av Bi och maxell

Det finns många olika sorters färger för skapande. Flera av dem kan vi variera genom att tona ner intensiteten och till och med lyfta bort pålagd färg för att skapa effekter och mönster. I detta inlägg visar vi på flera exempel hur det kan gå till för vattenlösliga färger samt ger några fler tips och trix.

Först säger vi att du bör inte missa utmaningen i slutet av detta inlägg. Där finns något för alla.

Färger. Finns det något roligare att använda när du skapar? Hör du till dem som tycker om att kladda och kludda och leka finns det troligen inte det. Färg kan användas till allt och kan, beroende på vad och hur det används, ge intressanta effekter och mönster.

För Art Journals är färg i stort sett en grundläggande ingrediens. Du behöver inte alla sorters färger eller ens alla färger, men några är bra att ha till hands. Måla och kladda. Lek och experimentera. Lär vad just du tycker om och vad du är bekväm med att använda. Vi garanterar att du kommer att hitta något som passar just dig. Färg är trots allt mångsidigt.

I detta inlägg fokuserar vi på hur du kan variera färgen genom att tona ner och ibland till och med lyfta bort pålagd färg för att skapa effekter och mönster. Presentationen är indelad efter det medie som används - vatten, Blending Solution/Blender respektive citron samt det verktyg du kan använda - suddgummi respektive ditt eget finger. Ja, det här är ett kladdigt och lekfullt inlägg. ;)

Flera av teknikerna har vi presenterat i tidigare inlägg och tutorials varför vi ibland hänvisar till andra inlägg i Skrotbokens blogg. Det här blir ett långt inlägg hur vi än gör och vi behöver inte alltid uppfinna hjulet på nytt. Sätt dig bekvämt, läs, titta och inspireras. Sedan är det dags för lek och när du är klar får du gärna lämna en kommentar med länk till det du skapat. Alternativt kan du e-posta oss på skrotboken(snabel-a)gmail.com märkt “lek med färg”.

VATTEN SOM MEDIE
Flera färger är vattenlösliga och därmed kan de lyftas bort eller tonas ut med hjälp av ett lättillgängligt medie på kran - vatten.

Vattenfärg och akvareller
Det är ingen nyhet att såväl akvareller som vattenfärger av alla de slag har vatten som medie. Här visar Bi hur påförd färg kan lyftas. Hon använde vattenfärger, men metoden är alltså samma för alla vattenfärger och akvareller.

Till detta uppslag i min Art Journal har jag använt mig av vanliga vattenfärger av billigaste slag.

Du behöver

- något att måla på (i mitt fall en Art Journal, papper förbehandlat med Gesso)
- vattenfärger av mer eller mindre bra kvalitet
- vatten
- pensel
- stämpel
- pappersservett eller motsvarande
- oöm arbetsyta och gärna oömma kläder
Inledningsvis målade jag ytan med vattenfärgen i tre lager med torktid emellan. Det går bra att skynda på torkningen med embossingfönen.


Den förberedda sidan i min Art Journal
Foto av Bi

Jag började med att ta bort färg med min vattenpensel genom att rita och lägga på papper som fick suga upp färgen. Vill man bara lyfta ett lager av färgen behöver man bara pensla en gång och torka, medan man om man vill komma djupare får pensla flera gånger och torka emellan. För var gång lyfter man ytterligare lite mer färg.


Lyfter färg med vattenpensel
Foto av Bi

Det går även bra att stämpla med vatten. Jag använde gummistämpel då de “håller kvar” vattnet bättre än clearstamps. Blötte ner en trasa som jag kunde stämpla mot för att fånga upp vattnet och stämplade sedan på mitt färgade papper.
Om det blir väldigt blött kan man även nu lägga ett papper på motivet som får suga upp överskottsvatten och färg. Väldigt fint mönstrade stämplar kan vara svåra att använda till denna teknik.


Stämplar med vatten
Foto av Bi

Den sista teknik jag använde på denna sida målad med vattenfärg var att stänka lite vatten och suga upp det med papper. Några små droppar fick vara kvar utan att jag sög upp vattnet.


På den vänstra sidan det färdiga resultatet av målning med vattenpensel, vattenstänk och stämpling med vatten. Eftersom det är en väldigt ljus färg i översta lagret syns det inte så bra på foto. Till höger visar jag därför samma bild, fast färgmanipulerad i datorn, där man tydligare kan se de olika mönstren.
Foto av Bi



Färdig med första etappen
Foto av Bi

Vattenlösliga vaxkritor
Det finns vaxkritor som är vattenlösliga och här visar maxell lite av allt roligt som du kan göra med dem.

Du behöver
- något att måla på som inte innehåller någon vattenlöslig färg
- vattenlösliga vaxkritor i ett par eller fler färger
- vatten
- pensel
- servett som inte luddar eller motsvarande
- oöm arbetsyta och gärna oömma kläder


Jag har grundat ett uppslag i min Art Journal med vattenlösliga vaxkritor som sedan målats över med ett tunt lager Gesso så att färgerna delvis skiner igenom.
Foto av maxell

Gesso som underlag för uppslaget förseglar den vattenlösliga färgen så att den inte flyter ut om fler färger eller vatten tillförs uppslaget.


Jag valde att göra något med med mitt uppslag innan jag började med tekniken.

Det blev stämplat och en egengjord tejp. Ingen av de färger eller stämpeldynor jag använde är vattenlösliga. Observera att detta är nödvändigt om tekniken ska fungera.

Foto av maxell

Nu är det dags att föra på och sedan ta bort färg.


Måla den övre delen av uppslaget med vaxkritorna och måla ut färgen med vatten. Passa gärna på att vicka boken så att färgen rinner neråt.

Om du tycker att färgen är för svag. Tillför mer färg och måla ut igen med vatten.

Foto av maxell



Innan färgen torkat tillförs, med ren pensel, vatten till de ställen där du vill tona ut eller lyfta bort färgen. Prova dig fram hur mycket vatten du måste tillföra. Passa gärna på att vicka boken igen.

Lägg försiktigt över en servett som inte luddar, tryck lätt med handen och lyft servetten. Det ger något mer lyft av färg, det vill säga att ytorna med vatten blir något ljusare.

Foto av maxell

Om du önskar, kan proceduren med att tillföra färg, vatten och sedan lyfta den upprepas någon eller några gånger. Med en grund med Gesso går det rätt bra då Gesson gör att pappret under står emot väta. Om du målar direkt på papper finns risken att du blöter upp pappret så att det går sönder.


Här visas samma del av uppslaget med färg påförd respektive med färg lyft igen. Ser du skillnaden?
Foto av maxell

Vaxakvareller
Samma procedur som för vattenlösliga kritor kan användas med akvareller och en variant i form av vaxakvareller. Se även ovan under rubriken "Vatten som medie - Vattenfärg och akvareller".


Påförda vaxakvareller som sedan lyfts bort med vatten
Foto av maxell

Distresser
Många känner nog till distresser och att de är vattenlösliga. De används till mycket och vatten tillförs ofta för att tona ner färgen vid färgläggning med distresser. Du har kanske också sett flera olika tekniker med distresser där deras mångsidighet utnyttjas. Tekniken vi visar här är vanligt förekommande även om du kanske inte alltid ser att det är just den tekniken som använts. Den förekommer ofta på tags av olika slag. Här visar vi den dock i något större skala - på ett uppslag i en art journal.

Du behöver
- något att måla på som inte innehåller någon vattenlöslig färg
- distresser ett par eller fler färger
- infärgningsverktyg eller motsvarande
- vatten
- tandborste eller sprayflaska - alternativt din egen hand
- eventuellt en servett som inte luddar eller motsvarande
- oöm arbetsyta och gärna oömma kläder


Mitt underlag är ett uppslag i min art journal som jag grundat med collage av boksidor, Gesso och stämplade klockor.

Notera att klockorna är stämplade med en icke-vattenlöslig stämpelfärg.

När fotot togs hade jag börjat färga in sidan med distresser.

Foto av maxell



Med infärgningsverktyget färgar du in sidan med distresser i en eller några färger. Använd cirkulära rörelser för bästa effekt. Jag valde att lämna något ofärgat eller svagt infärgat.

Notera att trots att stämpeldynan är icke-vattenlöslig har jag lyckats smeta ut lite av de stämplade klockorna. Det beror på att det inte hade torkat klart. Effekten är samma som visades av Lillylva i förra månadens teknik - "Tutorial - Sudda svartvitt/gråskala" med bland annat fadening eller smetning (se även länk sist i detta inlägg). För det här uppslaget smälter effekten in i helheten. Vill du inte ha den effekten - se till att det du eventuellt stämplat har torkat ordentligt innan du färgar in med distresserna.

Foto av maxell



Dags att ta bort eller tona ut färg.

Skvätt vatten på ytan. Använd till exempel en tandborste eller en sprayflaska om du önskar finare droppar. Annars fungerar det också bra att skvätta med handen. :)

Låt vattnet rinna ut och notera hur det tar med sig distresserna. Vicka eventuellt på boken för att få vattnet att rinna och ta med sig färg.

Låt torka som det är eller lägg försiktigt över en servett som inte luddar, tryck lätt med handen och lyft servetten. Det ger något mer lyft av färg, det vill säga att ytorna med vatten blir något ljusare.

Foto av maxell



Samma sida av uppslaget med distresser påförda och sedan lyfta igen.
Foto av maxell

För ytterligare tips kring att lyfta och tona ut distreser med vatten hänsvisar vi till tidigare publicerad tutorial - "Tutorial - Föråldra en julklappsetikett" av maxell. Se även länk sist i detta inlägg.

Pigmentrika färgpennor
En del färgpennor är vattenlösliga. Dessa kan självklart tonas ner och ibland även lyftas bort med vatten - gärna i en vattenpensel.

maxell har tidigare visat ett exempel på använding av vattenlösliga färgpennor där färgen tonats ut.


Här har jag färglagt ett motiv med vattenlösliga färgpennor. Färgen tonas ut ju längre från den pålagda färgen vi kommer samt att jag lyft bort färgen mitt på mössan.

Notera även att jag lade på färg vid noterna, den stämplade texten samt runt motivet. Alla dessa färger har tonats ut.

Kort av maxell


För allmän information om färgpennor och vatten som medie hänvisar vi till en tidigare publicerad tutorial - "Färgläggningsskolan - Färgrika pigmentpennor och vatten" av maxell. Se även länk sist i detta inlägg.

Med tillägg av diskmedel för att skapa mönster
Denna del rör en intressant teknik för att skapa mönster med tillägg av diskmedel till vatten och färg. Det ger intressanta effekter där färgen trängs undan från delar av pappret och fastnar mer på andra ställen, det vill säga att den påförda färgen delvis tonas ner.

Bi visar hur det kan se ut.


Ett kort med bubbelmönstrat mönsterpapper
Kort av Bi

För att få reda på mer hänvisar vi till tidigare publicerad tutorial - "Tutorial - Mönsterpapper med bubbelmönster" av Bi. Se även länk sist i detta inlägg.

CITRON SOM MEDIE
Samma förfarande som ovan under Vattenfärg med vatten som medie. Tänk bara på att göra rent stämpeln noga då citron är uttorkande.


Här har jag stämplat genom att gnugga en gummistämpel mot en citron och sedan stämplat direkt på den målade ytan.

Översta lagret vattenfärg bleks och kvar blir en ljus yta med en lite mer markerad kant än då jag stämplade med enbart vatten.

Som man kan se var textstämpeln inte tillklippt utan den spillde lite extra vid kanterna. På något ställe har det droppat lite extra och där syns tydligt den undre färgen.

Foto av Bi


SUDDGUMMI SOM VERKTYG
Några färger som läggs på kan tas bort eller - om man så föredrar - lyftas bort med hjälp av ett vanligt suddgummi.

Generellt för denna del rekommenderas ett slätt underlag. Annars är risken att suddgummit inte kommer åt alla skrymslen och vrår som kan förekomma i ytans struktur. :)

Färgpennor
Förra månaden, i september, presenterade vi tekniker för att sudda i svartvitt/gråskala. Där hade vi bland annat med kol och blyerts (inklusive svarta och gråa färgpennor).

Samma sak gäller självklart för färgade färgpennor, det vill säga att metoden och tekniken är densamma. Därför hänvisar vi till "Tutorial - Sudda i svartvitt/gråskala" av Bi, Lillylva och maxell för att sudda färgpennor med hjälp av suddgummi. Se även länk sist i detta inlägg.


Det går att sudda såväl blyerts som en del färgade pennor. Tänk på att ha ett bra suddgummi och gärna några stycken av olika storlek beroende på vad du vill sudda.
Foto av maxell


Pasteller
Med pasteller avses här alla former av torra pasteller. Dessa färger kommer vanligen med någon form av appliceringsverktyg. Ett rent verktyg kan användas för att tona eller sudda ut färg som lagts på.

Pastellerna går också att sudda med ett bra suddgummi. Ibland kan du till och med sudda med en papperstuss eller motsvarande. maxell tipsar även om tops och sminkredskap med skumgummi- eller bomullstopp.

Principen är enkel. Lägg på pastellerna och tona ut eller sudda ut i lager på lager tills du är nöjd. Enkelt och effektfullt.

Här visar maxell ett exempel med pasteller i ett lager.

Du behöver
- något att måla på
- torra pasteller
- ett finger :)
- eventuell mall och valfri penna
- ett bra suddgummi - gärna flera i olika storlek
- oöm arbetsyta och gärna oömma kläder
- fixeringsspray eller motsvarande


Börja gärna med att rita en ram med - i princip - valfri penna. Denna ger dig gränser för var du ska ha pastellerna. :)

Rita i med pastellkrita. Du behöver inte vara noggrann i detta steg - helst inte om du gör som mig och använder en mall.

Foto av maxell



Måla ungefär så här med pastellerna och börja sedan gnugga ut dem. Jag använder fingret till detta.
Foto av maxell



Som synes har jag fått pasteller utanför ramen, men det kan som sagt suddas bort.

Börja sudda och...

Foto av maxell



... sudda tills du är nöjd.

Den nedre bilden visar en färdigsuddad cirkel i min Art Journal.

Foto av maxell

För att försegla pastellerna använder du fixeringsspray eller motsvarande.

Vi visar även hur ett färdigt resultat kan se ut genom att visa ett annat uppslag i en annan av maxells Art Journals. Detta uppslag har visats som finns i ett tidigare publicerat inlägg (se länk sist i detta inlägg).


Ett uppslag i min Art Journal med påförda pasteller som suddats och tonats ut i flera lager.
Art Journal av maxell

DITT FINGER SOM VERKTYG INKLUSIVE RESIST- OCH FADENINGEGENSKAPER FÖR ATT LYFTA OCH TONA FÄRG
Några färger går att tona ut med hjälp av ett finger eller - om du inte vill få färg på ditt finger - något annat lämpligt. :)

Ovan har vi ibland nämnt ett finger som verktyg för att sudda eller tona ut färger. Här gäller överlag att färger som ännu inte torkat kan gå att lyfta med ett finger samt att färger som inte fäster perfekt på underlaget också går att tona ut eller sudda med hjälp av ett finger.


Resist med stearin för ett papper som jag (maxell) och min lilla man färgat in med hjälp av snö
Foto av maxell

Detta handlar också om att vissa påförda färger på en yta med resistegenskaper går att torka bort med finger - eller om du så föredrar - en trasa eller papperstuss. Om färgen ännu inte torkat blir det lättare att torka bort den från resistytan. För att se vilka färger detta handlar om och få mer tips - hänvisar vi till tidigare publicerade tutorials - "Tutorial - Varm embossing med tuschpennor" av maxell, "Tutorial - Split Negative Stamping med hjälp av varm embossing" av Bi och maxell, "Tutorial - resist med stearin" av maxell samt "Tutorial - Färga in papper med hjälp av snö" av Bi och maxell. Se även länkar sist i detta inlägg.


Kort som använt tekniken fadening eller smetning av motiv stämplat med en oljig stämpeldyna
Kort av Lillylva

En annan intressant teknik i detta sammanhang är fadening eller smetning i samband med stämplar. Förra månaden, i september, presenterade vi tekniker för att sudda i svartvitt/gråskala. Där visade Lillylva hur fadening med svart stämpeldyna går till. Samma sak gäller självklart för andra färger på stämpeldynor, det vill säga att metoden och tekniken är densamma. Därför hänvisar vi till "Tutorial - Sudda i svartvitt/gråskala" av Bi, Lillylva och maxell för fadening med färgade stämpeldynor, det vill säga annat än svarta stämpeldynor. Se även länk sist i detta inlägg.

DET KOMMER MER...
Detta var del 1 av 2 där vi går igenom olika tekniker för att tona ner och lyfta färg. Nästa del kommer att publiceras i november. Lagom för att ge inspiration över jullovet. ;)

Vill du se mer redan nu? Söker du i Skrotbokens blogg finns det många intressanta tutorials och tips att finna. Saknar du något får du gärna höra av dig så kanske just ditt tips eller ditt önskemål blir ett eget inlägg.

UTMANING
Blir du inspirerad och sugen på att testa någon av dessa tekniker? Nu är det dags för lek och; som vi skrev ovan, när du är klar får du gärna lämna en kommentar med länk till det du skapat. Alternativt kan du e-posta oss på skrotboken(snabel-a)gmail.com märkt "lek med färg". Vi vill ha ditt alster senast torsdag den 10e november klockan 23.59 (pip).

Sist, men absolut inte minst, vill vi påminna om att vi överlag presenterar dessa tutorials som tekniker för Art Journal samtidigt som de passar för alla former av skapande.

Skrotbokens länkar

Länkar till relaterade tutorials

- Tutorial - Tona ner och lyfta färg, del 2 av 2 av Bi och maxell - Tutorial för att tona ut eller ta bort färg med fokus på icke-vattenlösliga alternativ
- Tutorial - Sudda i svartvitt/gråskala av Bi, Lillylva och maxell - Tutorial för att tona ut eller ta bort pålagd färg i svartvitt/gråskala
- Tutorial - Varm embossing med tuschpennor av maxell - Resistteknik för att lyfta påförda distresser
- Tutorial - Split Negative Stamping med hjälp av varm embossing av Bi och maxell - Innehåller ett kort av maxell med resistteknik för att lyfta påförda distresser
- Tutorial - resist med stearin av maxell - Innehåller kort av maxell, Martha och Lillylva där stearinets resistegenskaper används för att lyfta bort några olika påförda färger
- Tutorial - Färga in papper med hjälp av snö av Bi och maxell - maxell och son använder resistteknik för att lyfta påförd färg
- Tutorial - Föråldra en julklappsetikett av maxell - Använder vatten tillsammans med distresser för att tona ut färg
- Färgläggningsskolan - Pigmentrika färgpennor och vatten av maxell
- Tutorial - bubblor i massor av Bi - Tutorial för att göra bubbelmönstrade papper

Vissa alster som används för detta inlägg är tidigare är publicerade i följande inlägg
- Tutorial - Sudda i svartvitt/gråskala av Bi, Lillylva och maxell - Innehåller Lillylvas kort med fadeningteknik
- Det goda livet av Bi - innehåller ett uppslag i Art Journal där maxell suddat pasteller
- Tutorial - bubblor i massor av Bi - Innehåller Bis kort för att göra bubbelmönstrade papper
- Tutorial - Färga in papper med hjälp av snö av Bi och maxell - Innehåller pappret med resistteknik och infärgning med hjälp av snö
- Färgläggningsskolan - Pigmentrika färgpennor och vatten av maxell - Innehåller maxells kort med pigmentrika färgpennor och vatten som medie

0 kommentarer: