en rejäl tag så att mitt lilla paket inte ska försvinna i tomtens stora säck. Eftersom jag inte hittade en passande trätag i någon affär så fick jag muta maken att ordna några åt mig. Jag började med att måla tagen med ett tunt lager gesso och sen färgade jag in den och stämplade och embossade på den på samma sätt som man gör med papper.
Rejäl tag på jultetra av Martha



Min lilla tetra har jag gjort av kvistpapper som jag mistat och sen stänkt på med olika typer av färger.
Jultetra som matchar en rejäl tag av Martha

Här missade du väl inte det matchande paketet som Martha gjort genom att "mista" eller spraya samt stänka färg på ett kvistpapper?

Att spraya och stänka färg har ökat i popularitet på senare tid och det är ytterligare ett sätt för att färga in papper. Det finns färdiga färger på sprayflaska - med eller utan glitter. Du kan också blanda din egen färg av till exempel distresser och vatten. Vill du ha en glittrig färg lägger du till till exempel Perfect Pearls. Spraya direkt över ytan eller använd en mask för att få mönster, motiv och texter.

Här har jag själv (maxell) spayat med en färdig mist över en vit tag. Min mist är blå och därför fick tagen bli en vintrigt julig hälsning. :)


Jag sprayade rikligt med färg utan att täcka hela ytan innan jag lade det åt sidan för att torka. Under tiden lokaliserade jag matchande dekorationer. Jag fastnade för något som jag inte använder alltför ofta - öljetter. Dessa är motivöljetter i form av en snögubbe och snöflingor. Vinterlandskapet var därmed givet.

Jag fäste öljetterna över tagen och tyckte att det ska vara mer. Små snöflingor stämplades med en silverfärgad stämpeldyna. Jag fick också syn på de små cirklarna som kommer från dels hålet i tagens top och dels alla de hål jag gjorde för att fästa öljetterna. De passade som bas för en snölykta. När jag limmat fast dem på tagen var de något platta varför jag lade till små pärlduttar i vitt på var snöboll i lyktan. Det gav en skimrande vit lykta med struktur. Med garn i olika struktur och färg blev min tag klar. :)

Tag av maxell

Utöver alla sprayflaskor med färg och tekniker med att skvätta färg med hjälp av till exempel en tandborste finns det tekniker som handlar om att blåsa ut färgen över pappret. Konstnärer och även målare använder verktyg som blåser ut färgen över en större yta. Det finns också så kallade blåspennor och en variant kan du hitta för mindre konstnärer. Skberg74s dotter fick sådana i present och här har hon lånat dem för att färga in sin tag.


När lilla S fyllde år fick hon blåspennor (=tuschpennor som man blåster genom korken på så blir det som när man skvätter färg med pensel) dom lånade jag när det var dags att göra bakgrundspapper till årets julklappsetiketter.
Tag av Skberg74

Det var våra tags inför julen. Hur ser dina ut? Var med under tisdagskvällens uppesittarkväll.


Skrotbokens länkar
Relaterade inlägg i samband med Skrotbokens uppesittarkväll 3 inför julen 2010
Skrotbokens forum - Direktlänk till Skrotbokens forum
Inför uppesittarkväll 3 - Information inför Skrotbokens uppesittarkväll nummer 3 - tisdagen den 21a december 2010
Tutorial - Eget mönsterpapper - av Linaspyssel

Tutorial som är gjord för tags
- Föråldra en julklappsetikett - Tutorial med distresser av maxell inför julen 2008
- Tutorial - Bakgrund till tag med hjälp av toalettpapper - av Cajaba


Tutorial för att färga in papper i allmänhet
- Glittra och gnistra - Piffa till bokstäver och dekorationer - av Lena S
- Marbletekniken - Tutorial av AlienBling inför Halloween 2008
- Mönsterpapper med bubbelmönster - Tutorial av Bi
- Att färga in med kaffe... - Tutorial av maxell och Mahlin78
- Tutorial - Marmoreringsteknik med raklödder

Juletiketter och enskilda tags
- Julklappsstugan 21/12 - Julklappsetiketter - Publicerad inför julen 2008
- Vinnare från uppesittarkväll 1 och nya chanser ikväll - innehåller jultags
- Lucia med glitter och bling - Innehåller juliga tags för adventsljustake
- Vi komma, vi komma... - Jultag som ingår i juldekoration
- Plånbokskort med sedelficka - Tutorial och alster - Där tags ingår som en del av innehållet i plånbokskorten
- Dillkronor i kräfttider och andra tider - Mindre tag som dekoration för snapsflaska
- Kort för värmeljus - Tutorial och alster - Tags ingår i några av korten
- Ljuskort för valfritt antal värmeljus - Tutorial och alster - Tags ingår i några av korten

Tags som en del av ett alster
- Julkort av/med/om/för/till barn - Innehåller jultag på kort
- Vi är i badrummet - Ett minialbum samt en layout där tags har en central roll och en tag gjord med en intressant och relativt ovanlig teknik
- Nalle Puh - en källa till klokskap - Jultag på kort
- Kaffe - Kaffetåren den är bra - Tag ingår i på en layout
- Vi skapar eklektiskt med fokus på mångfald - Tag för dold journaling på layout
- Vintage Scrap för ett slitet utseende - Presentation av Vintage Scrap, en scrapstil där tags är vanligt förekommande
- Från en svunnen tid - Vintagetags som de är samt tags på andra alster skapade i Vintage Scrap
- Något som aldrig går ur tiden... - Tag för dold journaling på layout med vintageinspiration
- Julklappsstugan 16/12 - Vi gör bokmärken - Tutorial för tags som bokmärken publicerad inför julen 2008
- Vi lär känns oss själva - Scrapping som terapi - Tags för dold journaling på en layout

0 kommentarer: