Inramning

on 30 januari 2012

av Mahlin78

Den 30e januari 1921 spelades den första ishockeymatchen i Sverige. Eftersom alla hockeyarenor och hockeyplaner har en rink som ramar in spelplanen, skapar vi alster där vi använder någon form av ram eller inramning.

Ursprungligen är hockeyn från Kanada, där en utvecklades under 1800-talet, troligen av engelska soldater. Från början spelade man med en boll, men på 1860-talet ändrades detta till att spela med en puck. Det finns tecken på att en snarlik sport utövades redan under 1500-talet i Nederländerna.

Den idag största hockeyligan är NHL, National Hockey Leauge, som bildades 1917, där lag från både Kanada och USA ingår. Kända svenska som har spelat/spelar i NHL är Börje Salming, Mats Sundin, Peter Forsberg, Henrik och Daniel Sedin med flera med flera!

Svenska Ishockeyförbundet bildades 1922, den svenska manliga Elitserien startade 1975/76 och först 1988 arrangerades det ett SM (Svenskt Mästerskap) för damer. I Sverige räknades hockeyn som en nationalsport på 1970-talet, men idag har fotbollen gått om och hockeyn återfinns först på 4e plats (2008).

Först ut är Pippins hermelin som är inramad i torkad lera, det förekommer även stämpalde inramningar på layouten.


Jag stämplade lite ramar på vit cardstock, samt en ram runt det hela. Sen satte jag in en bild i en ram av självtorkande lera som jag gjort. Jag använde distresser för att färglägga pappret och sprayade ovanpå med glimmer mist. Jag tyckte att det var lite kul att använda ordet "framed" i sammanhanget. Både att bilden var inramad och att den lilla hermelinen hade blivit upptäckt och inringad av oss.
Layout av Pippin

Lite ögongodis att titta på är ju aldrig fel! Dessutom är han inramad med kärlek.


Jag stämplade en fotostämpel på glossy papper och hittade en färdig ram i lådorna här som jag tyckte passade bra - på ena sidan av ramen är det bl a ordet love - och han var nog en högt älskad idol på sin tid den bildsköne Clark Gable.
Kort av Chruss

Paparazzi månne?! Inramade är de båda två med fotomatta och akrylmålad chipboard.


När jag bläddrade igenom mina bilder för att hitta någon till denna layouten hittade jag dessa två bilder liggandes efter varandra och fick idén att sätta dem så att det ser ut som att T, med kameran tar kort på M. För att rama in lite extra valde jag att ha både en fotomatta samt en chipboard ram som jag målade med akrylfärg.
Layout av Kicken

Kärleken flödar genom detta härliga ramkort.


Provade mig på att göra ett sk ramkort. Jag hade en spillbit av det mönstrade papperet som fick ligga till grund för hela temat för kortet och med tanke på att det snart är både Alla Hjärtans Dag och dessutom skottår så borde man få användning av detta kort.
Kort av Hozzan

Spirande vårkänslor som ramas in av kakservett i dubbel bemärkelse.


Min inramning blev ett mönstrat papper som inramas av en kakservett. Samma tema går igen inuti kortet.
Kort av Mahlin78

Små tassande fötter inramade med clearembossing.


Detta gjorde jag till en vän som fått barn, därav fotavtrycken som jag såg som barnfötter. Man kan ana att jag embossat ramen med clear och höjt den med 3d-kuddar.
Kort av Pyssellina

En inramad blivande jubilar.


Jag håller på med ett album till min mamma för att fira hennes 60 års dag som var i december. Jag gör det i 15x15 cm format, och det här är sista sidan. Jag dekorerade med stickers och ramade in henne med en chipboardram som framhäver fotot lite bättre än om jag hade haft en platt ram.
Albumsida av Samara



Som synes på inspiratörernas alster måste inte inramningar vara så exakta, utan kan vara lite fristajlade. Nedan finns några länkar med fler inramade alster.

Skrotbokens länkar
- Lucia med söm och pärla av Marie/missan78
- Ska vi byta grejer - Sams byteshandel av Sam
- Fristajlad fars dag - att hitta scrapskatter i vardagen av Scräpemma
- Våra vita högtider av Bi
- Maj månads sponsor - Inspirationsalster del 2 av Pippin

0 kommentarer: